dumme mamma Skrevet 28. november 2007 #1 Skrevet 28. november 2007 Hadde vært gøy å høre! Hjemme har vi alltid pyntet hus og juletre på dagen juleaften, en tradisjon jeg vil holde på, synes det er koselig at man venter til den dagen. På lillejule aften kvelden spiser vi risengryns grøt, det samme gjør vi på formiddagen juleaften. Rundt kl. 18 - 19 er det julemiddag med ribbe, så er det pakkeåpning og deretter kaker og kaffe. På 1. juledag spiser vi god frokost med massevis av godt pålegg som vi bare spiser i jula, sylte og div. Sambo spiser lutefisk 1. juledags morgen. Da jeg var liten var vi alltid hos bestemor og bestefar hele familien og spiste middag 1. juledag og vi spiste middag hos mine andre besteforeldre på julekvelden. Koselige minner å ha!
Gjest Skrevet 28. november 2007 #2 Skrevet 28. november 2007 Vi pynter treet og legger gavene under på lille julaften. På julaften er vi på gudstjeneste, spiser grøt med mandel, ser på disney. På kvelden er det selvfølgelig julemiddag (ribbe) og gaver. Første dag spiser vi lang frokost med rester fra julaften. Også slapper vi av og fordøyer all maten vi har spist de siste to dagene..
*ale* Skrevet 28. november 2007 #3 Skrevet 28. november 2007 Her i huset vasker vi ferdig 22/12, slik at 23. går med til pynting, julemusikk, julegrøt, og deilig koldtbord med venner og familie på besøk til kvelds. På etm 23. tar mannen med seg ungene på julegaverunde slik at jeg får en time alenetid og kooooser meg... Tanta mi kommer innom med "Mørk hemmelighet" ( en kake altså) som jeg spiser heeelt alene.. MMMMM.-.... Julaften er det deilig frokost og å tusle i pysjen en stund. Så er det TV titting, MÅ se 3 nøtter til Askepott..., begynner med ribba underveis, og får middagsgjestene i hus til kl 15. Da spiser vi, slik at vi er ferdige til julen ringes inn. Rett etter det bruker nissen å komme innom, så fra den tid og ut er det pakkebonanza her... Så kvelds , pakkeleking og legging.. Deretter vanker det film og kanskje en liiiten kaffebaileys på mor:D
TurangaLeela Skrevet 28. november 2007 #4 Skrevet 28. november 2007 Advent: adventstaker, handler julegaver og baker. Lillejulaften: Pynter tre og tar resten av pynten, ser på hovmesteren. Setter frem frukt og snop. Julaften: På dagen kjører jeg rundt og bytter gaver, så går jeg på graven til mine nærmeste som er døde og setter frem lys. Pinnekjøtt på kvelden, el. kalkun hos svigers. 1. Juledag: Stor frokost kl.11 med alle i mammas fam. Middag hos svigers eller hos faren min. 2. juledag: Litt forskjellig, har ingen spes. tradisjon, men fest om kvelden da jeg var young. Skal ut og feste i år kanskje:)
Gjest Skrevet 28. november 2007 #5 Skrevet 28. november 2007 aldri hatt juletradisjoner da jeg har vokst opp med en alkoholisert familie (onkler,tanter , you name it!) så jeg forbinder ikke jula med glede desverre og tar meg nok mange år før jeg klarer å få en tradisjon ordentlig i gang! :/
Den drygaste Skrevet 28. november 2007 #6 Skrevet 28. november 2007 pynter treet og legger gavene under til barna våkner opp julemorgen, ellers pynter vi til jul på første juledag og baker på lillejulaften. men i år er det ny tradisjon, da møtes venninner med barn og så baker vi og har juleverksted litt før jul. det syns jeg er en grei tradisjon for da kan ungene kose seg sammen.
dumme mamma Skrevet 28. november 2007 Forfatter #7 Skrevet 28. november 2007 huff stakkars deg, vi som er vokst opp i trygge og gode hjem skjønner ikke at jula ikke alltid forbindes med glede.
Mamma til gutt06+jente mai-10 Skrevet 28. november 2007 #8 Skrevet 28. november 2007 I adventstiden lager vi julegodt, peppekakehus, og div. småkaker og bakst. ca. 21. desember pynter vi huset til jul, og tar inn juletre, og pynter det om kvelden. 23. desember drar vi til mamma og pappa, og pynter juletre, spiser grøt med mandel i. Til kvelden settes det fram julegodt og nøtter, og hele familien ser på kvelden før kvelden. Vi ligger over til og med 2 juledag. Juleaften står vi opp tidlig tidlig, og ser på nrk julemorgen, spiser godteri fra sokken;) og bare koser oss. I 10 tiden dekker vi på den beste frokosten i året, og stor koser oss;) så ser vi tre nøtter til askepott og reisen til julestjernen. Hvis vi har snø, går vi ut og lager snølykt, som tennes til kvelden. Julemiddagen (ribbe) serveres 17.00 når julen ringes inn. Etter middag kommer nissen med gaver. Og etter at nissen har gått, deler vi ut resten av gavene. De åpnes en etter en på tur og orden;) Slik at alle får se hva alle har fått, og for å drøye tiden litt:) Resten av kvelden koser vi oss med kaker og godt. Når lillegutt har lagt seg, tar mamma seg en liten likør;) 1 Juledag starter med en goood frokost. Vi pleier somregel å samle hele familien (altså tanter, onkler og søskenbarn av meg) til en julebrunsh eller middag denne dagen. 2. Juledag drar vi på middag eller lunch til svigers.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå