Gå til innhold

Luftige grovbrød?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan får jeg luftige og saftige grovbrød?

Ofte blir de så kompakte og fort tørre.

Noen gode tips?

Hvor lenge skal de steke? Og hvis jeg bruker av samme deig og lager baguetter, skal de steke lenge?

Skal leke litt husmor tenkte jeg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei hei!

Hvis du ønsker luftige, hjemmebakte brød prøv disse tipsene: Minst halvparten fint hvetemel, riktig temp på gjær/væskeblandingen, bland 50/50 kulturmalk og varmt, kokt vann, bland i gjær ved ca 37 grader, elt/kna deigen godt, ikke bruk for mye mel ved utbaking, forhev i bolle med tett lokk på kjøkkenbenken uten trekk i 30 min, kna lett og legg deig i brødform(er), dekk til med kjøkkenhåndkle og etterhev ca 30-45 min. Klipp el prikk små hull og stek nederst o vnen på ca 200 grader i ca 30 min- du ser an.

I min "slump-deig" blander jeg kultur/vannog fersk gjær først, tilsetter en ts flytende honning, salt og så havregryn, kruskakli, linfrø eller solsikkefrø, litt rapsolje, l i t t skikkelig grovt mel (eks bløtlagte helkorn, rug etc) og så sammalt hvete fin og vanlig hvitt hvetemel. Blir stooore saftige brød som holder seg lenge. Flotte rundstykker kan det også bli. Kan fint fryses. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...