Gå til innhold

Noen som har mulighet til å gi litt juridisk rådgiving??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kjøpte en "ny" bruktbil mandag forrige uke. Vi undersøkte selvfølgelig bilen, og fant ingen feil. Selgeren sa at bilen var i veldig god stand, og at han ikke har funnet vesentlige feil eller mangler på den. Nå åtte dager senere, har vi funnet ut at bilen har ødelagte stempelringer og oljeringer, for å fikse dette må vi betale alt fra 10.000 kr og oppover.

Vi fikk beskjed fra verkstedet at bilen må ha vært i denne tilstanden lenge for symptomene bilen har viser til at skaden er for stor til at den nylig har skjedd. Derfor mener vi nå at selgeren har svindlet oss. Han har unnlatt å fortalt om vesentlige store feil og/eller mangler.

Vi kontaktet selger tidligere i dag, og han virker ikke særlig interessert med å rette opp feilene på bilen.

Det skal også sies at selgeren av denne bilen ikke var eieren av bilen. Han forklarte at han solgte denne bilen for søsteren sin. Når vi møtte selgeren for å se på bilen og for å eventuellt skrive kontrakt var ikke eieren tilstede, hun har skrevet under på kontrakten for salget av bilen uten oss tilstede. Det vi nå lurer på om vi kan vise til er at vi ikke med sikkerhet kan si at vi vet at riktig person har skrevet under på denne kontrakten. For alt vi vet kan denne underskriften være forfalsket!

Vi hadde satt stor pris på å få litt råd og hjelp av andre som kanskje har vært i lignende situasjoner.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Dere har kommet opp i et vanskelig med relativt vanlig problem, er jeg redd.

Når dere kjøper en bruktbil er den mest sannsynlig solgt "as is", eller "som den er". Dere har da en selvstendig undersøkelsesplikt som strekker seg temmelig langt. Dere kan vel ikke bevise at selger visste om feilen, og det kreves at selger må ha hatt kunnskap om den for at vedkommende skal være pliktig til å opplyse om den. På samme tid høres det ut som om denne feilen er noe dere kunne funnet ut av selv ved f.eks å ha bilen inne på en naf-sjekk, eller ved å ha med en fagmann til å se på den før dere kjøpte. Det er ikke selgers ansvar om dette er noe dere kunne funnet ut av ved rimelige undersøkelser.

Enn annen ting dere må ta med i betraktning er om dette er rimelig slitasje som kan forventes på biler av den modell/årgang/kilometerstand som den dere har kjøpt.

Det høres ikke ut som om dere kommer noen vei med å kreve prisavslag? For å heve kjøpet må også feilen kunne sies å være vesentlig. Om reprasjoner på ca kr 10 000,- er vesentlige kommer an på verdien av bilen.

Jeg tror ikke dere har noen god sak. Surt men sant. Om det står "solgt som den er" i kontrakten, og selger ikke har opptrådt grovt klandreverdig, strekker deres undersøkelsesplikt seg lengre enn selgers ansvar for feil han/hun ikke kjente til.

Skrevet

Det jeg skriver over kommer også litt an på om det er en privatperson som selger, eller om det er en fagperson. Er selger bilmekaniker f.eks er denne feilen kanskje noe han burde visst om, og følgelig opplyst om...

Skrevet

Selgeren av bilen eier et firma som heter AT bil og motor a/s! Så jeg vil jo tro at han har peiling på motorer.

Bilen ble som sagt solgt som den er ja... men vi mener jo at han har utelatt å fortelle om feilen.

Bilen er en hyundai Elantra 97 modell og har gått 150.000 km... Det er ikke nok til at motoren burde gå i stykker. Verkstedet sa at for å få en sånn type skade på en bil med såpass lite brukt motor, så må bilen virkelig ha blitt kjørt hardt!

Skrevet

Hvis det er et firma som selger, og ikke en privatperson så stiller det seg jo litt annerledes. Sier verkstedet at denne feilen er noe man burde ha funnet ved en evt. undersøkelse?

Skrevet

Vi kjøpte bilen privat!

Skrevet

Ok, Da er vi tilbake til utgangspunktet.

Det som er avgjørende her tror jeg vil bli om eier av Alt om bil var den som undersøkte bilen og gikk god for at det ikke var feil og mangler. Du må også høre med verkstedet deres om de er av den mening at feilen er noe man ville oppdaget ved en ordinær undersøkelse.

Skrevet

Ring forbrukerrådet eller hva det heter og spør, eller informer selger om at "da får vi høre hva forbrukerrådet sier om saken". Kanskje pipa får en annen låt da? Bare å undersøke, Det er jo verdt noen tlf. hvis dere kan få noe tilbake.

Skrevet

Problemet i dette tilfellet er vel nettopp at også selger er forbruker.

Det er derfor man skiller mellom kjøp og salg mellom private og mellom privat og næringsdrivende.

Jeg tror veien å gå i dette tilfellet vil være om du kan bevise at selger må ha hatt positiv kunnskap om feilen, men unnlatt å opplyse dere om den. Så er det spørsmål om denne kunnskapen (om det lar seg gjøre å bevise) går lengre enn kjøpers undersøkelsesplikt når tingen er solgt "som den er".

Skrevet

Da vi kjøpte bilen var den ikke eu-godkjent og vi måtte få den eu-godkjent selv... Vi reagerte på at bilen brukte mye olje, og fikk verkstedet til å ta oljeskift, bytte toppdekselpakning og bytte oljefilter. De fant ikke noe annet galt der og da, men det skal sies at dette verkstedet ikke tar i mot hyundai til vanlig, og at de ikke er så veldig kjent med merket. (Bilen ble eu-godkjent)

I dag tok vi med bilen på hyundai verksted og de så feilen meget fort... så jeg vet ikke hva jeg skal tro, men ettersom selgeren tydeligvis er bilkjenner (utifra hva han jobber med... AT bil og motor a/s) så er det rart hvis han ikke visste om denne feilen.

Vi har tenkt til å ringe forbrukerrådet i morgen.

Vi har også snakket med politiet for de mente det hørtes suspekt ut at eieren av bilen har signert kontrakten uten oss tilstede. Det kan tenkes at underskriften er forfalsket. Så vi har avtale om å ringe tilbake i morgen for å snakke med jurist.

Skrevet

Hm. så ikke dette innlegget, hadde sneket seg innimellom to andre.

Jeg går ut i fra at dere visste at bilen ikke var EUgodkjent?

Det at første verksted ikke fant feilen(e) taler ikke til deres fordel.

Så vidt jeg forstår må dere også skille mellom han som solgte dere bilen, og eier/selger? Så fremt bilen ikke er stjålet, og eier av bilen har ønket salget er jeg redd politiet kan gjøre lite i deres sak. Dete er jo enkelt å finne ut av, selgers navn skal jo stå på vognkortet (bilen er vel ikke omregistrert enda?). En kjapp telefon gir svar på dette spørsmålet.

Problemet her han som solgte dere bilen, vil jeg tro. Om han har gått over bilen som "fagkyndig" og måtte ha vært klar over feilen, har han handlet svikaktig ved ikke å opplyse om den. Da er det i såfall han som skal stå ansvarlig for prisavslag etc. Problemet er likefult denne undersøkelsesplikten, men den kan være avhjulpet i deres sak om han er mekaniker o.l. Imidlertid så vil han kunne bli hørt med at han ikke hadde funnet feilen, og det gjorde jo heller ikke første verksted, så derfor må dere bære risikoen.

Ta gjerne en telefon til forbrukerrådet, men det er lite de kan gjøre i denne saken.

Jeg vil gjerne hjelpe deg mer (om du syns det er noe hjelp i mine innlegg da), men nå må jeg løpe. Forresten, jeg er også jurist, men jobber ikke med avtale/kjøpsrett, så du kan forsøke snakke med noen som har dette som fagområde. Jeg tror imidlertid ikke de vil si noe som avviker noe særlig fra det jeg har skrevet.

Lykke til. Slike saker er sure og tidkrevende. Selv om du hadde hatt all rett på din side har det i mange tilfeller lite reell betydning om du ikke velger å gå til retten, og evt. får et tvangsgrunnlag. I denne saken, med mindre det er andre momenter du har glemt å nevne. F.eks om bilen stod i alt om bil sine lokaler da dere kjøpte den?

Jeg ville nok ikke rådet tli å gå til retten i denne saken, men ta nå først en telefon til eier av bilen, den egentlige selger. Kanksje vedkommende har noe å si som kan få betydning?

Skrevet

Uff. Ble litt rot i innlegget over. Hastverk er lastverk. Håper du forstår hovedlinjene i alle fall. Nå MÅ jeg løpe.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...