***lilli*** Skrevet 28. november 2007 #1 Skrevet 28. november 2007 Vi lar jenta vår på 2,5 gå uten bleie når ho er hjemme, og deler av dagen i barnehagen. Ho syns det er stas å ha truse på seg, og sier fra når ho må på do. Men ho nekter plent å prøve potta eller doringen. Vil bare ha ny bleie på seg når noe skal "gjøres". Vi stresser ikke noe med det, og håper ho finner ut av seg selv at det hadde vært fint å prøve. Men dersom noen har gode tips for å hjelpe oss på vei så hadde det vært supert.
2 lurifakser Skrevet 28. november 2007 #2 Skrevet 28. november 2007 Dytter denne litt lenger opp da vi også er i samme båt =)
Ella@ Skrevet 1. desember 2007 #6 Skrevet 1. desember 2007 I fjor sommer begynte jentungen (nå så vidt tre år) å si fra når hun trengte ny bleie, så da begynte vi å satte henne dels på potte og dels på doringen, men uten særlig resultat. Hun fikk det ikke til og vi sluttet etter noen forsøk å stresse. Jeg tror rett og slett hun ikke klarte å kontrollere musklene ennå, selv om hun var klar over hva som foregikk. Da hun begynte på store barn avdelingen i barnehagen i høst, fikk hun se at de andre store jentene gikk på do. Da ble hun plutselig veldig interessert i å prøve selv. I løpet av to-tre uker med mange forsøk og lange opphold på potten/do (vi ga henne bunker med bøker som hun kunne lese mens hun sattt der) fikk hun det plutselig til. Det har vært en del uhell siden da, men de kommer sjeldnere og sjeldnere. Mitt råd/tips basert på egen erfaring er: Ta det med ro, men sørg for at du fanger opp når hun er klar for å prøve selv, og hjelper henne videre. Det er sikkert ikke så lenge til i og med at hun er klar over at hun må på do.
Minima Skrevet 6. desember 2007 #7 Skrevet 6. desember 2007 Vi har også en 2 1/2 år gammel jente, og kunne GJERNE tenke meg at hun snart lærte å gå på do eller potte. Nå for tiden er hun også slik at hun med desperat stemme sier "bytte bleie bytte bleie" når hun må tisse, og nekter å gå på potte. Jeg trøster meg med at det bare er en fase, for hun har også gjort på potta eller på do en del ganger. Nylig fikk hun litt svie når hun tisset og begynte å holde igjen så UTROLIG lenge. Men da vi skulle til legen pga av den svien hennes, måtte vi helst ordne med en urinprøve, og da satt hun flere timer på potta mens vi spilte spill og drakk eplesaft og hadde det kjekt (og tilslutt tisset), etterpå var hun faktisk ivrig etter å gå på potte en stund.
Happy Ignorant Skrevet 7. desember 2007 #8 Skrevet 7. desember 2007 Jenta vår på 2,5 år begynte å gå på do selv da en av de "store" jentene i bhg gjorde det. Har en liten skammel foran doen som hun står på, så hun "klarer sjøl" å tisse i do, også får hun klistremerke på tripptrappstolen sin etterpå. Nekter å bruke potte eller doring. Bæsjer fortsatt i bleia og har bleie ute i bhg og på natta. Regner med at hun finner ut av dette selv etterhvert.
Monstermamma Skrevet 7. desember 2007 #9 Skrevet 7. desember 2007 Mitt aller beste råd: ikke stresss, det gjør ofte vondt verre!! Selv har vi valgt å avvente til sommeren hvis hun ikke tar initiativet selv før den tid. Hun blir 3 i juli og skal over på storbarn i bhg fra høsten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå