Gå til innhold

Svart eller hvit dagmamma?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er fordelene/ulempene? For dagmammaen og for foreldrene?

Kunne tenke meg hvit dagmamma, men er bekymret for økonomien (og moralen...). Noen innspill?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du bekymret for økonomien ved å velge hvit dagmamma?? Den forstod jeg ikke helt.

Fordelene med hvit: du kan trekke fra utgiftene på skatten, altså inntil 25000 pr år, sparer litt på det!! Hvit er "lovlig"

Svart: en har ingen rettigheter, hverken du eller dagmammaen, ikke utenom deres egen kontrakt da. Og så er min mening at det er moralsk uriktig å bruke svart arbeidskraft. Sp jeg hadde ikke tvilt på hva jeg ville gjort!!!

Skrevet

Oj, ser det ble litt uklart. Mente at jeg kunne tenke meg å VÆRE hvit dagmamma. Liker ikke tanken på å jobbe svart. Bekymringen går på at når så mye forsvinner i skatt, må man ta ganske mye betalt for å få endene til å møtes...

Hadde ikke satt meg inn i hvor mye foreldre kan trekke fra på skatten, så det var fint å høre :-)

Noen som har peiling på hva som er vanlig pris på dagmamma i Oslo?

Har akkurat begynt å tenke i disse baner og er litt grønn.

Skrevet

Jeg vet ikke, men tenkte også på å være dagmamma. Men sysnt liksom at en binder seg for mye. Så for meg ble det slik at jeg går hver 3. helg på jobb i pu-bolig. Har ikke noe utdannelse innen dette. Her har jeg utbetalt rett i underkant av 5000,- hver med!Da jobber jeg fredag, lørdag og søndag hver 3.helg. Genialt!!! Og tar jeg en ekstravakt, tjener jeg 1000,- brutto om det er i helg!!

Skrevet

olla - det var jo kjempelurt! Man blir jo veldig bundet når man er dagmamma, og noe av kosen med å gå hjemme med barnet forsvinner liksom. Tror jammen jeg skal tenke litt annerledes. Hmmm, nå fikk jeg litt å gruble på, ja! Takk, takk!

Skrevet

Fordelene for deg med å jobbe hvitt er at du får rettigheter i forhold til arbeidsledighet, foreldrepenger osv som du ellers ville gå glipp av. "Ulempen" er at du må betale skatt, men det er naturlig å kunne ta litt mer betalt som hvit dagmamma ettersom foreldrene sparer litt på det skattemessig. Dessuten trenger ikke foreldrene betale arbeidsgiveravgift når du er ansatt som dagmamma, så for dem er det bare fordeler. Moralsk synes jeg også det er riktig å jobbe hvitt, og jeg ville personlig ikke like å ansette noen som ikke er villig til å jobbe hvitt uansett type jobb!

Skrevet

Men vær obs på at det er samme krav til godkjenning som for familiebhg dersom du tar betalt for å passe tre eller flere barn (altså 3 i tillegg til dine egne). Kanskje noen vil jobbe svart for å slippe kravene til sikkerhet, maks antall barn i forskjellige aldersgrupper og lignende. Ellers kan jeg ikke skjønne hvorfor noen ville foretrekke å jobbe svart som dagmamma.

Skrevet

Ja, for meg ble valget lett-og jeg har kommet til en bolig der vi finner på MASSE gøy!! Helg er jo fri, og da gjør vi mye forskjellig, og vi får bestemme selv(til en viss grad) hva vi ønsker!! Går gjerne ekstra, ikke bare for pengene, men også litt for å få andre ting å tenke på!

Skrevet

Man betaler veldig lite skatt som dagmamma! For det første er det helt umulig å komme opp i en veldig høy lønn, det er jo begrensinger for hvor mange barn du kan ha. Dessuten trekker du fra slitasje på egen bolig, for renhold, innkjøp av materialer (tegnesaker osv), til slutt blir prosenten du betaler i skatt så liten at du kan ta inn det i økt foreldrebetaling (svarte dagmammaer er jo som regel billigere enn hvite).

I tillegg får du da som hvit alle rettigheter i trygdevesenet, ledighetstrygd, sykepenger, foreldrepenger osv. Du får også pensjonspoeng og har noe å skrive på CV-en din senere..

Jeg hadde ikke vært i tvil, jeg ville vært hvit!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...