Gå til innhold

Hvor viktig er det egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor viktig er det egentlig å stresse villt med at det skal være ca. 3 timer mellom hvert måltid?Jeg tenker jo ikke på noe annet om dagen, krysser fingrene for at han skal sove 2 timer sånn at når han våkner og vil ha mat så er det "bare" 1 time igjen!

Tenkte på dere som har litt eldre beibier og har vært igjennom denne perioden med stress og uvitenhet!Han er 3 uker..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal du bare gi ham mat hver tredje time?

Skrevet

Hei. Jeg har en gutt som er 4 mnd i dag. Og han har alltid fått mat når han har hatt lyst på. Alt i fra 1-4 timer mellom.

Bortsett fra de første 3 ukene måtte vi vekke han for å gi han mat. Han var for tidlig født og sov hele tiden.

Men syns det blir for stressende å tenke på klokken hele tiden....

Skrevet

Jeg gir Leah mat når hun er sulten..om det går 3 timer mellom eller en halv time:)

Skrevet

Det er vel bare for å få litt rutine og struktur i hverdagen. Forutsigbarhet kan være en god ting innimellom :)

Skrevet

Jeg ammet hver gang han ville i begynnelsen..problemet var bare at han brukte jo en evighet på å spise, kune sitte i halvannen time med puppen ute!var jo så utrolig slitsomt.. pluss at han da brukte puppen min som sutt!Han sover heller ikke noe særlig mere enn 1-2 timer etter hver amming, og da vil han jo ha mat stakkars!

har merket en forbedring hvertfall med å prøve å drøye tiden en del.. går fort halvannen time mellom nå.

Litt greit å høre hvor fokusert en skal være på det, jeg kan se for meg at når han blir eldre kommer jeg til å se tilbake på dette streset jeg holder på med hele dagen og le!Skal bli gode tider!!

Skrevet

kom visst borti anonym knappen! ;)

Skrevet

Nathalie får også mat når hun er sulten, og da går det som regel aldri tre timer imellom måltidene en gang!!! men jeg synes ikke det er noe stess av den grunn...

de er forskjellige disse søte små =)

Skrevet

Når han er så ung bør du heller la babyen styre ammingen, men etter hvert (det kommer av seg selv) vil det sakte men sikkert gå lenger og lenger mellom hver gang. Men merker du at han små-spiser hele tiden bør du drøye litt for å få noen skikkelige måltider. Ikke stress, la babyen si fra og følg din egen magefølelse! Dette med 3 timer kan du blåse i! Det kommer naturlig når det kommer....:-)

Skrevet

Hei du!

Her spises det ofte hver annen time noen ganger hver time. Skjønner hva du mener med å ville drøye det. Opplever at det blir mye småspising som resulterer i at hun sover veldig kort og dermed har du det gående.

Men de er nok for små enda til å prøve å regulere det. Hos oss er det ihvertfall et leven fra hun så vidt har fått opp lokka til maten er på plass, så nytter ikke å trenere det. Men når jeg vet hun er god og mett og allikevel leter etter mat, så har jeg dyttet smokken i henne inntil hun sovner. Det har noen ganger tatt opptil en time...Gråter ikke, men veiver med armer og bein og virker bare urolig mer enn sulten egentlig.

Skrevet

så godt å høre!

Har jo nesten følt meg mislykket her siden jeg ikke har fått til å la det gå tre timer mellom.. det pleier gå greit med halvannen 2 timer, så da skal jeg begynne å være fornøyd med det hvertfall!!

Synes det er kos og amme..men ikke når det var det eneste jeg gjorde!Pluss at han krangla ofte ved puppen da,gjør ikke det nå lengre så mye.Men han sover ikke 3 timer i strekk, er heldig hvis han sover i 2 timer på dagtid.. det er vel også greit da?

Føler meg lettere til sinns allerede jeg! ;)

Skrevet

Det er helt greit...noen har stort matbehov i starten, eller liten magesekk og må spise ofte og lite. tror jeg kan telle på 1 hånd hvor ofte hun har sovet 3 timer på enten dag eller natt. (bortsett fra i natt, som fortalt)

Tenker mye er gjort ifht det de neste 3 ukene jeg:o)

Skrevet

Vi fikk beskjed av sykehuset når det gjaldt mat hver 3 time, så jeg stresset også VELDIG med akkurat det.. Men så fikk jeg beskjed fra svigerinna mi om å roe meg ned og gi han mat når han ville ha det, og ba meg om å glemme klokka.. (Så langt det ikke ville gått laang tid mellom måltidene) Men etter at jeg sank skuldrene ned, så har nurket her også virket mer fornøyd og tilfreds:o)

Skrevet

utrolig deili at det bare er en periode, en slags innkjøringsperiode! ;)

en er jo så usikker på alt første gangen, så hvis jeg ser tilbake på de to første ukene og sammenligner de med nå, så har jeg blitt utrolig mye sikkrere!Men når en har hatt en natt hvor man blir helt pumpa, så er det ikke mye som skal til før en føler seg dårlig..

Kjempe glad jeg da kan skrive her inne og lære av andres erfaringer!

Sant at alle beibier er forskjellige, men synes det er masse lærdom å hente jeg!! ;)

Skrevet

Bare la barnet styre ammingen. Det vil gjøre alt lettere for dere. Du slepp å se på klokka, og barnet ditt slepp å være sulten, og melkeproduksjonen vil være etter litt tid akkurat passe etter hans behov. Du må nok regne med økedager innimellom, som kan bety at barnet vil spise hver time eller noe, også om natten. men det er bare å ta det som det kommer. Det beste er egentlig å hive klokken ut av vinduet ;)

I boka "Hvorfor gråter barnet" av mari Rysst Heilmann står det litt om amming (barne styrt, og foreldre styrt), veldig bra bok. Hvis du gjerne vil fullamme de første seks månedene (så langt det er nok melk) så er det best mulig med barnestyrt amming.

Lykke til

Hvis du ellers har spørsmål kan du også se på www.ammehjelpen.no

Skrevet

Gi når han er sulten! Saken er vel den at det anbefales at det ikke går mer enn tre timer i mellom hver amming i begynnelsen slik at produksjonen kommer skikkelig i gang og melkemengden øker.

Når ting har stabilisert seg og du har godt med melk kan barnet spise når det er sultent, da regulerer produksjonen seg etter hvor mye barnet spiser.

Skrevet

Jøss, all anbefaling jeg har lest og fått fra jordmor/helsesøster, er at barnet skal være selvregulerende - få mat hver gang h*n viser interesse for det. Om det så er annehver time. Det er jo den offisielle anbefalingen, så jeg skjønner ikke hva slags info de jordmødrene / helsesøstrene sitter på som anbefaler noe annet? Står jo i alle ammebrosjyrer man får utdelt av helsestasjonen også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...