Gå til innhold

Mat, vekt og slikt, igjen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa mi på 2,5 år, spiser så utrolig lite. Hun er veldig liten av vekst, ca 9,5 kg og 85cm. Hun ligger så langt under skjemaet på helsestasjonen at det ikke lenger er mulig å måle hvor langt under hun er. Hun har alltid hatt ekstra kontroller på helsestasjonen, men der tar de ikke matproblemet på alvor. Helsesøster sier alltid: hun kommer snart til å spise mer. Og hennes løsning på problemet er ekstra vitaminer.

Dette spiser hun en vanlig dag:

Frokost: noen skjeer med grøt, 3,4 skjeer. (babygrøt iblandet fruktpurre)

Mellommåltid: frukt eller fruktpurre

Lunsj:skive, 3, 4 bit

Mellom: youghurt

Kvelds: noen skjeer med babygrøt, 3, 4 stykk.

Dette er det hun spiser vanligvis. Hun er ikke periodespiser. Noen dager spiser hun ingenting og noen veldig få dager spiser hun litt mer.(Husker fremdeles den dagen hun spiste en halv skive, selvsagt uten skorper, men likevel, vi feiret)Hun får bare vann mellom måltidene. Vi har prøvd å kutte ut frukten og youghurten, for å se om hun spiste mer grøt eller skiver, men da spiste hun om mulig enda mindre.

Hun har, som mange andre, hatt problemer med klumper. Det ble bedre etter at hun fylte 2, men fremdeles er det noen ting hun ikke spiser. Hun pleier også å skrape maten av skjeen med tennene, leppene berører ikke maten. Og så nekter hun å spise maten selv, hun må mates.

Så problemet mitt er, er dette normalt? Bør jeg finne meg i at hun spiser så lite, og nøye meg med ekstra vitaminer? Er det ikke noe å bekymre seg for?

Må kanskje nevne at hun har astma, er mye syk og er den verste frysepinnen jeg noen gang har vert borte i.

Håper noen kan gi oss noen gode råd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg synes det var litte ,men vis ikke helsesøstra vil gjør noe ta kontakt med fastlegen din og krev henvisning til eneringfysølog (er ikke sikker hvordan det skrives) og vis det er noe "galt" så får du/henne hjelp vis ikke så får du en bekreftelse at det ikke er noe galt og slipper å bekymer deg.

Skrevet

Hun får selvsagt middag også. Hun spiser vanligvis det samme som oss, men tilsvarende et halvt babyglass.

Skrevet

Hei.

Jeg har en datter på halvannet år som spiser omtrent like lite som ditt barn. Vi går til ernæringsfysiolog, men jeg føler ikke jeg får så mange flere svar der. De sier bare at barnet skal få den maten de liker, om de lever på pølser, pasta, ost og potetgull, så ja vel.. La de gjøre det. Ikke presse de til noe, og veldig viktig, som de har sagt. De mååå drikke melk. Drikker datteren din melk? For et par måneder siden begynte jeg å gi datteren min melkeflaske om kvelden. I den er det en halv dl fløte, 1 dl h melk og 5 store skjeer med morsmelkerstatning. Skal si det ble fart på vektøkningen da:) Nå veier hun 8 kg. Liten og tynn, men går iallefall veldig fint opp i vekt takket være melka med fløte i.

Hun er veldig glad i pasta som jeg koker i masse smør og bujongpulver. Får som regel i hun det til kveldsmat. Blir jo ikke så mye hun spiser da, men kanskje 20 pasta biter.

I yoghurten som datteren din spiser kan du lure oppi masse ekstra kalorier. Raps olje er det sunneste og noen av de er helt uten smak omtrent. Finn en smaksfri og bland 2 store spiseskjeer i yoghurten. Skal love deg det blir fart på sakene av ekstra smør og olje i den lille maten de spiser.

Hun burde få sjekket at hun ikke mangler vitaminer. Det gjør du hos legen.

Hun kan ta en halv vitamintablett annenhver dag.

Uff.. Jeg vet veldig godt hvordan du har det. Derfor jeg bare måtte svare.

Trøsteklem

Skrevet

Du kan ha 2 ss rapsolje i middagsglasset og. Men det er viktig at den er smaksfri. Ellers stakkars barn:(

Skrevet

Tusen takk for gode råd. Hun pleier å få litt ekstra olje i maten, men helsesøster sa 2ts var nok. (burde vist jeg ikke skulle høre på henne)

Hun drikker ikke melk. Melk gir mye slim og det gjør astmaen mye verre. Må holde henne unna alt som er slimproduserende, det vil si ikke melk eller sjokolade eller is eller godterier(og selvsagt mye annet). Nå får hun noe godt innimellom, men det må vere veldig lite så ikke hun produserer for mye slim, da kaster hun opp. Altså ingen enkel dame å ha med å gjøre.

Skal på ny kontroll på sykehuset 7.desember. Får se da om de kan gjøre noe...

Skrevet

Hei hei Tussetroll :)

Du har min dypeste medfølelse, for det der er trasig.

Jeg får oppriktig vondt av deg.

Jenta di er omtrent samme størrelse som jenta mi, men mi er "bare" 2 år (i dag;)). Var 83,5 cm og 9.5 kg på forrige kontroll for et par måneder siden.

Vi har også hatt masse problemer med mat, ingen klumper, oppkast, brekninger, nektet brødskive etc.

En ting jeg lærte meg, å sulte henne for å få henne til å spise mer grøt fungerte aldri. Så jeg har alltid praktisert regelen "mye vil ha mer".

Selv om også min HS har sagt at vi bare kan sulte henne, for til slutt måtte hun spise brødskive. Vel - vi forsøkte i ca 1 år å få henne til å spise brødskive. Nå spiser hun, men det tror jeg hun lærte av å se at de andre barna i barnehagen spiste brødskive.

En annen ting vi gjorde var at vi skrev opp absolutt alt hun spiste og drakk i løpet av en uke. Selv den minste rosin, grøtskje eller melkedråpe. Alt.

Det ga oss en bedre forståelse for matvanene hennes, og som et arbeidsdokument for hva slags mat, og når, vi skulle gi henne for å tilføre mest mulig energi.

Jeg hadde da strevd i ca 1 år med å få hjelp til å skjønne dette med denne matvegringen. Etterhvert tok HS noen telefoner, og jeg fikk støtte fra helsevesnet. Da dette skjedde la jeg fra meg mye ansvar - endelig ble jeg hørt. Noen trodde på meg.

Jeg slappet sakte, men sikkert av og jenta mi tok mer tak i matbehovet sitt selv. Kanskje var jeg selv en del av årsaken til problemet?

Jeg opplevde at bare ved å få lovnad om hjelp, støtte og veiledning ga meg motivasjon til å gjøre det siste forsøket ved matbordet - og det virket.

Fortsatt er det myyyye hun ikke spiser, er veldig vàr for biter, spiser lite, men hun er glad, fornøyd og sprudlende jente.

Riktignok tror jeg nok ikke at vekta har gått så mye opp.

Har bare sett at vi har gått fra masse oppkast og sutring ved matbordet, til faktisk å vise glede ved matbordet. Det er en stor seier, og et skritt i riktig retning.

Beklager at det blir så langt, men dette er noe jeg selv har slitt med og sitter på en utømmelig frustrasjon over problemet i meg (går bedre nå!).

Egentlig er dette et vanlig problem blant premature. Likevel synes jeg at du ikke skal ta til takke med å gi ekstra vitaminer. Be om full undersøkelse. Sjekk for allergi, blodprosent, mineraler i kroppen etc.

Be om hjelp. Søk råd hos ernæringsfysiolog.

Kontakt rikshospitalet, mener de har en spesialgruppe innen småbarn og spisevegring.

Ønsker deg masse lykke til :)

Skrevet

Tusen takk for svar. Høres kanskje litt fælt ut, men er liksom glad det finnes flere slike barn. At ikke min er den eneste, selv om det er grusomt at flere skal ha det slik.

Har også funnet ut at det å la henne gå uten mat ikke fører til at hun spiser mer senere, heller motsatt. Nå har vi innført mat hver 3. time, og det hjelper litt. Vi stresser litt mindre ved måltidene og hun spiser litt mer i løpet av hele dagen. Hun skal på kontroll på Haukeland neste fredag, så i løpet av den uken skal vi skrive ned absolutt alt hun spiser. Håper det skal hjelpe.

Snuppa mi er egentlig ikke prematur, men hun er dysmatur. Hun har en storebror og en lillesøster som er premature.

Gratulerer med overstått til jenta di. Håper dere hadde en fin dag.

Skrevet

Foresten. Grøten som datteren din spiser kan du lage av fløte og grøt pulver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...