Gå til innhold

fra sukker i barnehagen til leker.......

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi byttet barnehage i september og er veldig fornøyd.

De har måtehold på sukker, og er veldig flinke og rutinerte med barna.

Men en ting har jeg reagert på......... barna har med seg sverd og pistoler i barnehagen. Dette synes jeg er dumt, da jeg har lyst at gutten min skal leke minst mulig med slike ting.

Det har visst vært oppe til møte, og foreldrene hadde sagt at da måtte personalet ta fra de lekene. Foreldrene ønsket ikke å gjøre det.

Hvordan er det i deres barnehage......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke sverd eller pistoler, og i alle fall det siste hadde ikke mine barn fått leke med.

De leker jo leker der de kjemper og skyter, men bruker grener og kjepper osv. Så de kan leke akkurat samme lekene.

Skrevet

Vi har ha-med dag i bhg på fredager og da er ikke sverd eller pistoler lov. Men det er etter ønske fra ett foreldrepar, ikke de ansatte. Vi andre foreldrene har ikke noe problem med å overholde det ønsket.

Møt opp på neste foreldremøte og tal din sak, kanskje du kan få gjennomslag :o)

Skrevet

Må legge til at under f.eks karneval eller sjorøverfester oppheves "regelen" :o)

Skrevet

Gutter er gutter vil nå jeg si da som har 3.-9 de blir hverken mindre eller mere voldelige av å få leke sånne typiske gutteleker. Tvert imot, kan de bli "besatt" av disse lekene av å bli holdt unna er vår erfaring. Som hun andre også sier, at får de ikke leke med sverd ol så bruker de greiner ol. å nekte gutta å leke med sverd, er som å ta fra jenter dukkene!

Når det er sagt, så kan de vel begrense det til en dag el to i barnehagen? Ellers syns jeg det er fint gutta mine får lekt ut litt i barnehagen, så slipper jeg det værste hjemme.-)

Skrevet

Jeg har aldri sett hverken sverd eller pistoler i barnehagen til jenta vår, og hadde reagert negativt hvis jeg hadde sett det.

Jeg skjønner godt at du syns det er dumt, og jeg skjønner godt at du ikke vil at sønnen din skal leke med denne type leker.

Det må sies at jeg har kun ei jente, og vet jo ikke hvordan jeg ville ha reagert hvis sønnen min gjerne ville leke med våpen.....:-)

Å sammenligne dukker og våpen syns jeg blir litt drøyt. Alle barn burde lære at virkelige våpen tar livet til mange mennesker hver dag, og våpenbruk burde ikke være et forbilde i lek.

Forledrene må også ta ansvar her, og ikke sende med barna sine denne type leker - spesielt når det blir reaksjoner på det.

Skrevet

Jeg jobber i barnehage og det er ingenting som provoserer meg mer enn foreldre som ikke tør, vil eller orker å fortelle barna sine at noe ikke er lov. Gang på gang møter de opp i garderoben med sekken full av leker som jeg må ta i fra dem, mens barna ikke skjønner noen ting fordi mamma eller pappa har gitt dem lov. (hos oss er det ikke lov å ha med leker annet enn til "show and tell" osv, dette fordi samtilige av mine kolleger har mye erfaring med at lekedagen ofte ble full av konflikter og kun var kjekt de første to minuttene.). Samtidig forventer de også at vi skal ha full kontroll på hvor Junior har lagt lekene han ikke hadde lov å ha med. Enden på visa er at barnet ender opp med å bli lei seg i barnehagen fordi foreldrene ikke ville at det skulle bli lei seg hjemme, altså de gjør både seg selv og barna en bjørnetjeneste.

Angående våpen-leker er det ikke lov hos oss, men vi nekter ingen å leke at en gren er en pistol. Min erfaring er at når de leker med slike leker er fokuset veldig på tingen de leker med, men om de "later som" så er de mye mer sammen om leken. Gutters leker er ofte mindre fantasiorientert enn jentenes, derfor er en hver "late som" lek blandt gutter veldig velkommen. Når de har en naturtro pistol forsvinner noe av "late som" aspektet. Når det gjelder sverd er det å åpne en helt annen boks med ormer, sverd oppfordrer til å lange ut etter andre med gjenstander og det er ser jeg svært lite positivt med. Energi finnes det mange andre måter å få ut på, og at gutter som mange hevder har en naturlig trang til å fekte er bare tull, og om de skulle ønske det kan de late som om de holder et sverd.

Barn gjør oftest med leker det de oppfordrer til og et sverd oppfordrer til å slå folk. Min er faring er også at det ofte er de barna som har minst kontroll over følelser og handlinger som har mange slike leker med seg, og da sier det seg selv at det blir mye tårer. Da vil mange kanskje si at tårer hører med, men husk også at det ikke er noe morro å være "den som slår", for det er ikke en populær person.

Det finnes masser av andre leker. Dukkene i barnehagen er foresten for alle, ikke bare for jentene og de blir også brukt av begge kjønn.

Skrevet

Bestemmer man seg for at sverd,pistoler o.l. ikke er tillatt i barnehaven så bør jammen foreldrene kunne klare å si ifra hjemme!Klarer de ikke det så tenker jeg at de har et problem med oppdragelsen/sin foreldreautoritet...

Det er da ikke verre enn å si at:"Dette er ikke lov å ha med i barnehaven,men du kan f.eks. ha med dette eller dette."

Dette funker i allefall hjemme hos meg med min 4-årige prinsesse.

Det blir for dumt å overlate dette til barnehavepersonalet.Skal de måtte ta fra et barn leker mor og far har sagt de får lov å ta med seg(som en annen i tråden her sa)?Det er faktisk dårlig gjort å la barnehavepersonalet bli "Den store stygge ulven" på denne måten,syns jeg..

Mvh

Skrevet

*dytterfordijegsynsdeteretinteressantinnlegg*

Mvh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...