Gå til innhold

Hva syns dere egentlig om dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å kutte sukker.

Nå ere det flere og flere barnehager som blir sukkerfrie og hvor det ikke serveres kaker til bursdager etc.

De fleste skoler har vel oppfordret foreldre til å ikke ha f.eks sjokoladepålegg på skolematen etc.

Her har også skolen gått ut med at ungene ikke må spise godteri fra advenstkalenderen på morgenen før de kommer på skolen.

Jeg syns dette er superflott, for det blir mer enn nok søtsaker på ungene i dag. Og når de ikke får det på skole og i bhg så har jo foreldrene bedre kontroll med hvr mye de får av det (i allefall inntil de begynner å kjøpe det sjøl da).

Men mange av mine venner er veldig imot dette. De syns det er forkastelig at det ikke feires bursdager med kaker i bhg (ja, har til og med hørt dem som sier at ungene får alt for lite kaker, det burde vært mer. Og dem som har sagt at det er så mange unger som aldri får bursdagskake hjemme, så de må jo få i barnehagen da). De syns det er forferdelig at ungene ikke kan ha nugatti på skolematen, og sender det med ungene likevel. I klassen til min sønn, så er det 3-4 stk (av 14 i klassen) som har med seg sjokoladekake og sjokoladekjeks daglig (og dette vet jeg er unger av foreldre som er imot sukkerkuttet).

De påstår at ungene ikke spiser om de ikke får det og at de heller sender med sjokoladekake på skolen enn at ungen skal gå uten mat.

Vel, jeg er nå av den formening at om de ikke hadde vært vant til å få søtsaker istedet for mat så hadde de spist det de hadde fått. Og gudene skal vite at jeg har fått røynt meg på unger som ikke har villet ha mat, så det er ikke det. Største levde på luft og kjærlighet til han var 5. Men han fikk ikke sjokolaekake til frokost likevel.Så jeg vet godt hvordan det er å ha unger som ikke vil ha mat.

Hva syns dere egentlig om sukkerfrie barnehager og forbud mot sjokoladepålegg og advendsgodter på skolen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det synes jeg er helt fint. hvorfor må de på død og liv ha kake i barnehagen. holder da med når de feirer sin egen fødselsdag hjemme......... og den feires jo sikkert minst to dager.

Ser ikke hva den ene adventsgodteriet kan skade, så lenge det er en gang i året.....

har en historie fra barnehagen vår fra sist uke.... Gutten min er 1 år og 8 mnd. Han får lite godterier, men for en tid tilbake fikk han en risifrutti til lørdagskos..... en dag fant han en av disse i sekken min (nattmat på jobb- hi hi)

Mam Mam mæje..........han gikk helt bananas fordi han visste at dette var grisegodt. Han fikk den etter å ha spist middagen sin.

Ingen regler uten unntak spør du meg.....

Men så kom vi i barnehagen noen dager senere. Da var det to barn som hadde risifrutti og de youghurt greiene med sjokolade til frokost. Andreas kjente selvfølgelig igjen rislunsjboksen og gikk igjen bananas.

Jeg sier at han ikke får, men at han kan få dessert på lørdag.........hun ansatte blunka til meg og sa. Ja, dette er dessert genrasjonen..... Men mammane de reagerte ikke....

Må jo si jeg er overrasket over at foreldre sender med slikt i barnehagen.

Har også ei kusine som er tante til en på 4, 11 og 14. De spiser kun nugatti.........

Ja, til sunn fornuft!!!!

Skrevet

Det synes jeg er forkastelig. Jeg tror ganske sikkert at med et slikt hysteri omringet barna, vil vi stå ovenfor et mer omfattende problem om noen år. Spiseforstyrrelser.

Ungene er jo nesten like mye i bhg som hjemme i ukedagene.. Har sine venner der, hvorfor skal de ikke kunne spise kake til bursdag der? Hva gjør det? Hvorfor er sukker blitt som gift å betegne for mange?

Jeg tror hvis flere foreldre letta på rævva og tok med ungene ut og aktiviserte dem på godt vis, hadde ikke sukkerhysteriet vært en debatt engang. Men, noe må man jo kompensere for latskapen..

Nei, utrolig glad for at bhg til min sønn har et sunt syn på dette, og de baker både kake og lager varm mat til bursdag-som bursdagsbarnet selv får bestemme..

Skrevet

Jeg synes det er fint at det blir fokus på dette. Det er jo sukker i alt mulig, og salt er det også mye av i ferdigprodukter, dette er heller ikke bra. Men, jeg er ingen fanatiker, hun får kjeks og sånt innimellom, og kake en gang i blant. Nugatti finnes ikke her i huset, da:p Yoghurt får hun hver dag, for hun drikker ikke melk.

Skrevet

Alt med måte:)

man trenger jo ikke kaker i barnehagen for å feire bursdag, men det er jo hysteriske tilstander her og der! Og hva en liten sjokoladebit før skolen skal gjøre for skade i desember, det aner ikke jeg. Men de fleste normale unger blir jo ikke hypre av den biten, da... Litt verre om det er en stor snicker kanskje, hehe. Igjen, alt med måte... det gjelder både i forhold til religion, politkk og i matfatet... og på dib;)

Skrevet

I det lange løp tror jeg det er direkte usunt å nekte barn litt sukker i barnehagene, for jeg innbiller meg at da vil de bare spise mer søtt når de endelig får lov og mulighet og dermed bli tjukkere enn hvis man får et variert kosthold som inneholder litt sukker hver dag. Barna vil også bli mer bevisste på at sukker er ikke bra og dermed lettere får å få spiseforstyrrelser.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg syns at barnehagen skal få lov og servere kaker i bursdag!

Det ER ikke så mye bursdager i løpet av et år, som folk skal ha det til.

På avd til snuppa, så er det 12 barn. det er 12 bursdager i året, og om de får et kakestykke hver de dagene, so what?

MEN, på den andre siden så kan de godt kutte ut kaker, men heller ha noe annet spennende og servere. Alt de kommer trekkende med er jo, "nei, da lager vi fruktsalat": FRUKT?? Som de eter hver dag resten av året??

I gamle bhg til snuppa sa de følgende "det er så mye kaker. Barna har bursdag, personalet har bursdag(?!!?!?), også er det jul, påske, ditt og datt":

For det første, om personalet har bursdag, ja da får de spise på personalrommet da!

Og om de får lussekatter i desember, og snop til påske.. de dør ikke!!

Enig med twintipp! Få ungene ut og vekk fra tv, så skal dere se det går helt greit med en kake eller to i året

Skrevet

Visste du forresten at litago yogurt er den yogurten med minst sukker i når du ser bort fra naturell?

Fikk vite det av ernæringsfysiolog på barneavdelingen.

Skrevet

Blir litt feil å bare fokusere på sukker, men personlig så setter jeg pris på at en er måteholden med sukker, søtsaker og fet mat.

Kanskje grunnen til at noen ser på det som en "menneskerett" og blir veldig provosert av denne typen regler er at de føler at kostholdet hjemme og deres verdivalg blir angrepet?

Vi diskuterte kosthold på foreldremøte, og det var mange ytterpunkt. Som en mor sa: det er rart at syltetøy ikke står på bordet i barnehagen når jenta får oboy, nugatti og honnikorn hjemme".

Jeg vil gjerne ha kontroll på maten barna mine spiser, og har stor forståelse for personalet som synes det blir vel mye kaker og snop.

Så mantraet er vel - alt med måte.

Skrevet

Vi sender ikke med mat i barnehagen, siden vi betaler for alle måltider der. Da serveres vanlig sunt pålegg, ikke nugatti. Vi har til bursdagen hans pleid å sende med en stor langpanne med sjokoladekake, fordi det har vært enkelt og godt å sende med.

Men nå fikk vi plutselig beskjed om at det ikke var lov til å sende med kake til bursdag mer, men grove vafler bl.a var godkjent. Lurer på om det er foreldreutvalget som har bestemt det faktisk. Ikke om jeg har tid til å stå å steke vafler på morgenen før jobb altså. så får de kalde grove fæle vafler til bursdagsfeiring i lunsjen....

Jeg syns det blir for fanatisk, så lenge man har et sunt kosthold ellers i barnehagen og hjemme så forstår ikke jeg kakeforbudet... I gjennomsnitt så er det godt under 1 bursdag i mnd som feires på den avdelingen.

Syns det er verre at det serveres så mye pølse og saft til alle slags tilstelninger jeg da... Både i og utenfor barnehagen.

Skrevet

Vi har verken nugatti, oboy eller honnikorn hjemme. Sjokolademelk og nugatti på brødskiven får han ikke. Her er mat sunt kosthold og kos er sjokolade.

Jeg spør hva som er så farlig med sjokoladebit i kalenderen på morgene jeg da? HVILKEN fare utgjør det? Hva inneholder denne biten med sjokolade som gjør at det er så farlig?

Ja, jeg blir provosert av det. For jeg har nemlig lidd av spiseforstyrrelse selv, og mye av grunnen til det var at vi ble nektet stort sett alt av søtt hjemme.. I tillegg hadde jeg allergi. De trodde jo de skulle lære oss å bli sunne, men det hadde motsatt effekt.

Det å få godterier ble nærmest en besettelse. Når jeg lærte meg at det ikke er farlig å spise dette med måte og at det er ok å kose seg med søtt, fikk jeg etterhvert et naturlig forhold til det igjen.

Så, jeg kommer til å fortelle mine barn og praktisere det hjemme hos meg, at det er helt greit å kose seg med kake i bursdag, en kjeks nå og da, litt godis på helgen osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...