Gå til innhold

til dere som sparer barnetrygden.....eller andre penger til barna deres

Anbefalte innlegg

Gjest supersnupp
Skrevet

hvis barnet skal få det i 18 års gave så blir det vel sånn ca 215000 kr.

Det jeg lurer på er om dere har konto i barnets navn?

Lurer fordi:

- kommer ikke overformynderiet inn når beløpet passerer over 100 000, eller er det bare hvis barnet arver eller vinner penger ?

-Og ellers iforhold til hvem som bestemmer over kontoen når barnet da er blitt 18 år, ikke alle 18 åringer klarer å buke fornuften når de plutselig får massse penger(det hadde ikke jeg klart den gangen iallefall)

Og hvordan blir det i forhold til å søke på f,eks stipend når de har en formue på bok?

ei venninne av meg som satt meg på tanken, for som hu sa pengene er deres ,men jeg skal jammen meg passe på at de blir brukt med fornuft, derfor opprettet hun en konto i sitt eget navn. så det har jeg også gjort....bare tull det da eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her sparer vi ikke store beløpene i ungene sine navn - de har hver sin sparekonto hvor de får litt til bursdag og jul ol. Sparer i fond, men i min samboers navn. Disse vil ungene får for eks til bolig når den tid kommer. Er ikke snakk om å gi dem pengene og si: "kos deg", he he - de skal brukes til bolig, utdannelse eller noe annet fornuftig.

Skrevet

vi sparer i fond til henne i vårt navn. + at besteforeldrene og oldeforeldrene har en konto til henne i hennes navn som di setter inn penger på ved dåp o.l

vi har fondet i vårt navn slik at vi har kontrol på hva hun bruker pengene på. hun får ikke lov til å bruke alle pengene på en bil feks;)

Skrevet

Sparer både barnetrygden, i fond og på konto med tanke på barnets fremtid.

Men dette er definitivt ikke penger barnet bare skal få.

Sparer i mitt navn. Er penger jeg skal bruke på ferier i fremtiden, bilstol om vi må ha det og ikke har råd der og da, om barnet skal på tur så kan vi spytte inn med litt penger, ny sykkel, kanksje gi barnet et billig "lån" til egenandel på leilighet når den tid kommer.

Ja rett og slett slik at vi kan være det økonomisk for barna våre i fremtiden. Så vi er sikret økonomisk om noe uforutsett skulle skje.

Hva om en av oss ble alvorlig syk og ikke kunne jobbe på en periode? Eller en av oss mister jobben og må over på dagpenger?

Da kommer nok pengene godt med.

Skrevet

Vi sparer i en type font i mitt navn.. da har vi kontroll og hun vet ingenting om de :)

Gjest supersnupp
Skrevet

ja det er sånn som jeg tenker dette, penger blir spart men det er vi som foreldre som disponererde, dvs til alt som måtte skje i framtiden:)

Skrevet

Vi sparer også i fond, i mannen sitt navn.

Skrevet

Overformynderiet tar faktisk over når beløpet passerer 75 000....

Skrevet

Sparer et lite beløp i hans navn og et større beløp i mitt navn. Han kommer ikke til å få pengene når han blir 18. Ser ikke noe negativt i om overformynderiet overtar pengene når de stiger over en viss sum. Det er jo til for å hjelpe barna, slik at sparepengene deres ikke sløses bort.

Skrevet

vi har fond og konto. mamma har også en konto. vi må følge med å se hva vi gjør den dagen det passerer 70 000 kroner. kanskje reglene endelig har forandret seg innen den tid

Skrevet

Det blir spart på en konto i mitt navn. Nettopp pga. overformyderiet (hun har arvet etter min mor også). Dessuten skal de brukes med fornuft og hvor fornuftig hun blir gjenstår jo å se. Til da er de trygt bevart på min konto. Hun har en egen sparekonto også. Som vi setter inn sparegrispenger, bursdagspenger etc. Så hender det at besteforeldrene spytter i en slant nå og da.

Jeg er litt i overkant opptatt av å spare og har gjort det hele livet. Men, er ingen gjerrigknark som sitter og gnur på hver eneste slant.

Skrevet

prøver nok en gang....hva er så ille med overformynderiet? oppbevarer ikke de bare pengene. Pengene vil fortsatt rente seg og man kan spare mer eller??

Skrevet

Vi sparer til jentungen på konto i vårt navn.

Til deg som lurte på dette med overformynderiet, de har visst rykte på seg for å være litt stivbente til tider, og passe altfor godt på pengene. Kommer ikke på noe nå, men har hørt et par historier. Samtidig kan det hende de ikke har så gode betingelser på sparingen som foreldrene har. Hørte om noen der det var tilfelle.

Men hvis overf.m. "tar" pengene, vil vel barnet få kontroll når det blir 18? Litt usikker på det, men da har jo ikke foreldrene noe de skulle ha sagt om hvor fornuftig pengene skal brukes...

Så her er det vi som har kontroll;-)

Gjest supersnupp
Skrevet

tenkte sånn at hvis barnet har egen konto og overformynderiet kom inn etter 75000 vil ikke da barne få fri tilgang den dagen det blir 18 da? eller er det ikke sånn det virker.

Fint at de er inne å kontrolerer men når foreldre sparer til barna som skal brukes på div ting gjennom oppvekste (dyrt utstyr, konfirmasjon, førerkort etc) så trodde jeg at når overformynderiet tok over kontoen at mor og far ikke har særlig stor tilgang til kontoen..........Eller?

Skrevet

Vi sparer penger i snuppas navn. En konto fra oss foreldre, en konto fra besteforeldre, og et fond som fadderne sparer i.

Summen tipper garantert 75000 lenge før hun blir 18. og jeg har ingen problemer med at overformynderiet kommer inn i bildet. Eneste de er der for er at vi foreldre ikke skal søle bort pengene. Den dagen barnet er 18 er uansett overformynderiet ute av bildet.

Jeg håper og tror at jeg kan klare å lære opp mine barn slik at disse pengene ikke sløses bort på dritt den dagen de er 18. Jeg hadde mye penger på konto i en alder av 18 år selv, men sløste vel ikke bort en krone av de på tull.

Skrevet

vel, om jeg skulle spart barnetrygden, ville det blitt .. ja .. 278 640kr! pluss at mamma sparer 100kr i mnd til han, og søstra min sparer 100kr i mnd til han, så det blir jo da 43 200kr til han blir 18 år!å det er jo over 300 000kr! å det får bare ikke en 18 åring nei!

disse pengene vi sparer, no spare vi ikke barnetrygda enda, men skal begynne nå i 2008 med det, når jeg får kontantstøtta. men! han skal på skole som 15 åring, å må ha skolebøker og en plass å bo. greit å ha litt penger da ja.

og når han er 16, blir han vel å kjøre opp til traktor, så dit går jo litt penger, om ikke pappan betaler det da.

han skal sikkert også ha lappen til moped, og scooter i tillegg! så vet ikke hvor mye penger det er igjen da til han blir 18 år. og da skal han vel ha lappen til bil regner jeg med.

så ja, kjekt å spare, men det høres så stort ut når du har over 300 000kr til du er 18 år, men hvor mye er egentlig igjen der da?

vi sparer på vår konto, han har en konto i hannes navn, som mamma og søster sparer på, og som sparebøsse-pengene går til, i sparebanken. men jeg har skandiabanken, og har egen konto der i hannes navn, men i min bank da, som jeg skal spare barnetrygd på. elelr, litt av den da. tenkte å spare 1000kr mnd av barnetrygda, å ha resten selv da..

Skrevet

Mor og far har ikke mye de skulle ha sagt når overformynderiet kommer inn i bildet, nei.

Skrevet

Overformynderiet er ikke noen forferdelig organisasjon, men hvis man hadde en plan om å bruke av pengene på kajakk til barnet når det er 15 eller noe i den dur er det en ulempe. Mange vil også anse det som en ulempe at pengene blir frigjort til barnet når de blir 18. Penger som spares i barnets navn kan hvis overformynderiet ikke er inne i bildet flyttes over på en konto der barnet ikke har tilgang hvis flyttet gjøres før 18 årsdagen. Dermed kan foreldrene passe på pengene lengre.

Hvis barna her penger i eget navn kan det også få betydnin for muligheten til å få lån og stipender, spessielt i studiesituasjon. Barna vil også ha større ansvar for å betale for seg i forbindelse med erstattningssaker.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt poenget med at overformyderiet skal blande seg borti pengene til folk som klarer seg selv jeg men.

Skrevet

Sant det der.

Noen av pengene blir nok brukt før han blir 18 år,evt til moped,og billappen og første bil,og det syntes jeg er en fin investering,ellers om det står mye penger igjen 50.000-100.000 så kommer jeg til og sperre det til han er 20 eller mer om han ikke er fornuftig,man kan også lage andre avtaler med banken,kan f eks gi han lov til og ta ut 10.000 i året.

Om jeg vet at han ikke har styring på pengene så kommer jeg til og føre de over på min konto til han kan investere de i noe han trenger,hus,møbler,bil,ol...før han blir 18år.

Tror overformynderiet kommer inn når beløpet paserer 70.000 men er ikke sikker,så jeg sparer det han får i gaver og barnetrygda nå fordi pengene bare blir vast bort ellers,men når vi får flere barn er det ikke sikkert vi har råd til det,da kommer jeg til og dele det,eller om jeg har spart 5 år for en så sparer jeg 5 år for neste også om vi har råd,ellers blir de som er spart delt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...