tonemor81 Skrevet 28. november 2007 #1 Skrevet 28. november 2007 I vår familie (på begge sider) er det i hvert fall mye grums som kan arves, samtidig som det er mye bra, selvfølgelig. Kommer han/hun til å bli musikalsk, til å bli rolig/hissig, til å arve sykdommer i familien osv. Når det gjelder egenskaper har vel kanskje miljø minst like mye å si som arv, men jeg tenker i hvert fall på det, på godt og vondt. Tenker dere i de samme baner?
Anonym bruker Skrevet 28. november 2007 #2 Skrevet 28. november 2007 Tenker masse på det. Venter nr 4 med ny mann,syntes det er mye svak psyke, leiheter og ikke er noen pene heller. Syntes det var bedre avl på de 3 andre. Høres dumt ut kanskje. Jeg setter pris på at de 3 andre har mye bra å slekte på, jeg håper mesteparten av de dårlige egenskapene til familien til 4rde mann er miljø arv. De sliter med nærver og er alltid pessimistiske. Selv syntes jeg at jeg har mye bra å slekte på, vil ikke si jeg har gjort det beste ut av det fordet
Anonym bruker Skrevet 28. november 2007 #3 Skrevet 28. november 2007 Mm... tenker masse på dette. Mannen min har dysleksi, som jeg er litt bekymret for om lillegutt arver..Er pedagogisk rådgiver selv, så det opptar meg en del dette..Samtidig har mannen min et søskenbarn som er sterkt preget av autisme, broren hans har en feil med hjerteklaff osv..Og selvfølgelig: men den jobben jeg har, ser jeg jo at gutter har en tendens til å være mer utsatt for sykdom, ADHD, dysleksi, osvosvosv.. Satser på at det ikke kommer noe grums der... og i min familie er det litt med psyke og alkoholproblemer hos mine onkler..Men det er jo heldigvis laaangt ute i slekta.. Tror jeg kanskje tenker litt for mye på dette, men jeg skylder på jobben min, den gjør meg veldig bevisst på foreldrerollen..Kan trøste alle med at riktig og tidlig stimuli har utrolig mye for seg, selv om personlige forutsetninger ikke alltid er de beste..
Anonym bruker Skrevet 28. november 2007 #4 Skrevet 28. november 2007 Selv om mange av nevnte faktorer kan sie å være genetisk arvelige er det viktig å huske på at veldig mye av våre fakter er miljøbaserte! En god dose folkevett og et godt og trygt miljø rundt barnet gjør susen (velger nå i alle fall jeg å tro / håpe) Dysleksi får man ikke gjort så mye med..men når det er sagt har både min bror og far dysleksi - uten å ha tatt skade av det. har flere venninner som har det og, alle i gode jobber Så lenge man blir oppmuntret og får god veiledning (og IKKE blir gitt følelsen av å være dum) tror jeg ikke dysleksi er noen stor hindring i hverdagen. Det er nå heldigvis ikke den verste lasten man kan ha! Sporet kanskje litt av her, men kjente jeg ble "revet med" Lykke til alle kommende mødre - samme om du får et barn med 8 fingre eller 10... elsket vil det forhåpentligvis bli uansett
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 28. november 2007 #5 Skrevet 28. november 2007 Ja tenker mer på det denne gangen. Sist så tenkte jeg at jeg håper datteren vår ikke arver min skrale tålmodighet og mitt temperament og jaggu var det det hun arvet gitt..... Veldig spent på hvilken personlighet som kommer ut denne gangen.
Gjest mphs Skrevet 28. november 2007 #6 Skrevet 28. november 2007 Om jeg tenker noe er det mest på hvordan hun kommer til se ut og om hun vil ligne på søsteren sin eller bli mer lik meg på farver.
Smånetta 14.mai Skrevet 28. november 2007 #7 Skrevet 28. november 2007 Ja, det tenker man jo på. Har et øyesyndrom som arver til gutter i familien. Har en liten gutt, og tenkte lite på det da jeg gikk med ham. Det bekymret meg ikke så veldig ettersom jeg kjenner det godt fra min lillebror, og mamma og pappa er store ressurser på hva jeg må ordne osv. Men da han hadde kommet til verden og jeg så den nydelige lille knøtten som lå der, og jeg skjønte at han nok hadde arvet min størrelse (LITEN), slo det meg veldig hardt at han kunne ha noe galt med øynene. Hva hvis han skulle gå gjennom livet og ikke se alle de fine tingene rundt seg, liksom. Han har veldig godt syn, har nok pappas øyne, men nå som jeg går med nr to, er jeg mye mer bekymret. Vil vite kjønn denne gangen, for å vite hva jeg evt må forberede meg på.
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 28. november 2007 #8 Skrevet 28. november 2007 Jeg tenker litt på det ja, vet hvertfall hvilke egenskaper jeg vil at barnet ska arve. Sambos mørke hår og trekk, min nese og øyner. Men ikke fargene mine siden jeg er sååå lys. Jeg var mye syk som barn, så håper ikke han arver det. Samt at jeg var ganske vill og gal, så trenger ikke et sant barn. Mamma sa jeg var prevansjon.... Angående sykdommer har vi ikke noe skummelt på noen av sidene, litt kreft på min side, men ganske langt ute.
rosenkvisten Skrevet 28. november 2007 #9 Skrevet 28. november 2007 Hei. Det er ikke bare jeg som sitter å beskymrer meg her nei:) Håper ikke barnet mitt arver øreprobroblemene jeg har hatt og har enda:( ligger litt i familien med dårlig hørsel, høreapparat og lignende. Får helt noia. Skal passe bedre på mitt barn og ta den til legen hvis den får vondt i ørene. Tror ørebetennelse muligens kan ha ødelagt mine ører. Hadde en mor som aldri tok oss med til legen fordi det "aldri" var noe galt med oss uansett. Huff får ikke håpe det ligger mer grums skjult lengre bak i slekta da.
tonemor81 Skrevet 28. november 2007 Forfatter #10 Skrevet 28. november 2007 Godt å høre at det er flere som tenker på dette, ja! Vi har haugevis med sykdommer i vår familie. Jeg har kronisk øyesykdom, tre av fire av besteforeldrene mine har dødd av kreft, svigermor har øyesykdom, både pappa og svigerfar har hatt kreft, mormor hadde hjertesykdom, broren min har diabetes. Jada, dette kan bli festlig! Dette er jo skumle sykdommer da. Utrolig nok er ingen i familien på noen av sidene veldig plaget med mer "vanlige" sykdommer. Så det virker som at det slår til skikkelig her, når man først blir syk! Tenker selvfølgelig også på hvordan barnet kommer til å se ut Håper barnet arver sambos mørke trekk. Jeg var så lys at jeg nesten var ansiktsløs da jeg var liten. hehe...
Anonym bruker Skrevet 28. november 2007 #11 Skrevet 28. november 2007 Hei. Vil gjerne at barnet vårt skal arve mine musikalske gener og min samboers fotballferdigheter;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå