mp77 Skrevet 28. november 2007 #1 Skrevet 28. november 2007 Har dere noen råd om hva som hjelper mot kvalme? Spyr ofte, og sliter med å få i meg både drikke og mat. Dette er ille altså.
AS og lillemor=) Skrevet 28. november 2007 #2 Skrevet 28. november 2007 Hei der=) Jeg har tydd til " Seaband" ( fås kjøpt på apoteket. google det, så ser du hva det er) og grønne epler=) Liker ikke det at jeg må spise så ofte, men er nå en gang slik for å prøve og holde kvalmen i sjakk.. Om det blir veldig ille, så ille at du ikke får i deg tilstrekkelig næring, kan du bestille time hos fastlegen din. Ikke uvanlig å bli henvist til et kortere sykehusopphold, for å komme i orden igjen=)
AS og lillemor=) Skrevet 28. november 2007 #3 Skrevet 28. november 2007 glemte å skrive " ingefærtabletter". Det hjelper litt=) fås på apotek=)
mp77 Skrevet 28. november 2007 Forfatter #4 Skrevet 28. november 2007 Takk for gode tips:-) Skal sjekke opp det du har nevnt.
Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 28. november 2007 #5 Skrevet 28. november 2007 Knekkebrød med hvitost og tomat funker ganske bra på meg samt grønne epler. Mange som sverger til mariekjeks, men jeg synes det blir for søtt... Er i dag 11+1 og sliter enda med kvalme og oppkast. Har vel gått ned 5 kg, men vet at den lille vokser som den skal og regner med at det ikke har noe å si da :-)
Idun<3tosmå<3 Skrevet 28. november 2007 #6 Skrevet 28. november 2007 Jeg skriver under på den med grønne epler!! Alt surt hjelper meg, sure drops og surt smågodt og, men det er ikke så sunt da! Spis lite og ofte skal hjelpe, men hjelper ikke når man blir kvalm av å spise... Da lønner det seg å spise frisk mat... Ikke fet mat, det er dødsens! Ingefær skal hjelpe best når den er fersk! Jeg klarte å komme meg ut en dag, da var jeg og spiste sushi med fersk ingefær.. Beste dagen min på fire uker... Så håper jeg kommer meg dit igjen! Ellers hjelper det å ta det helt med ro! Men det er drittkjedelig i lengden! Så anbefaler en bok eller en god film i ny og ne.... Og etterhvert lærer man seg pusteteknikker for å unngå å spy... Og alt som hjelper for andre trenger ikke å hjlepe for deg! Men prøv deg frem!! Lykk til!! Ps: uke 8 og 9 er de verste!!
Glederseg:) Har født!! Skrevet 28. november 2007 #7 Skrevet 28. november 2007 havregrøt om kvelden før du legger deg:) hjelper for meg ihvertfall.. klem klem
JuliMage-JanuarMage(tvillinga) Skrevet 28. november 2007 #8 Skrevet 28. november 2007 Har noen av dere vært sykmeldt pga kvalmen?? Skal til legen i morgen pga kvalme og oppkast, klare ikke å gå rundt slik på jobb.... Jobber på sykehus, og der finnes det ting man kan bli kvalm av uten at man er gravid. Har hatt et par hendelser de siste dagene der det er om å gjøre og komme seg til nærmeste do SNAREST!!! Det er ikke alltid at det passer inn i det man holder på med....huff å huff:(((
Idun<3tosmå<3 Skrevet 28. november 2007 #9 Skrevet 28. november 2007 Jeg er på tredje uken sykemeldt, og kan ikke få sagt hvor lei jeg er av de fire veggene i stua og sofaen min.....
JuliMage-JanuarMage(tvillinga) Skrevet 28. november 2007 #10 Skrevet 28. november 2007 Det er vel ikke til å unngå om man blir sykmeldt nei..... Jeg trøster meg med at det må gå over en dag, ikke for det.....ei barndomsvenninne av meg har vært kvalm hele svangerskapet og ho har stort sett hele tiden også. Krysse fingra og tær for at det ikke skal bli slik med meg...... og dere andre:))
sjara Skrevet 28. november 2007 #11 Skrevet 28. november 2007 Hei. Jeg er sykemeldt denne uken grunnet kvalme. Jeg har nok vært litt syk og utslitt i tillegg, men nå er det bare kvalmen igjen. Jeg kaster ikke ordentlig opp, men jeg brekker meg. Spiser ikke mye. Har gått ned 3 kg på en uke. Orker ikke tanken på varm mat, blir kvalm av lukten. Spiser ferskt, grovt brød med leverpostei (det hjelper kanskje ikke på kvalmen, men er så godt akkurat nå) og grønne epler. Men ikke mye av gangen, for da blir jeg kvalm. Eller kvalmen går jo egentlig aldri bort. Prøvde også surt godteri, men syntes det smakte søtt jeg, hehe.Prøvde eplejuice, men også det smaker søtt. Det er gørr kjedelig å være sykemeldt, og i hvert fall når jeg tenker på all den jobben som venter meg når jeg er tilbake. Jeg er lærer, og to gedigne rettebunker med elevproduksjoner ligger og venter på meg. I tillegg har jeg en egen studieoppgave som har deadline fredag neste uke. Blir jo enda kvalmere av tanken;s
ticalinda Skrevet 28. november 2007 #12 Skrevet 28. november 2007 Jeg har selv ikke vært så veldig kvalm. Har uke 6 bak meg som jeg husker som slitsom, men jeg kastet ikke opp, var bare skikkelig uvel hele uka. Uken etter så var jeg hos akupunktøren min og fortalte at jeg hadde vært kvalm den foregående uken, og at jeg hadde sovet hele helgen, og våknet mandag og kvalmen var borte, og jeg var som før jeg ble gravid! Hun fortalte meg at de som fikk ofte, men små måltider, mye søvn (litt mer enn de følte at de trengte), og som ikke stresset hadde stort sett mindre kvalme enn andre. For meg ga dette mening, da jeg i uke 6 hadde vært skikkelig stressa på jobben, og ikke hadde fått sovet godt. Etter den helga der jeg lot meg selv regelrett sove hele helga (jeg orket ikke stå imot!), så våknet jeg frisk og uthvilt mandag morgen, og jeg har etter det ikke vært kvalm i det hele tatt (jeg har sørget for å få mye søvn). Jeg er nå 8+4, og selv om jeg ikke hadde det så forferdelig i uke 6, så vil jeg ikke ha den uka tilbake...! Nå satser jeg på at sunn, og ofte mat, mye søvn og en god dose frisk luft hver dag skal holde kvalmen unna..!
rikedaspike Skrevet 28. november 2007 #13 Skrevet 28. november 2007 ja, jenter hva skal jeg si... i dag er det så ille at jeg måtte bli hjemme fra jobb... men det er ikke gøy! Får så dårlig samvittighet. Men i dag klarte jeg ikke å sto opp en gang - ser stjerner og må spy men har jo ingenting i magen så da er ikke det en gang effektiv. Det gjør bare vondt! Jeg ber at jeg må ikke gå slik lenge! Blir helt matt av dette! Klart jeg gleder meg men det er utrolig hva en må gå gjennom altså...!!!
Tobarnsmammaen Skrevet 28. november 2007 #14 Skrevet 28. november 2007 Jeg har så langt bare spydd en gang (bank i bordet), men jeg er småkvalm og trøtt hele tiden. Slik har jeg vært de siste to ukene. Det føles rett og slett som jeg er skikkelig fyllesyk, hvilket føles veldig urettferdig i og med at jeg ikke kan drikke så mye som et glass vin! hehe. Trøster meg med at dette er for noe godt, men er virkelig helt forferdelig å gå rundt slik. Kan jobbe enn så lenge, men er spent på hvordan uke 8 og 9 blir. Flere som sier at de ofte er de verste.. Går i uke 7 nå...
Stella79 Skrevet 28. november 2007 #15 Skrevet 28. november 2007 Jeg bruker også seabands. Var utrolig skeptisk til at det skulle funke, men dagen etter jeg tok de på var jeg mye bedre!! Anbefaler deg å prøve de ut ihvertfall.
mp77 Skrevet 29. november 2007 Forfatter #16 Skrevet 29. november 2007 Hei, takk for alle gode råd. Jeg har vært hjemme fra jobb igår og idag, og skylder på omgangssyken. Men det kan jeg jo ikke gjøre for alltid. I tillegg er jeg ikke kommet så langt i svangerskapet at jeg har sagt det på jobben (går inn i 8 uke imorgen). Har dere noen råd hva jeg skal gjøre? Jobber som lærer jeg også, så da er det litt kjipt å løpe ut av klasserommet for å spy, og ikke minst se helt utslitt ut!!!!! I tillegg tårner rettebunkene mine seg opp også. Vanskelig situasjon dette her.
JuliMage-JanuarMage(tvillinga) Skrevet 29. november 2007 #17 Skrevet 29. november 2007 Jeg var til legen i dag, fikk sykmelding til neste fredag pluss at han skrev ut Afipram. Noen som har erfaring med den??
rikedaspike Skrevet 29. november 2007 #18 Skrevet 29. november 2007 Nei, men hørte at en skal være forsiktig med dette! Har du prøvt alt annet?? Seabands, Ingefær, regelmessig lett mat ( selv om du må tvinge deg litt å spise ) mye søvn, frisk luft....?!? Medikamenter skal være siste uen tenker på! For meg hjelper det med mye søvn & frisk luft, glede, seabands og Ingefær!
Idun<3tosmå<3 Skrevet 29. november 2007 #19 Skrevet 29. november 2007 Jeg er heller kvalm og spyr enn å gå på tabletter. Legen min ville ikke gi det til meg, da han var skeptisk... Han sa også at de behøvde ikke å hjelpe en gang!! Ta det heller med ro! Tenk annerledes, det har jeg måttet gjøre! Nå skal vi lage et menneske inni oss, ikke være verdensmestere og klare å være på jobb eller lage mat og tilfredstille andre! Det er en grunn for at vi er slappe og udugelige! Kroppen trenger mye enrgi på å bygge opp nurket inni oss! Sånne tanker gjør at jeg takler å være så slapp og kvalm....
preggy pop Skrevet 29. november 2007 #20 Skrevet 29. november 2007 Er 10+6 og har spydd så og si hver dag de siste tre ukene. Og det tar på. Ikke bare akkurat å spy 4 ganger om dagen, men hele greia med å være redd for å kaste opp IGJEN, være sulten men ikke ha matlyst, bli mett etter 1 banan, men sulten igjen etter 10 min. Det tar på psykisk også å ikke få gjort det man egentlig burde. Og jeg er VELDIG glad i klumpen, og har hørt hjertelyden. Så jeg klarer meg. Men det er jo lov å si at det er litt slitsomt uten at man blir tatt for å syte eller være utakknemlig. så jeg har flata ut, jeg. Og ligger mye i senga. Mannen er god og kommer stadig med ok matforslag. Tidvis mat-hit: -popcorn - yoghurt - banan -eple (men veldig vondt å spy opp igjen....) - spaghetti uten noen ting på. - cola med isbiter -tørt knekkebrød - altså uten noe på (wow, for en diett:) Og her for et par dager siden fikk jeg plutselig lyst på BigMac - så da var det å komme seg ut i bilen og kjøre avgårde. Magen fikk sjokk, men det holdt seg der nede:) Til dere som har små barn fra før og er skikkelig plaget med kvalme og oppkast: JEG VISER VELDIG STOR FORSTÅELSE FOR AT DET ER TØFT! Jeg har jo kun meg selv og ta vare på og det er tøft nok. Trøsten er at det ser ut til at klompen har det bra - etter legebesøk på mandag. Og at det værste snart burde være over! Lykke til, jenter!!
JuliMage-JanuarMage(tvillinga) Skrevet 30. november 2007 #21 Skrevet 30. november 2007 Jeg har ikke tenkt å ta denne medisinen (Afipran), for jeg er også skeptisk. Legen sa at det ikke var farlig, men jeg vil helst la være. Hvor får dere tak i seabands da?? Snakket akkurat med søskenbarnet mitt og hun anbefalte ingefær te fra helsekost. Tror jeg må dra på en liten shoppingrunde i morgen....uansett hvordan formen er!!! Det eneste jeg får i meg er havreknekkebrød med kvitost og vann, det hjelper litt på kvalmen:))
Lille Luna Skrevet 30. november 2007 #22 Skrevet 30. november 2007 Jeg er sykemeldt pga kvalmen og uvelheten jeg og. Er hjemme på 4 uken nå, og regner med å være sykemeldt til over jul. Selv om det er utrolig kjedelig å være så kvalm, så tenker jeg at det er ett tegn på at alt er som det skal når jeg har så sterke symtomer. Og det aller viktigste er å ta vare på seg selv og den lille nå. Alt annet får stå litt på vent. Slik er det bare.
Lille Luna Skrevet 30. november 2007 #23 Skrevet 30. november 2007 Seabands (akupressur armbånd) får du på apoteket. De har hjulpet meg mye, og jeg går med de nesten hele tiden nå som jeg er så mye dårlig. De koster 149 kroner.
JuliMage-JanuarMage(tvillinga) Skrevet 30. november 2007 #24 Skrevet 30. november 2007 Tusen takk for svaret Lille Luna:))) Da blir det en aldri så liten shoppingtur i morgen... Jeg er 7+0 i dag, hvor langt er foresten du kommet??
1222 Skrevet 1. desember 2007 #25 Skrevet 1. desember 2007 Hei du! For meg hjelper det med solbær saft, altså sånn solbær sirup.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå