Gå til innhold

Heldigec eller andre som kan noe om ferber

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en baby som er 7 mnd. Våkner veldig ofte på natten for å spise. På morgenen er babyen så mett at den ikke vil ha frokost. Er litt opp og ned hvor mye den spiser ellers. På bra dager kan den spise fulle porsjoner andre dager ikke. Har mistanker om at den spiser alt for mye på dagen. Spørsmålet er om jeg kan prøve ferber? Eller må hun spise fulle porsjoner hver dag??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

noen barn orker ikke spise fulle porsjoner før de slutter å spise om natten. Jeg ville nattavvent hvis jeg var deg. Hun er jo 7 mnd og skal ikke trenge mat på natten lenger.

Jeg tok ferber på min gutt som ikke ville sovne av seg selv og spiste hele natten, og jeg har et helt annet liv nå, veldig fornøyd, og det er gutten min også som sover mye bedre. Han er snart 6mnd og spiser to grøt og en middag, men ikke full porsjon på middag enda da. Han får ett måltid mm om natten enda da.

Skrevet

Takk for svar. Da skal jeg starte i natt. Får jo ikke sove uansett. Men hvordan gjøre det hvis en skal ha igjen et måltid?

Skrevet

Hva mener du med "ha igjen et måltid"?

Skrevet

Hvis en skal ha et måltid på natta? Eller burde de ikke få noen. Så at andre anonym fremdeles hadde et nattmåltid?

Skrevet

Du kan beholde et nattmåltid hvis du synes det har noe for seg, men det er nok både lettere for deg og barnet å kutte ut alt (unngår forvirring og at du "sklir ut" i kampens hete). Da må du i såfall bestemme deg for et tidspunkt hvor det er ok og beholde dette. På andre tidspunkter følger du da Ferber-kuren.

Men barnet ditt er gammelt nok til å kutte ut nattmat selv om han ikke alltid spiser fulle porsjoner. Det vil regulere seg så snart han ikke får mat på natten lenger. Du kan jo begynne en dag hvor du føler at han har spist godt så vet du i alle fall at det ikke er sult.

Jeg tror de færreste barn er faktisk sultne om natten, det er nok mye kos, uvane og nærhet som som gjør at de fortsatt våkner.

Skrevet

Jeg tror du gjør lurt i å kutte ned natt-serveringen (Naphaug ville kalt dette et luksushotell! ) i hvertfall siden HUN (sorry, trodde det var en hann) spiser lite til frokost. Men du sier også at hun spiser for mye på dagtid? Mente du for lite...?

Anyway, mating skal i hovedsak foregå på dagtid :-)

Skrevet

Ja får håpe det regulerer seg. Har bestemt meg for å starte i natt. Får jo ikke sove uansett.

Skrevet

Mente for lite på dagtid ja.... he he... Spiser for mye på natt og for lite på dag tenker jeg

Skrevet

Hvis hun pleier å få mat ofte på natten og du fortsatt ønsker å gi litt så ville jeg satt en kjernetid mellom feks kl 00-06 hvor det ikke skal foregå noe mating. Frem til kl 00 får hun altså mat hvis hun våkner. Det er lettere for henne å takle (tror jeg) enn at det plutselig er servering igjen midt på natten. Men det kommer jo an på hvilke intervaller hun pleier å våkne da...Men i og med at hun er så mett til frokost så tyder det på at hun pleier å få mye på siste del av natten.

I tillegg bør du legge mest mulig av grøt og middag til ettermiddagen slik at hun bygger opp en reserve for natten. Er du ellers trygg på hvordan det foregår med Ferber?

En liten oppmuntringshistorie fra tidligere:

http://www.dinbaby.com/forum/thread/10749677

Skrevet

Hørtes jo positivt ut for pappaimars. Får mye mat på slutten av natten/morgenen ja.... Er forskjellig når den første gangen hun våkner er. Alt i fra 00.00 til 03.00, men da er det ofte etter det ca hver halv/hel time... Kutter alt av mat jeg tenker jeg.. Gruer meg litt til natten nå kjenner jeg

Skrevet

Du må prøve å motivere deg til dette! Prøv å legg deg tidligere så du får sovet litt selv først da. Og sett opp en plan for deg selv så du vet hva du skal gjøre når du blir vekket.

Det blir nok verst den første gangen du blir vekket. Mange opplever at når de da sovner til slutt så sover de en stund (altså våkner ikke etter en halvtime som vanlig). Vi får håpe :-)

Kom inn på tråden "vi som driver med Ferber akkurat nå" - helst med nick, så kan vi følge deg opp og støtte deg.LYKKE TIL!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...