Gå til innhold

Noen som har erfaringer med Glucophage??? *****

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurer på om noen her inne har erfaringer med glucophage??

Jeg fikk disse pillene av min mor, som hadde fått dem forskrevet av sin gynekolog, mor mente disse kunne hjelpe med eggløsningsproduksjonen, så jeg begynte straks for nesten 2 uker siden...

Så det jeg lurer på er om disse pillene kan ha innvirkninger på mensen?

Om de kan utsette mensen?

Vet jeg ikke burde ta slike resept pliktige piller som ikke er forskrevet til meg, men jeg leste nøye gjennom pakningsvedlegget, og de skulle ikke være farlige for meg å ta...

Som sagt så tok jeg disse hver dag fra og med dag 2 over ikm...

Og nå siden jeg er 12 dager over ikm og negative tester, har jeg begynt å lure på om disse kan ha hatt en form for innvirkning på mensen?

(jeg hoppet av etter 4 dagen, pga at jeg fikk mageproblemer og kvalme)

Pliiis noen som har erfaringer??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glucophage er et medikament mot diabetes..og jeg kan ikke se at det skal ha noen innvnirkning på verken eggeløsningsproduksjon eller mensen..

Mageproblemer og kvalme er vanlige bivirkninger ved bruk av glucophage.

Kan hun ha gitt deg " feil" medisiner da? har hun dia?

Skrevet

Glucophage:

Behandling av diabetes mellitus type 2 hos voksne, spesielt hos pasienter med overvekt når adekvat kostregulering og fysisk aktivitet alene ikke gir tilstrekkelig glykemisk kontroll.

Bivirkninger: Hyppige (>1/100): Gastrointestinale: Kvalme, brekninger, diaré, buksmerter og nedsatt appetitt (>10%). Forekommer oftest i begynnelsen av behandlingen og opphører som regel spontant. Neurologiske: Smaksforstyrrelser.

Du må ikke ta sånne medisiner uten å sjekke. Sto det i det hele tatt noe om eggløsning i pakningsvedlegget. Jeg finner ingenting i felleskatalogen.

Skrevet

Hei!

Min gynekolog ga meg Glucophage. Disse skulle jeg ta sammen med Pergotime. Det er riktig at Glucophage er et diabetis medikament. Men det viser seg at dersom du har gått på disse pillene en stund øker virkningen av Pergo time, som er et medikament som stimulerer eggløsning. Jeg måtte gå på Glucophage i minimum 5 uker. Ved første mens etter 5 uker skulle jeg ta pergotime fra dag 2 til dag 8 i syklusen.

Så nå går jeg her å venter... Skal egentlig ha mens neste uke men våknet til blødning idag :-(

Uanset, jeg vil råde deg til å ta kontakt med legen din for å få forskrevet riktige medikamenter.

Lykke til!!

Skrevet

Glucophage er det samme som Metformin.

Det er vanlig å ta hvis man forsøker å bli gravid og har pso, og ofte sammen med Pergotime.

Du bør ikke ta reseptbelagte medisiner uten å snakke med lege først!! Hva gjør du hvis du feks bler gravid og tar Glucophage??

Skrevet

Takk for svar, og som sagt så sluttet jeg på disse straks jeg hadde misstanke om at jeg kanskje er gravid...

Går ikke på dem nå lenger, og skal heller ikke begynne på dem igjen...

Lurte bare på om noen har opplevd å fått uteblitt eller sen mens av disse?

Skrevet

Jeg gikk på metformin fordi jeg har insulin resistanse noe som har negativ innvirkning på fertilitet, samt fører til økt risiko for spontan abort. Jeg gikk ned 12 kg på de, og jeg bel gravid! Jeg gikk på de i graviditeten for å forebygge spontan abort. Desverre mista jeg fordet... men mange jeg kjenner soim har opplevd mange spontan aborter har hatt suksessfulle svangerskap på metformin, så det funker på de fleste. Så man skal ikke slutte på de når man er gravid, min gyn saman skulle særlig ta de når man er gravid fordi de forebygger SA. Desverre fikk jeg økt melkesyreproduksjon av de og nesten melkesyre forgiftning, så jeg måtte slutte på de :-( Det er leit for det er virkelig en vidunder medisin!

Nå kontrollerer jeg insulin resistansen ved hjelp av lavkarbo/høy fett diett, som jeg også gikk på samtidig med at jeg tok metformin. Og jeg går på pergo.

Men savner metforminen! Tror ikke jeg klarer det uten...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...