Staark Skrevet 27. november 2007 #1 Skrevet 27. november 2007 Hvis man har en gjennomsnittlig fødsel, er man såpass oppegående at man klarer å dusje selv etterpå? Eller anbefales det å få hjelp av mannen eller en sykepleier? Hvor lenge etter fødsel er det til man tar første dusj? (Om man går utifra at fødselsforløpet gikk etter boka) Noen som vil dele erfaringer?
3troll blir til 4troll Skrevet 27. november 2007 #2 Skrevet 27. november 2007 jeg kunne ikke stå selv etter første fødselen, måtte dusjes av en hjelpepleier... ikke no særlig men må man så må man.. jeg holdt på å besvime gang på gang.. sliten etter 16,5 timer i fødsel Andre fødselen gikk bedre, varte i 6,5 timer og da sto jeg opp fra senga selv etter en times kosing med vesla og gikk i dusjen selv mens pappaen fikk kost med henne , blødde en del men tørket pent over gulvet selv og ryddet pent opp ... var i fin form Er spent på åssen ting blir denne gangen ...
pablo Skrevet 27. november 2007 #3 Skrevet 27. november 2007 Det der er så forskjellig. Denne gang dusjet jeg etter ca 2 timer. Reiste hjem etter 6 timer. Kjempe form.....
Anonym bruker Skrevet 27. november 2007 #4 Skrevet 27. november 2007 jeg dusjet etter 3,5 time, gikk i dusjen selv. Min fødsel tok totalt 24 timer fra jeg kjente første murring, men jeg mistet nesten ikke blod. Var i kjempefin form. Tror hvis du mister mye blod at det kan bli vanskelig å dusje selv, feks at du kan svime av.
Gjest Lenchen med jente i magen Skrevet 28. november 2007 #5 Skrevet 28. november 2007 Jeg dusjet selv ganske kjapt etter fødselen. Husker jeg ble skikkelig paff da jeg ble bedt om å gå ut av senga rett etter jeg hadde blitt sydd. Jeg følte meg totalt mørbanka der nede og trodde ikke jeg skulle klare å stå på beina, men det gikk faktisk utrolig fint. Det å få 5 min helt alene i dusjen var deilig. Fikk samlet meg litt og husker jeg stod og flirte og gliste fra øre til øre der jeg stod Babyen ble vasket samtidig som jeg var i dusjen, og når jeg kom inn på rommet igjen ventet en deilig frokost til meg og samboeren. Tror det er det beste måltidet jeg har spist noen gang (rundstykker med syltetøy, hehe), og når vi var ferdig med det, så kom det nydelige barnet vårt inn til oss igjen Åh, mimre mimre mimre... jeg gleder meg sånn til akkurat dette
Gjest Skrevet 28. november 2007 #6 Skrevet 28. november 2007 Jeg var veldig sprek etter fødselen, og fikk dusje bare en times tid etterpå, tenker jeg. Før vi fikk mat på fødestua - men etter at jeg var ferdig sydd etc selvfølgelig. Jeg hentet med meg dusjsåpe og diverse, og gledet meg skikkelig - men fikk ikke lov til annet enn en kjap dusj. Det satt en sykepleier i gangen og "passet" på - og ropte inn hvert halve minutt om det gikk bra. Det er nok mange som svimer av i dusjen ja. Kjente jeg var litt svimmel akkurat når jeg svingte beina ut av senga, etter det gikk det greit. Fikk ikke gå på do, men fikk beskjed om å tisse i dusjen da...(drakk noen liter vann under fødselen)
Afrodite´71 Skrevet 28. november 2007 #7 Skrevet 28. november 2007 Det eneste jeg husker er at jeg var sliten etter 16 timer og epidural, og måtte bli hjulpet på do og tilbake i senga. Dusjen husker jeg ikke engang, men mamma sa at jeg dusja med hjelp før jeg ble trillet inn på fødeavd. Hadde vansker med å stå alene og ville bare sove.. Tror jeg og jenta lå i fødesenga ei stund, ja. Husker at jordmora kom inn med eplesmost i sjampagneglass, brødskive og det norske flagg på et sølbrett. Det var koselig og utrolig godt med mat!
ruffen Skrevet 28. november 2007 #8 Skrevet 28. november 2007 Enten så dusjer du med hjelp, eller du klarer deg selv. Det vet du ikke før du er der, så det er ikke noe som er verdt å bruke energi på å tenke på en gang. Jeg hadde nok en litt verre fødsel enn gjennomsnittet og ble hjulpet i dusjen av en barnepleier. Hun var helt fantastisk. Det gjorde ikke noe i det hele tatt at jeg måtte ha hjelp, det var bare så utrolig deilig å få en dusj.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2007 #9 Skrevet 28. november 2007 Jeg dusja i hvert fall selv forrige fødsel, etter å ha hvilt litt sammen med mann og baby, og fått i meg litt frokost. Tror jeg ble hjulpet bort til badet (for å sjekke at jeg var i form igjen etter en forholdsvis hard fødsel), og så fikk jeg vel en stol jeg kunne sitte på i dusjen. Var vel kanskje tre timer etter at barnet var ute tipper jeg.
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 28. november 2007 #10 Skrevet 28. november 2007 Jeg klarte å dusje for egen hånd men det var takket være at det var en sånn dusjstol inne på badet. Ellers ville jeg garantert ha besvimt. Jeg dusjet 6 timer etter fødselen.
molla 29.12 Skrevet 28. november 2007 #11 Skrevet 28. november 2007 vi var på fødestua i ca to timer etter fødselen, ble sydd, så vaska de meg overflatisk med en klut før vi fikk frokost med flagg og rosa porselenssko som pynt (!). Så dro kjæresten min hjem en liten tur, og jeg skulle dusje. De spurte om jeg følte meg pigg nok til å gjøre det selv, og jeg -fortsatt litt høy på endorfiner etter fødselen- mente det skulle gå greit. Kom meg gjennom dusjen, men da jeg skulle kle på meg svimte jeg av, og ble lagt i ei seng hvor jeg sovna momentant. Fødselen var nok ganske normal, men brukte jo hele natta til å føde, og hadde sovet bare to timer natta før, så jeg var supertrøtt i tillegg til utslitt.
hm hm Skrevet 28. november 2007 #12 Skrevet 28. november 2007 Jeg greide ikke å reise meg pga av stort blodtap, så de vasket meg ved hjelp av klut og vaskefat. Gikk halvannet døgn før jeg kom meg i dusjen..... Håper jeg får dusje med en gang denne gangen...
twoboys & a girl Skrevet 28. november 2007 #13 Skrevet 28. november 2007 Gikk i dusjen selv etter ca en time. Men fikk ikke låse døren i tilfelle jeg svimte av. Far fikk bade og stellle sønnen sin:o)
Maigullet Skrevet 28. november 2007 #14 Skrevet 28. november 2007 Jeg fikk hjelp av min kjære jeg. Var så sliten at jeg skjønte ikke hvordan jeg skulle klare å vaske håret... Det var veldig kjekt og trygt. Hadde mistet endel blod, så det gikk noen timer før jeg dusja.
06,07 og spire nr 3 i 2010 Skrevet 28. november 2007 #15 Skrevet 28. november 2007 Jeg lå 4 timer på fødestuen etter fødselen,ble vasket og slikt med vanlige kluter osv.Så ble jeg flyttet til hotellrommet vi fikk. Da var det natt og jeg var helt utslitt. Så jeg dusjet ikke før om morningen etter fødselen.. Tror jeg kommer til å dusje tidligere denne gangen ja.hehe
Gjest Skrevet 28. november 2007 #16 Skrevet 28. november 2007 Jeg følte meg som en verdensmester etter fødsel og gikk i dusjen med stor optimisme! Godt var det at det stod en krakk i dusjen, ellers hadde jeg sprellet på gulvet etter kort tid*ler* Ringte på en hjelper når jeg skulle ut av dusjen, slik at jeg kom meg ut igjen. Gikk kjempefint ) Så la jeg med i sengen sammen med babyen og ble trillet på barselavdelingen.
mammaen til Dennis Colin<3 Skrevet 28. november 2007 #17 Skrevet 28. november 2007 jeg dusjet rett etter fødselen nesten, før jeg skulle på pasienthotellet, men jeg måtte sitte, for jeg klarte så vidt og stå oppreist, ble veldig svimmel da.!! jordmoren måtte hjelpe meg tilbake til sengen:) men det går fort over da, ett par timer seinere klarte jeg og gå selv til pasienthotellet
Gullet og frøet <3 FØDEKLAR <3 Skrevet 28. november 2007 #18 Skrevet 28. november 2007 Jeg dusjet 2 timer etter fødselen. Følte meg kjapp og oppegånde med en gang jeg reiste meg fra senga. Men ble skikkelig svimmel og besvimte når jeg kom i dusjen. Så jeg måtte bæres ut og legges på senga etterpå. Fødselen varte i 7,5 time og hadde ikke spist noe på 14 timer. Så det var nok derfor det gikk sånn som det gikk. Tror flesteparten klarer å gå i dusjen selv etter fødselen. Kommer selvølgelig an på hvor hard fødsel man har hatt. lykke til ale sammen!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå