Gå til innhold

er seteleie grunn nok til å få ks?

Anbefalte innlegg

Skrevet

er i uke 39 og han ligger i seteleie. har ikke lyst til å føde vaginalt og fikk da ks, men fikk beskjed av legen at dette egentlig ikke var grunn nok til å få ks? men fikk en helt annen beskjed av anestesilegen..... hva er riktig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som regel får man ikke innvilget ks dersom det "bare" er pga seteleie. De ønsker at man likevel skal føde vanlig, untatt dersom;

babyen er større enn 4 kg, mor har smalt bekken, lite fostervann, risikosvangerskap av andre grunner (mor er syk, babyen er syk, har hjertefeil eller noe liknende). Setefødsler er som ofte (ikke alltid) litt tøffere/hardere enn en vanlig hodeleiefødsel, og som regel ønsker man at man skal ha satt epidural i tilfelle det skulle ende i ks...

Store forskjeller fra sykehus til sykehus også. Noen er veldig strenge med å innvilge ks, noe tydeligvis ikke ditt sykehus er =0)

Skrevet

jeg fikk velge dette da min første lå i sete leie.de godtok med en gang mitt valg om ks.hun som prøvde og snu jenta rundt uke 36 sa også at det var 50 50 sjangse for et haste snitt dersom man valgte fødsel.så da ville jeg heller ha et planlagt ks.alt gikk kjempe fint.

Skrevet

da vi hadde prøvd å snu babyen min å det ikke gikk..så måtte jeg bestemme meg selv ganske fort for hva jeg ville.. sa jeg helst ville ha ks og fikk time til det med en gang.. prøvde ikke overtale meg til noe annet eller noe sånn:)

Skrevet

Mitt første barn lå i seteleie, og jeg skulle føde ved UIS.Jeg fikk velge selv, selvom jeg følte at alle pushet meg i retning av å velge vaginal fødsel.

Jeg endte opp med å velge keisersnitt, og det valget ble respektert uten videre diskusjon.

Jeg har ellers normale bekkenmål.

Lykke til med valget ditt

Skrevet

Jupp, det er det! I hvertfall i Tønsberg

Skrevet

På kongsvinger anbefaler de keisersnitt til førstegangsfødende ved seteleie. Sikkert forskjellig fra sykehus til sykehus...

Skrevet

Jeg fikk i dag/går vite at ungen ligger i seteleie, og da fikk jeg 3 valgalternativer:

1. snuing

2. KS

3. Setefødsel

prøver meg nok med snuing først, ettersom jeg har termin 28.desember får jeg ikke komme hjem fra sykehuset til julaften om d skulle bli KS...

Vil jo helst få være hjemme på selve julaften..

Skrevet

Minaw, hvilket sykehus er det du skal bruke?

Skrevet

Men om du skal ha keisersnitt ¨å tar de vel det 2 uker før, eller noe sånt, s¨da slipper du vel ut i god tid før julaften vil jeg tre:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...