mamma bing Skrevet 27. november 2007 #1 Skrevet 27. november 2007 mener å huske fra førstemann at små babyer kan ha høyere temperatur enn oss voksne uten at det regnes som feber... stemmer det? jenta mi på 3 mnd er forkjøla og har en temp på 37,9...
Anonym bruker Skrevet 27. november 2007 #2 Skrevet 27. november 2007 Regnes ikke som egentlig feber før 38 grader hos verken voksen el barn. Men det er klart, hvis jenta virker slapp og varm, (syk) så kaller man det vel for feber... Men hvorfor er det viktig å vite om det kalles feber eller ikke? Ikke nødvendig med febernedsettende hvis ikke barnet har høy feber/ raskt stigente temp/ tilsynelatende mye ubehag.
9nah Skrevet 27. november 2007 #3 Skrevet 27. november 2007 min jente på 5 mnd har hatt feber da hun hadde 37,8, i følge helsestasjonen. De kallte det t.o.m feber da hun hadde 37,4, men de sier at det ikke er grunn til bekymring så lenge allmenntilstanden er bra. (altså virker frisk og rask). Ca 37 er normaltemp også for barn, men barn får lettere høy feber når de først er syke.
Meg og bøllegutta!! Skrevet 27. november 2007 #4 Skrevet 27. november 2007 Hvis 37,4 er feber så har begge gutta mine konstant feber tror jeg ; ) Jeg regner det ikke som feber før det er 38 eller mer.
Gjest Skrevet 27. november 2007 #5 Skrevet 27. november 2007 Limer inn fra et innlegg jeg skrev i går: Pr definisjon så har du feber når tempen er over 38 grader. Men det er forskjell på barn og voksne. Hvor sykt barnet ditt er kan ikke måles i feber. Barn kan være steindårlige og ha normal temp, og de kan være friske og ha 39 i feber. Her må vi som mødre kjenne barna våre, dvs spiser de, sover de, leker de som normalt, så er det nok ikke så mye galt. Veldig små barn (nyfødte) har ikke utviklet "evnen" til å ha feber ennå, så de kan være veldig dårlige selv om tempen er 37 grader. Så om barnet er lite, ville jeg kontaktet lege om det er utilpass, ikke spiser, sover osv, selv om tempen er normal. Til større barn så er det en kjensgjerning at feberen har sin funksjon. Den gjør miljøet i kroppen mindre mottakelig for at bakterier skal få herje som de vil. Så jeg ville ikke gitt febernedsettende før tempen gikk over 39,5, eller de er veldig plaget av tempen.
mamma bing Skrevet 27. november 2007 Forfatter #6 Skrevet 27. november 2007 takk for svar. er selvfølgelig ikke viktig å vite om det kalles feber eller ikke. lurte bare... hun hoster stygt og er litt varm og slapp. er jo ikke noe gøy... vi var hos lege på mandag, men synes dette trekker litt ut... får se det an i morgen! hun spiser godt.
Gjest Skrevet 27. november 2007 #7 Skrevet 27. november 2007 akkurat sånn er jenta mi om dagen også! har hosta stygt i ett par dager og hatt feber! men ikke noe å si på matlysten! om hun fortsatt har stygg hoste imorgen tror jeg vi går til legen en tur å får sjekket det ut!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå