Gjest Skrevet 27. november 2007 #1 Skrevet 27. november 2007 Sønnen min på 15 uker sovner ikke for natta før rundt midnatt. Han sover da til ca. 8 - får mat og sover igjen til ca tolv. Han sover også godt i løpet av dagen. Ønsker å snu litt på dette slik at han sovner for natta tidligere. Ønsker også at han skal finne roen selv. Men som regel sovner han på puppen. (Har begynnt å vekke han i 11 tiden, men da sover han bare enda lengre på dagduppen.... ) Noen med gode råd? Kan vi forvente at dette kan snues av oss mens han er så liten? Hvordan soveruteiner har deres på 3 måneder?
anni654 Skrevet 27. november 2007 #2 Skrevet 27. november 2007 Vet ikke om det funker men står opp med han kl 8 når han våkner, ha det morsomt ... og begynn å ha det rolig og mørkt kl 19 eller 20. Da kommer det kanskje? Han kommer sikkert til å bli trøtt etter bare 1 1/2 time på morran, men kanskje skyver han alle dypp...
Anonym bruker Skrevet 27. november 2007 #3 Skrevet 27. november 2007 prøv å vekke ham på stellebordet ved å skifte bleie, i alle fall virkker det på min baby 10 måneder. min er våken fra kl. 20 til 22 og sover.. så våkner han etter en halv time og værer til kl. 00.00, så for han en flaske mme og sover til kl. 4 eller 5 . men jeg gir mm om dagen. sikkert det snues seg men ingen vet hvor tid !. lykke til.
Gjest Skrevet 27. november 2007 #4 Skrevet 27. november 2007 Oi .... det hørtes jo egentlig veldig bra ut Kanskje jeg kan prøve å ta han opp i stua, slå på lys og stelle / styre litt før jeg ammer på morgenen. Så er det ikke sikkert han sovner like fort igjen. Takk takk dette skal prøves
*Rutletutt* Skrevet 27. november 2007 #5 Skrevet 27. november 2007 Hei, hei - som du vet har jeg jo slitt med det samme. Har klart å snu døgnrytmen hennes nå. Nå er det badng og stelling ca halv åtte (når storebror er i seng) og etter det går jeg inn på soverommet og tar av lyset. Sitter på sengekanten og ammer henne i ca en halvtime - et kvarter på hver pupp. Passer på at hun ikke sovner på puppen, så da kiler jeg henne under foten for ikke å glemme å drikke;o) Passer på få opp en god rap før jeg legger henne ned. Hun ligger i vognbagen oppi sengen, soden den er litt trangere. Hun har også en koseklut som hun bruker når hun skal sove - jeg har gått med denne nedi genseren slik at den lukter av meg;o) Hun ligger å surver og smågråter litt mens jeg sitter og holder henne i hånden og stryker henne på kinnet. Begynner hun å hyle tar jeg henne opp i tilfelle luft...stort sett er det bare hyling for å komme opp...så da legger jeg henne ned med en gang igjen. Den første uken tok det lant tid før hun sovnet - opp til 2 timer fra jeg gikk inn på soverommet med henne til hun sovnet - men jeg ville ikke gi meg. Nå tar det stort sett bare 10 minutter fra jeg legger henne ned til hun sovner (stort sett, noen ganger litt lengre tid), så det går på fram:o) De første dagene jeg prøvde å få henne inn i rutinen var målet mitt bare å få henne til å sovne i ni-tiden i stede for rundt midnatt. Da lå jeg meg i sengen og ammet henne i søvn...det at det var mørkt i tillegg til ammingen gjorde at hun sovnet. Etter noen dager merket jeg at hun begynte å bli trett tidligere, så da var det på tide med neste steg (det å få henne til å sovne selv som jeg har beskrevet over). Hun har duppen på dagen på samm tid selv om jeg har snudd leggerutinen. Lykke til - vet det er hardt, men det går seg nok til, du må bare være villig til å ta "kampen";o)
Gjest Skrevet 27. november 2007 #6 Skrevet 27. november 2007 Ja prøver å vekke han i 8 - tiden på stellebordet, men tabben er kanskje at jeg ammer han i senga etter det. Skal prøve å ta han opp på stua isteden i morgen. Liker ikke å vekke han / ta han opp når han sover. Men han sover likssom veldig mye på kvelden da . dupper i 18 tiden, så i 20 tiden osv vi prøver å innføre bading/stell/ pysj kl 19-20, men vanligvis sover han da..... Han våkner etter 30 min - 45 min når han sover før midnatt.
Gjest Skrevet 27. november 2007 #7 Skrevet 27. november 2007 Ja det er kjempehardt, for det er jo så "lettvint" når ha sovner på puppen .. men vil jo ikke være avhenging av det. Nå sover han sin 3. lange dupp for dagen. Og jeg vil på en måte vekke han , men føler jo feil det også ... Nå burde jo jeg begynne kveldrutinen snart.... Får kanskje begynne kl 21. en stund også trappe ned Sitter du inne på rommet til Milla helt til hun sovner. Eller går du inne og koser litt innimellom. ? Jeg går inn hvert tredje minutt (ca) men han gråter ikke (vil bare poengtere det altså) han sutrer / kjefter masse og høylytt. føler jeg er hard, og etter en stund får han komme opp ... sambo mener jeg lærer han at om han sutrer lenge nok får han komme opp, og helst ekstra masse kos / sove i min seng pga dårlig samv.... blir litt sprø av meg selv.
*Rutletutt* Skrevet 27. november 2007 #8 Skrevet 27. november 2007 Jeg er stort sett inne hos henne til hun sovner, men noen ganger bare er jeg i rommet, mens andre ganger sitter jeg og stryker på henne helt til hun sovner - kommer litt an på. Ja, det er ikke lett med den dårlige samvittigheten, men jo kjappere du tar den kampen desto kortere tid tar det...han vet akurat hva han skal gjøre for å få komme opp å få kos...og det er å syte;o)
Gjest Skrevet 27. november 2007 #9 Skrevet 27. november 2007 he he innerst inne vet jeg det. heldigvis er sambo flinkt til å ta over , slik at jeg slipper å "høre" på sytingen Nå våknet han heldigvis av seg selv, så nå skal det bli leking før bad, også mating under hele jakten på kjærligheten takk for gode råd. skal sparke meg selv i rumpa og få han opp tidligere på morgenen også. funka det med uro forresten?
*Rutletutt* Skrevet 27. november 2007 #10 Skrevet 27. november 2007 Du er sikkert midt i legging nå? Måtte holde Milla våken på puppen slik at hun fikk spist skikkelig - hun holdt på å sovne hele tiden;o) Så nå har jeg fått ryddet litt og hnegt opp noen klær - deilig å få kvelden for seg selv igjen. Jeg tar uroen på med en gang jeg går inn på soverommet, med en spesiell melodi på, så jeg tror hun er blitt vant til at hun skal sove når hun hører den melodien;o) Virker som hun blir veldig trett av den i allefall. Lykke til i hvertfall - håper det går greit.
Gjest Skrevet 27. november 2007 #11 Skrevet 27. november 2007 Nå har han sovnet ja. Har en feeling på at han våkner igjen snart.... som vanlig. Men i morgen skal vi opp tidlig, og på helsestasjonen. Så får vi håpe det går seg til etterhvert. Får nok investere i en uro vi å ja.
Kate77 Skrevet 27. november 2007 #12 Skrevet 27. november 2007 Prøv å ikke ta han opp om han våkner igjen, men prøv å roe ned i senga igjen. Putt inn smokken eller pjusk, ting du vet roer han. Om du tror han er sulten burde du amme i senga og legge han igjen. Sovner på puppen når han allerede har lagt seg for natten kan da ikke gjøre så mye. Ville prøvd å stå opp med han når han våkner i morgen tidlig. La han amme før du står opp, ellers ender du fort opp med en sur og sulten unge:) Vekk han deretter på stellebordet og lek med han når dere kommer i stua. Da er han nok kanskje våken en time eller to før det er klart for dupp. Min gutt(også tre måneder) er stortsett våken 1 1/2 - 2 timer mellom hver dupp. Pleier å prøve å legge han ned for siste dupp slik at jeg kan vekke han igjen til halv seks slik at han blir passelig trøtt til leggetid. Tipper uansett dette går seg til etterhvert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå