hund&barn@fullrulle Skrevet 27. november 2007 #1 Skrevet 27. november 2007 Fortell om julen da... Julaften og 1 dag jul her hjemme- åssen feirer dere egentlig da?
mayaya Skrevet 28. november 2007 #2 Skrevet 28. november 2007 noen her som har lyst til å svare? *fnis*
Northernlights Skrevet 28. november 2007 #3 Skrevet 28. november 2007 Julaften gjør jeg akkurat som jeg gjorde da jeg bodde i Norge; klokka 17:00 ringes julen inn, selv om ingen andre gjør det. Vi pleide før å åpne julegavene fra Norge på julaften, og de amerikanske 1.juledag. Men i de siste årene,så har vi åpnet alt julaften,etter middagen. Får jeg tak i ribbe,så har vi det. Men jeg tar av litt, og har både stek og koteletter også. Og rosenkål MÅ jeg ha! =o) Vi feirer altså likedan her i huset, som jeg ville gjort om jeg var hjemme. Men vi har jo ikke TWIST,norske godterier eller julebrus, så HELT perfekt har vi aldri fått det til sånn "på norsk". Men i år skal jeg hjem til jul. Da blir det norsk jul på norsk jord!
mayaya Skrevet 28. november 2007 #4 Skrevet 28. november 2007 I wish you a merry christmas, I wish you a merry christmas.. osv :-) snart er det juuuuuul
Tokatter_USA Skrevet 28. november 2007 #5 Skrevet 28. november 2007 Jeg gjør det så norsk jeg kan. De første ti årene mine her, pleide jeg å feire hos venners familier, men til slutt bestemte jeg meg for en skikkelig norsk jul, og den skulle feires hjemme hos meg selv, om det så ble alene. (Da var jeg single og barnløs.) Men jeg inviterte andre som ikke hadde familie i nærheten, og vi kalte det "orphan Christmas". Det ble en tradisjon, og jeg må begrense invitasjonene, for ellers blir det for mange. Noen har også begynt å ta med foreldrene sine, så det er jo ikke egentlig så "orphan" lenger, egentlig. De fleste amerikanerne feirer jo mest 1. juledag, så man behøver ikke å være familieløs for å feire julaften hos oss. Mannen min har vært med fra første gang (da vi var nesten sammen), men nå inviterer vi også foreldrene hans og den ene broren hans. Maten er det viktigste. Jeg bestiller norsk ribbe, lager surkål og koker poteter, og serverer riskrem til dessert. Alle har nå lært skikken med mandelen i grøten, og alle kan nå regelen om at ingen smaker før alle har fått. Den første gangen jeg serverte riskrem med mandel, var det en som startet før alle hadde fått, og han fant mandelen i første skjestikk. Han har aldri glemt reaksjonen min, og han passer godt på at alle gjør det riktig nå. Jeg lager også flere forskjellige julekakesorter, og setter frem Twist, nøtter og mandariner. Akevitt hører også med. Huset er stivpyntet til jul, men jeg begynner ikke å pynte før lille julaften. Det holder hardt noen ganger, for det er INGEN som venter så lenge i USA. Vårt hus ser skikkelig surt ut (grinch) ved siden av alle de opplyste, muntre julehusene i gaten og byen ellers. Det kan iallfall ikke sees utenfra at jeg gleder meg stort! Jeg tror jeg kommer til å starte litt tidligere i år, iallfall med det som skal på utendørs (lys og dørpynt). Vi har ikke hatt presanger eller julenisse eller gått rundt juletreet i løpet av disse årene, da. Men siden Snups kom til, har vi nå fått oss julenisse, som kom for første gang i fjor. Det var stort for henne. Han hadde på seg rød topplue og busserull (uten innblanding fra meg), så han var en ganske bra fjøsnisse. Men ellers har gjestene mine truet med å ikke komme hvis de må gå rundt juletreet, så det gjør vi ikke, og siden vi ikke har gaver til hverandre, tar vi i familien det morgenen etter på amerikansk vis. Jeg håper på en jul i Norge, kanskje når Snups blir fem år, så hun får se hvordan en SKIKKELIG jul skal være.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå