Mamman til AM&JS Skrevet 27. november 2007 #1 Skrevet 27. november 2007 Utenom pepperkaker liksom.. Kom med noen lette oppskrifter..Så blir jeg glad!=
Bruble Skrevet 27. november 2007 #2 Skrevet 27. november 2007 Kakemenn!!! supergod oppskrift på detsoteliv.no!!
Lykkeliten og jeg Skrevet 27. november 2007 #3 Skrevet 27. november 2007 Sjokoboller med puffa ris! det skal jeg lage massssse av =) nam nam. men de må stå i kjøleskapet da. oppskrift bak på delfiafett-pakkene. veldig lett å lage.
Gjest Skrevet 27. november 2007 #4 Skrevet 27. november 2007 Kokosmakroner er kjempeenkelt. Fin oppskrift på detsoteliv.no på den også.
mayaya Skrevet 27. november 2007 #5 Skrevet 27. november 2007 Alt som kan lages av den standardoppskriften :-p Sjakkruter, tyske skiver, osv
Gjest mphs Skrevet 27. november 2007 #6 Skrevet 27. november 2007 De fleste julekaker er lette å lage så lenge du ikke svir de i ovnen. Her er noen oppskrifter. Serinakaker: Ingredienser 150 g margarin eller smør 125 g sukker 1 egg 200 g hvetemel 1 ts vaniljesukker ¼ ts hornsalt egg til pensling 100 g grovhakkede mandler Slik gjør du Rør margarin eller smør og sukker hvitt. Ha i egget og pisk massen godt. Sikt i hvetemel, vaniljesukker og hornsalt, og arbeid deigen lett sammen. Deigen må stå kaldt 2 - 3 timar, til den er fast. Trill deigen til kuler. Trykk kulene litt flate. Pensle med sammenvispede egg og dryss på litt hakkede mandler. Stek serinakakene lys gulbrune ved 180 °C. Berlinerkranser: 2 kokte eggeplommer 2 rå eggeplommer 125 gr. sukker 300 gr. hvetemel 250 gr. smør Eggehviter til pensling Perlesukker I stekeovnen: 175 grader i 10 minutter Kok eggene i 8 minutter. Gni ut de kokte eggeplommene, bland inn de rå. Visp egg og sukker godt. Tilsett hvetemel og mykt smør vekselvis. (NB! Smøret må ikke smeltes.) Avkjøl deigen. Trill tynne pølser og form små kranser. Pensle med eggehvite og dypp i perlesukker. For å få riktig fin fasong på kransene, kan en avkjøle dem godt før en pensler og dypper. Deigen er ganske myk, så kjøkkenet må ikke være for varmt under baksten. Kokosmakroner: 180 g melis 250 g kokosmasse 1/4 ts vaniljesukker 4 eggehviter Pisk eggehvitene til stivt skum. Rør forsiktig inn melis, kokosmasse og vaniljesukker med så lett hånd som mulig. Dekk stekeovnsplater med bakepapir. Sett deigen i topper på platen med to spiseskjeer. Stekes midt i ovnen på 150°C. Steketiden er 15 -20 minutter. Gammeldagse havremakroner: 200 g smør eller margarin 200 g sukker 2 egg ca. 240 g hvetemel 200 g havregryn 2 ts bakepulver Rør smør og sukker til det er lett og lyst. Tilsett de øvrige ingrediensene og bland godt. Smør eller papirkle stekeovnsplater. Sett røren med skje i topper på platen. Stekes midt i ovnen på 200°C. Stek kakene til de har fått pen, gyllen farge. Pass nøye på - det går ganske raskt. Delfiakake: 3 pl. kokesjokolade 6 ss sterk kaffe 1 ½ pk. delfiafett 4 egg 3-4 ss sukker ½ pk. søt kjeks (Per) hakkede valnøtter kulørt marsipan gelétopper til pynt 1 form à 1½ l Kle en smurt form med stykker av matpapir. Smelt sjokoladen i vannbad. Tilsett kaffe. Smelt sjokoladen over svak varme. Visp eggedosis av egg og sukker. Tilsett sjokoladen og bland godt. Tilsett litt og litt delfiafett under stadig omrøring. Visp godt til en jevn røre. Legg røre og kjeks lagvis i formen sammen med valnøtter og marsipan. Sett kaken på et kaldt sted til den er stiv. Hvelv kaken og pynt med gelétopper. Delfiakake har god holdbarhet i kjøleskap, men kan også fryses.
Gjest Skrevet 27. november 2007 #7 Skrevet 27. november 2007 Ellers så må jeg innrømme at jeg stort "baker" i hylla på Spar, jeg.... Har ikke tålmodighet nok til å drive med kakebakst på sen kveldstid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå