Gå til innhold

Legen sier en ting, JM noe annet.. Forvirret!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pga at jeg er overvektig,ville jordmor sende meg på glukosebelastningstest. Var på kontroll hos legen forrige uke,og fortalte han dette. Han sa at dette var meningsløst,med tanke på at alt var bra.. Urin var fin,blodtrykk perfekt. Men fikk han til å sjekke blodsukker for å ha gjort det. Han sa at når det var så perfekt,ville en glukosebelastningstest være helt unødvendig. Og det skulle jeg bare glemme. Så kommer jeg til JM i dag,og da var papirene fylt ut og jeg må visst på denne testen på sykehuset neste uke.. Prøvde å fortelle henne hva legen hadde sakt,men hu mente det ikke hadde noen sammenheng.

Dama sa masse i dag som gjorde at jeg blei både forvirra,lei meg og redd.. Hun sa at de helst ikke utførte keisersnitt på personer som var overvektig som meg,pga faren for blodpropp (nok en gang må jeg påpeke at jeg er frisk som en fisk sier både prøver og lege)

Dessuten sa hun at veslemor i magen lå i seteleie,og at hun mest sannsynlig blei liggende slik.. Jeg er 30 uker nå..

Hvem er det meninga man skal stole på? Jeg er forvirret og ganske motløs.. Føles som om JM forventer at hun må finne noe galt med meg med tanke på overvekten..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei... Skjønner din frustrasjon,har opplevd akkurat det samme som deg!!!!! Gikk en gang til jm og aldri mer. Holder meg til fastlegen min som jeg stoler 100% på. Fikk også super oppfølging når jeg gikk gravid med nr.1 og gjør det også denne gangen her.. For ho kjenner meg mere enn det jm gjør.Så jeg hører på legen min..

Kan jeg spørre hvor du kommer fra???

Skrevet

Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg trykka meg som anonym,det er meg som er HI.. Jeg er fra Akershus... Jeg kjenner jeg blir skikkelig sinna! Men fastlegen min skal slutte en uke før jeg har termin så han foreslo jeg burde ha jordmor i tillegg.. Jeg ville ikke,men har nå prøvd det.. Må jeg fortsette der?

Skrevet

Alle med BMI over 27 skal visst ta glukosebelastningen. Jeg hadde ikke noen tegn på svangerskapsdiabetes, og som forventet var testen helt fin den. Skikkelig kjip test bare.

Fare for blodpropp etter ks gjelder alle det...er en fare ved mange typer oprasjoner det.

Snuppa mi har lagt med hodet ned fra ule 26, jeg er nå 39 uker.

JM har i utgangspunktet mer peiling på graviditet enn legen.

Skrevet

Det at du har normalt blodsukker til daglig, betyr ikke nødvendigvis at kroppen din håndterer en ekstremt belastning som den skal.

Jeg har tatt glukosebelastningstest fordi jeg er over 38 ved termin - ikke fordi noen av prøvene mine sa at det var nødvendig.

Testen er ikke farlig eller vond. Du kommer fastende, måler blodsukkeret, drikker ca 3 dl med sukkervann, hviler deg i to timer og måler blodsukkeret på nytt.

Hvis jeg skulle velge mellom å stole på jordmor og lege, ville jeg valgt jordmor. Det er hun som daglig håndterer gravide og er oppdatert på det som skjer.

Og ikke for å skremme deg - men det er vel helt normalt at overvektige kan ha større risiko for blodpropp mm? Synes i grunnen det høres ut som at du blir tatt godt vare på og at jordmor faktisk tar hensyn til at du er overvektig.

Skrevet

Jeg ville også stolt på jordmor. Fastlegen min har en tendens til å bagatellisere ting som jordmor tar ordentlig på alvor - bl.a ferritin på 5. Jordmor ville ha meg til undersøkelse på sykehuset, mens legen bare økte dosen jerntabletter (og det har jeg gått på i mange mnd nå uten at det hjelper.). Så jeg skal til undersøkelse på sykehuset.

Jeg tror jeg ville stolt på jordmor i dette tilfellet, leger er flinke, men de er faktisk allmennpraktiserende. jordmødrene har flere års erfaring innen nettopp graviditet og fødsel. Satt litt på spissen: Selvom jordmødre kan ha en tendens til å gjøre ting mer alvorlige enn de kanskje er og at legene er uenige er det vel tross alt bedre enn at de bagatelliserer det og at noe kan gå galt? Bedre med en gang for mye enn en gang for lite:) Lykke til:)

Skrevet

Du har min FULLE STØTTE!!!!!

Opplevd akkurat det samme.Jordmødre i dag er altfor fokusert på overvekt. Min jordmor trodde nesten ikke på at jeg levde sunt og drakk vann...Selvom jeg sa det så sa hun bare "hmmmm" Det er sååå utrolig mange som ikke burde vært i det yrket.Kjenner jeg blir skikkelig irritert når jeg hører og opplever sånt som du sier. Jeg kutta jordmora ut!Mange av dem driver med skremselspropaganda som gjør oss gravide kjempe usikre og fortvilet. Det går bare IKKE ann!

Skrevet

Takk for mange fine tilbakemeldinger.. Tenkte jeg skulle prøve å ringe legen min i morra å fortelle hva hun sa og gjorde i dag. Jeg er fortsatt ganske fortvila.. Men,som noen sa,bedre å sjekke en gang for mye enn for lite kanskje.. Bare kjente jeg blei skikkelig irritert! Og hvorfor må de si forskjellige ting? Jeg forstår at jordmor har lenger erfaring når det gjelder erfaring,men jeg har jo hatt samme fastlege i 10 år,så jeg føler jo at han kjenner meg,og at jeg stoler veldig på han.. Har jo hørt om flere som velger bare fastlege istedet for både jm og lege..

Off.. Ikke lett!

Skrevet

Hun har for øvrig ingen rett til å gjøre deg forvirra,lei deg og redd.. Hun skal være der som en trygghet og ikke som en belastning. Hvis du er tøff nok til det så ville jeg tatt det opp med henne - altså hvordan du oppfattet det. Så hun er klar over hvordan hun fremstår ovenfor pasientene. Er ikke noe godt å sitte med den følelsen du gjør nå.

Hvis du har så god kontakt med fastlegen din kan det jo være du kan få han til å ringe henne og ta en prat? At du forteller han hvordan du følte det? Han har jo det medisinske på plass i forhold til deg når du har gått der i 10år.

Skrevet

Jeg har det akkurat slik som deg, og føler meg som en kasteball mellom jordmor og fastlege. Nå er det litt omvendt for min del, da jeg stoler mere på jordmor i mitt tilfelle enn fastlegen.

I mitt tilfelle har det dukket opp sånne småting hele veien som jeg føler at det skurrer hos fastlegen min, ting hun sier og hvordan hun måler ting. Hun klarte blant annet å lire av seg av jordmødre burde egentlig bare holde kjeft om meningene sine vedr sykemeldinger siden de ikke hadde autoritet til å sykemelde noen.

Jeg har helt klart mye mere tilllit til min jordmor enn til fastlegen min når det gjelder graviditet. Det er tross alt noe jordmor har en spesialutdannelse innen, mens legen "kun" har allmennkunnskaper.

Skrevet

Du MÅ ikke ta den testen. Alt er valgfritt! Men det skader jo ingen om du velger å ta den. Jeg har ikke tatt den, men har ikke fått spørsmål om det heller, har bmi på over 27. Det er bare ett år siden jeg var høygravid sist, da tok jeg den. Var ikke noe galt den gangen ihvertfall.

Jeg liker best å gå til legen jeg da..

Skrevet

skjønner kan at du følte deg støtt av jordmoren din... hun kunne lagt det fram på en helt annen måte, og det er sikkert ikke noe gale med deg, men du får tenke på det som at hun bare vil ditt og babyens beste.. Jeg tok selv denne testen sist jeg var gravid, selv om jeg mente at alt var bra, og det var det, men denne gangen har jeg ikke hørt et eneste ord om testen, og synes at dette er rart også...tror faktisk at jordmor er redd for å si noe, og legen tror jeg ikke har tenkt tanken engang..

Skrevet

Det hørtes ut som ei veldig negativ jordmor...!!! Er litt rystet. Alt var jo galt. For min del ville jeg stolt mer på legen. Ta testen, men ikke tenk mer på det. Og det at babyen ligger med sete ned i uke 30 og liksom så sikkert blir å gjøre det videre er jo bare tull! Det står da overalt og blir sagt av mange profesjonelle at babyene kan snu seg helt opp til termin. Men at de ved uke 35/36 vil prøve å snu babyen... Det tar jeg som at det er vanlig at de innen da har snudd seg. Jeg håper du får støtte og hjelp, og ikke blir knekt av ei negativ jordmor!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...