-Hengebuksvinet- Skrevet 27. november 2007 #1 Skrevet 27. november 2007 Mulig det er jeg som er kjedelig, men klarer ikke å få disse timene til å gløde. Har sett en del KRL lærere i aksjon etterhvert (som støttelærer), og de fleste har da høgtlesing først for deretter å jobbe med spørsmål. Selv har jeg av og til prøvd drama, men da bør man selvfølgelig være litt kjent i klassen. Og også prøvd å lage litt morsomme oppgaver (grupper eller individuelt) eller notatark. Er inne i en 6. og en 7. klasse, og håper nå noen vil dele noen supre tips.
solemio Skrevet 27. november 2007 #2 Skrevet 27. november 2007 Hos meg (riktignok i 8.-10.) funka det godt å dele opp et kapittel inn avsnitt i boka som de skulle formidle til resten på en måte de andre lærte av. De var max tre på hver gruppe, og kreativitet var en vesentlig del av greia. Prøver etter timen (der jeg hadde laga spm på forhånd) viste at det var lærerikt for dem. Tid er problemet her,- de kan få max 5 min til forberedelser og max 3 min på framføring. Quizer er også gøy, eller stasjonsundervisning....
-Hengebuksvinet- Skrevet 27. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 27. november 2007 Hvordan gjør du det med quizzer? Tar du da spørsmål fra en større del av pensum? Og hvordan er gruppeinndelingen her? Og den med stasjonsarbeid er jo også super, men jeg vil tro det kan være ganske arbeidskrevende... Eller? Du høres forresten ut til å være en flott og engasjerende lærer.
solemio Skrevet 27. november 2007 #4 Skrevet 27. november 2007 På quizzer tok jeg pensumet, ja, og lagde lurespørsmål på noe av det. Gruppeinndeling var ca 3-4,- blir det for mange er det fort noen som sklir av. Stasjonsarbeid er jo bare å dele inn kapitlet i deler som de diskuterer seg imellom, bare at de får jobbet sammen (og så rekker du kanskje de tipsene som faktisk står i veilledningene på den måten?) Etter ei stund med sånt var vi tilbake i normal høytlesning og svare på spørsmålsrunde igjen. Cluet er jo å variere undervisningen. Takk for komplimentet, forresten, jeg var dessverre så engasjert at jeg ble temmelig kjapt utbrent.... og skifta yrke for ei stund. Skal tilbake en gang... kanskje
Krokka og prinsessa Skrevet 27. november 2007 #5 Skrevet 27. november 2007 Hva med quiz?? det har vært veldig populært i mine klasser. Eller kims lek? Du vet, den der vi legger ting under ett teppe, så skal de gjette hva som er borte. Så bruker du symboler, og tar for deg fagstoffet ved å snakke om det. Eller sett opp 5 ord på tavla. Ett hører ikke med i guppen. Hvilket? Da må elevene begrunne hvorfor. (Eks. 4 ord tilhørede kristendommen og ett til jødedommen.) Forstår du? Eller Legge kort du har laget på bordet og så skal elevene finn par. På ene kortet skriver du noe, også skal de finne par til ett bilde/symbol. Bingo, der de får uttdelt bingobrett du har laget med ord på. Så trekker du definisjoner når du leser opp, så kan de krysse ut begrepene på bingobrettet. Fikk du noen ideer??
-Hengebuksvinet- Skrevet 27. november 2007 Forfatter #6 Skrevet 27. november 2007 at engasjerte lærere brenner ut. Selv er jeg nok langt mer engasjert hva angår matematikk og naturfag, f.eks, så trenger en dytt bak på disse fagene.
-Hengebuksvinet- Skrevet 27. november 2007 Forfatter #7 Skrevet 27. november 2007 Takk for svar, flott ideer. Men forstod ikke helt hvordan du tenker det med bingobrettet ;-)
elinmamma Skrevet 27. november 2007 #8 Skrevet 27. november 2007 Jeg så et resultat hvor en klasse hadde hørt bibelhistorien om fra Mosbøkene om plagene i Egypt og hadde laget tegninger og filmet som animasjonsfilm. De var utrolig flotte, men sikkert tidkrevende. Mulig dette var som prosjekt med et eller flere andre fag. Hva med en ekskusjon i nærmiljøet til den lokale kirken, moskeen, synagogen... spørs hvor du bor..
Krokka og prinsessa Skrevet 27. november 2007 #9 Skrevet 27. november 2007 På bingobrettene skriver du ulike begreper. Så trekker du opp definisjonene til begrepene. Da gjelder det for elevene å forstå hvilket begrep du definerer for dem ,slik at de kan krysse det ut dersom de har begrepet på bingobrettet. Skjønner???
Gjest Skrevet 27. november 2007 #10 Skrevet 27. november 2007 denne her er super... alle elevene får hvert sitt pappkort På den skal de skrive hvert sitt spørsmål relatert til sidene de skal lese. Under spørsmålet setter de en tydelig strek. det kan være lurt å dele inn disse sidene på forhånd, slik at mads skal skrive spørsmål fra side 19, pia fra 20, ulrik og maja fra 21 osv. Når hver elev har skrevet spørsmål (NB: si at elevene MÅ hske svarene, eventuelt skrive det ned på en egen lapp så lenge) skal du samle inn alle kortene. del de nå ut igjen, og påse at ikke elevene har fått utlevert det kortet de lagde sprøsmål på. På det nye kortet skriver de svaret på spørsmålet de tidligere har laget.Viktig med utfyllende svar!!! deretter kan man godt bytte med sidemann, eller blande igjen - men ingen nødvendighet Så er vi igang: En elev leser opp spørsmålet på sitt kort. den som har svaret som passer, leser opp svaret, etterfulgt av spørsmålet på kortet sitt... spør igjen hvis du ikke skjønte.. denne her gir også god studieteknisk trening -- ikke alt på sidene er like relevant:-)
Gjest Skrevet 27. november 2007 #11 Skrevet 27. november 2007 hva med og se på de Syv Dødssyndene ... hahahaha =)
piano♫ Skrevet 27. november 2007 #12 Skrevet 27. november 2007 Etter en periode tar du kunnskapsstafett. Dere må være to voksne (bruk gjerne en assistent) Klassen deles opp i to like store grupper. Du har på forhånd laga ei liste med 20-30 ganske konkrete spm (i to ex). Gå til gymsalen. Ungene står på ene sida, dere to voksne på den andre. De får ha med seg f.eks. 3 bøker på hvert lag. Førstemann setter avgårde til læreren/assistenten. Når han kommer fram, får han et spm. Om han kan svare, får han løpe tilbake og veksle. Hvis ikke, får han "strafferunde", dvs at han må løpe tilbake og spørre laget sitt. Om laget kan svare, er det flott, da løper han tilbake og avgir svar. Hvis ikke de heller vet, må de leite i boka (og det tar tid). Vedkommende får ikke veksle før han har levert riktig svar. Elevene må gjøres klar over at det er ulik vanskelighetsgrad på spørsmåla, så det er ikke noe nederlag å ikke klare det. Min erfaring er at elevene elsker denne formen for uformell testing, og at de leser kjempegodt om de vet at de har stafett dagen etterpå. Dessuten jobber de kjempegodt som "team" når de får slike oppgaver. Fungerer hvertfall godt som avveksling og er noe helt annet enn vanlig tavleundervisning.
Gjest Skrevet 27. november 2007 #13 Skrevet 27. november 2007 Får jeg bruke denne ideen din, piano? Den der er søren meg helt genial!!! Tror vi skal dele i tre, jeg, vi er ganske ofte tre voksne på mellomtrinnet og i noen fag har vi aldersblanding.
Krokka og prinsessa Skrevet 27. november 2007 #14 Skrevet 27. november 2007 Artig å lære nye undervisningsmetoder altså!!!
piano♫ Skrevet 27. november 2007 #15 Skrevet 27. november 2007 Kakao: Det er klart! Supert å kunne få tips av andre :-) Godt mulig at folk har tenkt på det før meg (det vil jeg egentlig tro), men jeg "fant på" det første gang da jeg hadde praksis. Funker skikkelig bra, for konkurranseinstinktet i elevene er veldig stort. Godt at det kan brukes til annet enn idrett, og uten at det skaper reservebenker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå