Gå til innhold

Føler meg som en elendig mor...:((((((

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er 8 år og veeeeldig opptatt av jula og alt som det innebærer (baking, kalender, pynting etc).

Problemet mitt er at jeg føler vi ikke har noen tradisjoner. Andre barn og foreldre begynner forberedelsene veldig tidlig, de baker masse, lager julepynt osv osv. Jeg hater å bake, klarer ikke engang å lage julekurver (sånne som vi henger på treet) og gruer meg til julaften pga mine skilte foreldre.....

Både jeg og mannen min jobber mye og jeg føler liksom at tiden strekker ikke godt nok til. Føler jeg at jeg er dønn sliten når desember kommer.....

Datteren min maser om pakkekalender, og jeg sier vi får se. Selvsagt kommer vi til å gjøre det, men hun maser så mye og virker så utakknemlig at jeg får mark! Hadde lyst til at det skal være en overraskelse, men det blir jo ikke det nå...

Tilbake til mine skilte foreldre; jeg tror de er mye av grunnen til at jeg ikke har den typiske julefølelsen jeg hadde da jeg var barn. De ble skilt da jeg var ca 14 år og hvert år etter det har vært et mareritt pga min dårlige samvittighet til den som sitter aleine....

Dette skal selvsagt ikke gå ut over mine barn, men det går ut over meg og min glede.

Vet egentlig ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men er det noen som har noen tips til meg? Hva vi kan gjøre for å få litt tradisjoner som er våre? Skal jo helst ikke koste fletta heller da......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det er litt optimistisk at pakkekalender skal komme som en overraskelse på en 8-åring. Ho har sikkert snakket masse med venner om dette. Julekvelden kommer fort på oss kjerringer, mens ungene har ventet leeenge.

Når det gjelder tradisjoner, kan dere jo gjøre akkurat hva dere vil. Viktig for ungene å ha noen tradisjoner, tror nå jeg. Trenger ikke være mer enn at dere lager pepperkaker og julekort selv, og ellers noen faste ting som ikke krever så mye energi.

Skrevet

det er klart hun maser etter pakkekalender..hehe, det gjorde jeg oxo når jeg var liten men var veldig glad for det jeg fikk. Syns ikke det virker så rart jeg.

jeg eeeelsker jula men hadde ingne spesielle juletradisjone rmed min familie. Vi bakte julekaker men ingen faste dager.. nå har de jo ferdig deig på alt mulig så det er ikke så vanskelig. Det burde du få til for datteren dins skuld :)

eller hadde vi bare den ene tradisjonen at vi pyntet juletreet på lillejulaften og ellers bare små ting igjennom hele julen. Har skilte foreldre jeg oxo og har vært hos de annet hvert år men tok ikke skade av det..

hehe

lykke til da i alle fall.

( vist dere jobber så masse at dere ikke har tid til datteren deres hadde jeg droppe litt jobbing jeg da...:))

Skrevet

Skal ikke så mye til for å ha lage noen tradisjoner. Har ikke så mange vi heller.

Lager og pynter pepperkakehus, henger opp julestrømpen og pynter tre (lille julaften) I tillegg prøver vi å markere adventsøndagene litt, med tenning av lys og noe godt og spise som ungene har fått bestemt (som regel vaffel eller lapper..)

I tillegg får de pakkekalendrer de også, og de maser og spør, men det er vel naturlig? De ser jo selvfølgelig fram til den!

Slapp av, senk skuldrene og finn roen. Du trenger ikke ha dårlig samvittighet for dine foreldre! Da de skilte seg så tok de selv et valg om at de ville ha det sånn..de kan ikke forlange at du skal dele deg i to, kan de vel? Du skal prioritere din datter nå! Sammen skal dere finne juletradisjoner og kose dere fram til jul!

Skrevet

Jeg er ikke helt kommet over at vi er i noevember allerede, så jeg er ialelfall ikke klar for jula enda...

Hva med å ta et lite juleslag hver søndag i advent. Eks 1 des sette opp litt adventspynt, synge adventsangen å tenne et lys.

2 søndag. bakke noen kaker, lage julekort ( kanskje det bør gjøres før) Lage papir remser til å ha på juletreet ( du vet sånne man klipper strimler og limer de sammen rundinger for å få en lang rekke)

3 søndag pynte til jul sammen med familien.

Lille julaften pynte treet sammen.

Sette på julemusikk for fult, lage gløgg, spise kjøpte pepperkaker og lese en julehistorie på søndagene kan jo også være en tradisjon

Innimellom kan dere bake litt en eller to ettermiddager i uka, lage julekort, handle julegaver, pakke inn dem en annen ettermiddag osv..

Det går å gjøre småting to-tre ganger i uken slik at ting virker organsisert og kanskje de miner om tradisjoner for jenta de.

.

Skrevet

Når jeg så hva du skrev; at du elsker julen så datt mye på plass! Det er nemlig det jeg ikke gjør! Men, for min datters skyld så skal jeg prøve å være positiv og glad.

Pakkekalender skal hun få, selvsagt. Og selvfølgelig kommer det ikke som noen bombe på henne...he he...

Og jeg skal nok greie å ta meg litt fri i førjulsstrida så kanskje hun og jeg kan kose oss litt sammen mens lillebror er i barnehagen...

Hun merker nok ikke til det, det er nok mine følelser det går på.

Jeg vil jo bare det beste for henne!

Men takk for at du satte ord på det for meg;)

Skrevet

Kjempekoselig idé det med å lese julehistorier osv på søndager. Takk Gunda!

Er ikke helt uforberedt heller, altså. Julekortene er i boks, ligger klar til sending. Har t.o.m bilde av barna på frimerkene i år :))

Skrevet

Forslag til juletradisjoner (har ikke lest hele tråden, beklager om jeg gjentar noe her):

-en dag i romjulen settes av til å gå på juleteater, julekino eller lignende

-la barna få være med på å pynte til jul, og la dem få egen julepynt til å pynte rommene sine med

-kjøp en lesekalender! Vi har kjøpt Jostein Gaarders, men det er mange å velge i. 1 eventyr hver kveld i desember frem til jul=)

skal ikke så mye til, men noen tradisjoner er jo koselig å ha!

Og det med at du har dårlig samvittighet overfor forelderen som blir sittende alene: Ikke ha det! Dette har de ordnet selv, og selv om det absolutt blir ditt problem så ikke la det overkjøre julen! Inviter dem begge til jul, er de ikke voksne nok til å komme begge to så er det de som går glipp av en strålende jul sammen med dere!

Skrevet

et tips - kjøp ferdig pepperkakedeig, så kan dere kose dere med å stikke ut og pynte pepperkakene. Serinakaker er og lette for barn å lage, lagde dem selv allerede når jeg var liten. Ta henne med ut på julekafe, dere to, og kos dere med kakao eller lignende, så kan hun kanskje og shoppe litt gaver til vennene sine.

Dere kan og skape en tradisjon med at hvert år går dere to sammen ut og kjøper en pynt til juletreet, så etter noen år kan dere mimre litt :)

Skrevet

Hei Kvasir!

Jeg vet at det du beskriver er ganske vanlige følelser for skilsmissebarn der foreldrene kanskje ikke samarbeider så godt hele tiden etter skilsmissen. Det er ikke bare du som ikke alltid gleder deg til jul. Ikke noe galt med deg.

Når det er sagt , tror jeg du får det bedre i det øyeblikket du bestemmer deg for at du vil gjøre noe for deg og din familie uten å hele tiden tenke på foreldre og alt som har vært før. Det høres veldi egoistisk ut, men høres ut som at du som mange av oss andre har hatt konstant dårlig samvitighet overfor foreldre osv og det er på tide å ta grep om ditt eget liv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...