Gå til innhold

Hva er din litt-utenom-det-vanlige julekakefavoritt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er på jakt etter nye sorter, ikke de trauste kakemenn, pepperkaker, berlinerkranser osv.

Noen favoritter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er utrolig glad i delfiakake, jeg da ... men den er jo for de litt utover det normale sjokolade-frelste! Eller tenker du på enda mer "eksotiske" sorter?

Skrevet

Ja, mamma baker nøttetopper hver jul - er vel strengt tatt ikke en julekake, men de er utrolig gode:o) Er masse sønner og honning i, i stede for sukker...men jeg har ikke oppskriften foran meg;o)

Skrevet

Anne Greta kaker (vet ikke hva de egentlig heter, men jeg fikk oppskriften av Anne Greta!)

160 g meierismør

60 g melis

0,5 ss vaniljesukker

ca. 3 dl hvetemel.

Bland sammen og sprøyt ut pene kjeks med en sprøytepose (4-5 cm i diameter) Stek til de såvidt begynner å bli brune i kantene på 180 grader. Kakene er gode som de er, men enda bedre hvis du legger to og to sammen med smørkrem imellom:

100g smør

2 dl melis

3 ts vaniljesukker

2 eggeplommer

Skrevet

Sara Bernhard

Utrolig klissete og mektige. Utrolig gode. Tar laaaang tid å lage.

Skrevet

sirupstynnkake! Må ha takke for å lage dem og det er masse jobb, men nammelinam. Samme med rømmetynnkake også.

Skrevet

Peppernøtter er gode da. Jeg liker de helst varme, for da er de myke. De blir harde, når de er kalde slik de skal være. De er vel egentlig slike en skal duppe i kaffen, istede for sukkerbiter. Men deilig å bare spise også, harde.

Tyske bondeskiver er deilige!!!!! De har kun min bestemor bakt, men nå glemmer hun snart seg selv så julekaker har det ikke blitt hos hu. Så jeg må få min søster til å prøve å finen oppskriften, for jeg vil lage!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Fant oppskrifter på noen gode:

Fruktnøttkaker:

125g smør

180g sukker

2 egg

2 ts bakepulver

1 ts kanel

3 dl hvetemel

200g fruktnøtt sjokolade

Pisk smør og sukker sammen til en myk smørekrem.

Pisk inn eggene.

Sikt i bakepulver, mel og kanel - bland sammen.

bland til slutt inn hakket sjokoade.

Sett deigen i kjøleskapet i 30 min. Lag små toppet av deigen på bakepapiret - stekes midt i ovnen på 200 grader i ca 10 min. Oppbevares i tett kakeboks.

Farmor-lefse (farmor lagde alltid disse, så jeg kaller dem for det...vet ikke hva de heter).

(stor porsjon - kan halveres)

1/2 l kefir

250g smør

2 kopper sukker

Et par skjeer sirup

ca 1,2 kg hvetemel (noe av melet til utbaking)

1 boks med hornsalt

Ta en del av melet i en bakebolle og smuldre smøret .

Bland i sukker og hornsalt.

Ta deretter i kefir, sirup og resten av melet - elt sammen, men ikke lenge.

Rull en lang pølse og del opp i emner (ca 23 stk). Hvert emne rulles som en bolle og kjelves flate (og runde) 225-250 grader i midten til de er lysebrune.

Smøres med sukker, smør og kanel.

Skrevet

Jeg liker å lage smørkjeks med mandler eller appelsinskall som smak i.

Skrevet

Brunstenger!

Yumyum!!

(det er serinakaker med sirup i....)

Skrevet

snickerdoodles og chocolatechip cookies ;)

mmmmm ;)

må huske å lage masse så det held heile jula ;)

Skrevet

kolakaker (må ikke forveksles med cola kaker) men det er kanskje ikke veeeeldig utenom det vanlige hehe

Skrevet

Takk for mange gode tips=) Gleder meg til å begynne på julekakene!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...