elsker☆deg☆gutten☆min Skrevet 27. november 2007 #1 Skrevet 27. november 2007 heisannn, er førstegangs gravid, å pga en hjertesykdom blir det diskutert ka eller vaginal fødsel.....jeg selv heller fram på ks... noen der ute i den store vide verden som vil legge ut sin historie for meg??? hvem søker om ks? når søkes det? (er i uke 14 nå) hvem bestemmer til syvende sist...mor eller lege? selve dagen, var det vont? opplevelser? skuffelser? vont eterpå? ja forså vidt ALT....BÅDE POSITIVE OG NEGATIVE HISTORIER:):) takker og bukker:)
Anonym bruker Skrevet 27. november 2007 #2 Skrevet 27. november 2007 hvis det er mulig ville jeg valgt naturligfødsel... syns ks er for de som ikke KAN.. og sier de at muligheten er der for naturlig ville jeg valgt det sjøl
elsker☆deg☆gutten☆min Skrevet 27. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 27. november 2007 ok.... takk... vil du fortelle hvorfor??? ikke sikkert hjertet mitt er sterkt nok til å føde vanlig skjønner du!
ålah Skrevet 27. november 2007 #4 Skrevet 27. november 2007 Hei! Hvis det er tvil om hjertet ditt tåler vaginal fødsel vil jeg anbefale deg på det sterkeste å ta ks hvis lege mener det er bedre for hjertet ditt. Planlagt ks er det forbundet liten risiko til, men det er uansett større risiko hos deg uansett hva du velger å gjøre, så velg den mest skånsomme måten for deg selv. Jeg har selv født vaginalt en gang, selve fødselen gikk greit hos meg, men jeg brakk halebeinet i fødsel noe som gjorde meg nærmest immobil i uker etter fødsel, og ble også innkontinent i noen uker etter fødsel, fikk traumer etter fødsel pga undersøkelser i underlivet etter fødsel pga brekkt halebein, noe som gjorde sexlivet vankelig i noen år etter fødsel. Så det er ikke bare bare å føde vaginalt heller. Jeg er nå gravid igjen etter 4 år og vil helst ha ks selv. De jeg kjenner som har tatt planlagt ks har vært veldig fornøyde, og har ikke sånne plager etter fødsel, som er vanlig etter vaginal fødsel, de er også fortere på beina igjen etterpå. Vanlige plager etter fødsel er inkontinens en stund etter fødsel, vegring for sex i lang tid etter fødsel.
Anitahar2barn Skrevet 27. november 2007 #5 Skrevet 27. november 2007 Dette må legen avgjøre. Hvis du ikke hadde hatt hjertefeil ville du født vaginalt da? Dette er jo det som er naturlig for både mor og barn og de fleste føder uten noen skrekkeksempler. Har ikke tatt KS selv, men jeg synes du skal gå etter legens anbefalinger og det du selv føler innerst inne. Det er viktig å være trygg på situasjonen samme hva du velger, da får du best utgangspunkt. Håper noen flere kan svare deg med noen historier som jeg desverre ikke hadde :-) Lykke til!
Gjest Skrevet 27. november 2007 #6 Skrevet 27. november 2007 Jeg har hatt et hastesnitt i full narkose, så det blir jo ikke det samme som et planlagt keisersnitt som som regel har spinalbedøvelse. Jeg var rimelig utslått etter narkosen og tre dager med rier i forkant, så jeg var ganske så redusert i barseltiden. Det anbefales ikke, men det vil jo ikke skje med deg. Jeg hadde vondt i såret en god stund, og det verste med det var at jeg ikke kunne ligge på siden og da heller ikke amme liggende. Men det har jeg også hørt om andre med ks som ikke har opplevd. Jeg fikk melka i gang greit og ammet helt fint, men det kan jo også være fordi jeg var igjennom *nesten* en hel vaginal fødsel. Babyen fikk heller ikke noe problemer av noe slag. For mannen min var det grusomt å ikke være til stede, for meg var det helt greit etter dagene før :-) Jeg er rimelig sikker på at jeg kunne fått innvilget KS nå med nestemann også etter dette, men jeg gjør det ikke. Har fått flere leger som har sagt at det ikke vil bli de samme problemene en gang til. Har veldig lyst til å oppleve en vaginal fødsel. Ved KS så utsetter du jo kroppen for en del ting som ikke nødvendigvis vil skje ved en vaginal fødsel. Bedøvelse, kutt, hverken din kropp eller babyens kropp går igjennom en fødsel med alt det innebærer av forberedelse til amming og til livet for babyen. Men at KS kan være en like fin opplevelse, har jeg hørt flere historier om. Og en vaginal fødsel kan jo også medføre mye risiko og også plager i etterkant. Dette hjalp deg vel ikke noe særlig, men hadde jeg vært deg, så hadde jeg overlatt det til legene. Få de til å ta hjertesykdommen din på alvor og ut i fra den vurdere hva som er best for deg.
3 skatter ute:) Skrevet 27. november 2007 #7 Skrevet 27. november 2007 har selv hatt 2 planlagte keisersnitt, det ene planlagt dagen før utførelse, det andre i god tid. keisersnitt oppleves forskjellig, det første var jeg ikke så heldig med i og med at jeg måtte reopereres osv. men det var pga ting som er veldig uvanlig. forteller om det andre keisersnittet jeg. pappan var med etter at bedøvelsen ble satt, jeg fikk spinal- ikke vondt i det heletatt når det ble gjort riktig. babyen skreik da hun ble løftet ut pappan fikk med seg jenta på rommet og der var de mens jeg ble sydd osv. så kom de ned til meg på overvåkningen. der får man smertestillende så det holder, så ingen plager der. da føttene kunne beveges var det opp på rommet. babyen lå ved brystet masse. og melken kom fort. jeg var oppe samme dag, dusjet, gikk en tur i gangen og var kjempesprek. såret kjente jeg ikke noe til, etterveene var mye værre, og de har man jo uansett. vi var på sykehuset fra torsdag til mandag. igen plager i etterkant, en flott opplevelse
Leirha Skrevet 27. november 2007 #8 Skrevet 27. november 2007 Til Ålah. Jeg har hørt omvendt, at man kommer seg raskere når en føder normalt enn om man tar ks. Har lest det diverse plasser men vet ikke om det er for å få folk til å velge naturlig fødsel da, for de vil jo helst det. Men søstera mi har tatt ks og født to normalt, hun tok ganske lang tid på å komme seg etter ks men ikke fødsel. Det samme gjelder ei venninne av meg som har tatt 2 ks, hun lå i to uker med begge etterpå. Men jeg kan egentlig bare snakka av egen erfaring her, og det er at etter min fødsel så var jeg på beina en time etterpå, og hadde ingen plager, ingen inkontinens som du nevner (hehe, var ikke klar over dette jeg da) men jo, jeg revna en del, men det var bare min egen feil... Men for min del heller det en ks. Det er snakk om at jeg og kanksje må ta ks, men det vil jeg overhode ikke.. bare om det er absolutt nødvendig
ålah Skrevet 28. november 2007 #9 Skrevet 28. november 2007 Til Lenesan. Det kommer veldig ann på om det er planlagt ks eller ikke. Nå vet jeg ikke hva venninene dine fikk, vet bare at det er stor forskjell. Og du har rett i det at de ser helst at de fleste føder naturlig, mest pga. økonomi, de er billigere for sykehuset at man føder naturlig, i kombinasjon av at det er mye underrapportering av fødselskader som revning , inkontinens, sexliv etter fødsel, bekkenløsningsplager etter fødsel. Det er en grunn til at flere leger og sykepleiere tar ks enn resten av befolkningen tenker jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå