Meg + 2 prinsesser Skrevet 27. november 2007 #1 Skrevet 27. november 2007 Ei jente jeg kjenner på 18 år hadde sex forrige lørdag, men ho kunne jo ikke bli gravid siden ho ikke hade hatt orgasme engang. Ho var rimlig sikker i sin sak. Så da lurer jeg, hva fader lærer de i skolen om sex og befruktning egentlig?
Lykke*Li Skrevet 27. november 2007 #2 Skrevet 27. november 2007 Det de lærer er å tre en kondom på en banan. hehehe! Nei, man kan begynne å lure?!
Turid Laila Skrevet 27. november 2007 #3 Skrevet 27. november 2007 Vi lærte ikke noe annet enn hvordan "tingene" så ut og hvordan de fungerte. Og om de forskjellige prevansjonsmidlene... Dårlig igrunn. Selv om jeg vet det, er det ikke alle som vet tydeligvis...
Meg + 2 prinsesser Skrevet 27. november 2007 Forfatter #4 Skrevet 27. november 2007 Jeg blir slapp. Ei oppegående jente på 18 år burde visst at jenter ikke bør få orgasme for å bli gravide, det burde de ha lært på skolen (evt hjemme) Mange jeg kjenner sier at lærerne kvier seg for seksualundervisningen og synes det er flaut,utrolig trist.
Gjest Sekretøsa Skrevet 27. november 2007 #5 Skrevet 27. november 2007 Det er vel flauere om halve skolen ender opp gravide fordi lærerne, som da etter all sannsynlighet har praktisert sex i noen år, syns det er flaut? Jeg gremmes!
pinglo Skrevet 27. november 2007 #6 Skrevet 27. november 2007 Lærte ikke å tre kondom på en banan en gan vi... Mulig jeg ikke var til stede under seksualundervisningen, kanke huske at vi hadde det i det hele tatt. Men ble fortalt en gang, av ei som er 2 år eldre enn meg.. Jeg var da 17 og hun 19.. Jeg hadde hatt sex for første gang, og var litt redd for at jeg kanskje var gravid. Da sa hun til meg : Så lenge du ikke hadde orgasme, så er du ikke blitt gravid. Begge parter må få orgasme, for at en skal kunne bli gravid. Og hun har enda ikke blitt gravid.. Så hun venter kanskje på denne orgasmen..
Meg + 2 prinsesser Skrevet 27. november 2007 Forfatter #7 Skrevet 27. november 2007 Tror nok mange ungdomssgraviditeter kunne vært unngått ja, om man hadde lært litt mer i skolen..
Gjest Skrevet 27. november 2007 #8 Skrevet 27. november 2007 fy fader... dårlig undervisning på den skolen ihvertfall. Om lærerene syns seksualundervisning er flaut er meg revnende likegyldig. I alle jobber må man gjøre ting man ikke syns er så kjekt. Har man så store problemer med å fortelle om graviditet, prevensjon og sex får man bli prest eller noe isteden da.
Adalis Skrevet 27. november 2007 #9 Skrevet 27. november 2007 Seksualundervisningen vår foregikk i 10. klasse, med helsesøster. Da gikk ihvertfall 90% av tiden bort til å forklare om mensen!!!! (Det visste vi selvsagt ikke hva var når de fleste var 15 og 16 år..........!!) Hun fortalte også litt om prevensjon, men hun visste ingenting om "angrepillen", minipiller og slik, så det ble jeg (!!!) som forklarte om de 72 timene osv..... Hehe! Ganske tragisk... Måtte tilogmed ha hver våres undervisning, en for jentene og en for guttene.. Vet ikke hva de lærte...
Gjest Skrevet 27. november 2007 #10 Skrevet 27. november 2007 Vi hadde en grundig seksualundervisning og jeg har selv vært vikar når dette ble gjennomgått i en 5 klasse. Jeg forklarte om kjønnsorganer og prevansjon, men hvor mye de fikk med seg aner jeg ikke slik de fniste og lo og så alle mulige andre steder enn på meg, hehe... Nå var jo de litt unge da, så satser på de får repetisjon noen ganger til.
Turid Laila Skrevet 27. november 2007 #11 Skrevet 27. november 2007 Ja det samme hadde vi. Også så vi en film med plastelinafigurer.
trøndermamma Skrevet 27. november 2007 #12 Skrevet 27. november 2007 Seksualundervisning? Kan ikke huske at vi noen gang hadde det vi iallefall....Læreren ga oss i lekse å lese det kapittlet på egen hånd. Dagen etter fikk vi lekseprøve i kapittlet, og det var det...bortsett fra at hele klassen fikk kjeft fordi resultatet på prøven var elendig!! Det var i 7 eller 8 klasse, hvis jeg ikke husker feil! Håper virkelig mine barn får en mye bedre seksualundervisning enn det vi fikk!
Mammapudding Skrevet 27. november 2007 #13 Skrevet 27. november 2007 Jeg syns vi hadde ganske bra seksualundervisning, men det gikk tydeligvis litt på hvilken lærer vi hadde da..For ei venninne av meg gikk på samme skole 1 år under meg og i en alder av 21!!!!!! ante hun ikke hva HIV/AIDS var! Jeg skjente på henne fordi hun fikk en kjønnsykdom etter ubeskyttet sex og da hun sa at "jammen jeg går jo på pilla så jeg blir jo ikke gravid" Da måtte jeg jo spørre om hun ikke var redd for HIV/AIDS når hun pulte villt fremmede uten kondom.."Hva er det" sa hun da..
Gjest mphs Skrevet 27. november 2007 #14 Skrevet 27. november 2007 Vi hadde veldig bra seksualundervisning da jeg gikk på skolen. Hadde det første gangen i 4 klasse. Og så med jevne mellomrom til vi gikk ut av 9.klasse.
Gjest ->>- Skrevet 27. november 2007 #15 Skrevet 27. november 2007 Vi lærte på ungdomsskolen, kort oppsummert, at sex er kun når noen stikker en penis i en vagina, og da kan man bli gravid så derfor har man kondom. Så lærte guttene å tre på kondomer mens jentene fikk en leksjon om at mensen er noe som kommer nøyaktig hver fjerde uke og varer nøyaktig en uke og ikke er farlig. Ikke et ord om andre seksuelle aktiviteter enn misjonærstillingen mellom mann og kvinne, ikke et ord om seksuelt overførbare sykdommer, ikke et ord om andre prevensjonsmidler osv.
Gjest Skrevet 27. november 2007 #16 Skrevet 27. november 2007 Vi hadde skikkelig grundig seksualundervisning på ungdomsskolen. Lærerne hadde gjort det smarte trikset å bruke lærerstudenter (kjempeflinke og tøffe) som lagde temauke om ungdom og kjærlighet. Lagde et tverrfaglig oppleg hvor vi lagde veggaviser og lagde en reportasje til et ungdomsblad som ble delt ut gratis på skolene før. Det var kjempeflinke lærerstudenter, og jeg tror vi elevene var litt mer åpne for å lære om sex når det kom fra noen andre enn den trauste helsesøstera vår. Men må si det var tøffe lærerstudenter som "turte" å lage et sånnt opplegg for en haug med 15-16 åringer!
lengter daler ned i skjul... Skrevet 27. november 2007 #17 Skrevet 27. november 2007 det er vel ikke bare skolens oppgave å informere ungdommene om sånt, hva med foreldrene da??? jeg synes at foreldrene har det største ansvaret!
Gjest ->>- Skrevet 27. november 2007 #18 Skrevet 27. november 2007 Klart foreldrene har et ansvar, men det er jo en kjensgjerning at verden er full av idioter som har pult på seg en unge. Dermed burde det være en naturlig konsekvens at skolen tar seg av en noenlunde seksualundervisning - så kan vi kanskje unngå at enda flere idioter puler på seg en unge ...
Meg + 2 prinsesser Skrevet 27. november 2007 Forfatter #19 Skrevet 27. november 2007 Jada, jeg er enig i at foreldrene også har ansvar, men skolen har det største mener jeg. Mange foreldre snakker ikke om mensen, sex og andre ting som de kanskje ikke liker, mens lærere har det som jobb. Denne jenta her hadde snakket med flere venniner som hadde sagt til henne at ho ikke skulle bekymre seg for graviditet ettersom ho ikke hadde hatt orgasme, så da hadde nok alle jentene i kalsse sovet i tilfelle.
Min *lille* prins*er stor* Skrevet 27. november 2007 #20 Skrevet 27. november 2007 skulle til å si det samme som "lengter og lille kevin" mye pepper til skolen, men foreldre må ta sitt ansvar også. tror ikkke seksualundervisningen på skolen har mye med at unge mennesker blir gravide, det er foreldrenes ansvar å lære barna om ansvar og sunn fornuft
lengter daler ned i skjul... Skrevet 27. november 2007 #21 Skrevet 27. november 2007 ja jeg er også enig i at skolen har et ansvar, og at undervisningen er for dårlig, men jeg mener alikevel at foreldrene har det største ansvaret, hvis man har skaffet eg barn kan man ikke bare velge å ikke snakke om mensen, sex osv.
Min *lille* prins*er stor* Skrevet 27. november 2007 #22 Skrevet 27. november 2007 for det første så virker det som denne jenta er veldi lettlurt!! for det andre!!! lærerne her det som jobb??? hva med FORELDRENE!!!! det er da vår jobb OG ansvar at barna våre lærer konsekvensen av deres egende handlinger!!!!
Meg + 2 prinsesser Skrevet 27. november 2007 Forfatter #23 Skrevet 27. november 2007 Tenk så mange foreldre det er som ikke tar ansvaret sitt da. Det er så enkelt å si at det er foreldrene sitt ansvar, ja selfølgelig er det det! MEN når så mange ikke tar det ansvaret, så MÅ ungdommene lære det et annet sted. Mange foreldre er flinke, men mange bare hopper over det, vil ikke at sitt eget barn skal ha sex, og vil ikke innse at de må snakke med det.
Min *lille* prins*er stor* Skrevet 27. november 2007 #24 Skrevet 27. november 2007 jeg er helt enig i at mange foreldre ikke tar ansvar, men det betyr faktisk ikke at man bare kan skyve det over på andre. det blir det samme som å si at vist barnet kke gjør leksene sine, og sluntrer unna skolen, er det lærerne sin feil, for foreldrene tar ikke ansvar og følger opp med skolearbeidet
Meg + 2 prinsesser Skrevet 27. november 2007 Forfatter #25 Skrevet 27. november 2007 Jeg mener ikke at skolen blir skyldige, men det bør være et opplegg som gjør at det de trenger og vite om seksualitet, sexliv, kjønnssykdommer, graviditet osv lærer de i skolen. Det blir ikke det samme som at de ikke gjør lekser nei, kan jo absolutt ikke sammenlignes? Ingen har noensinne fortalt meg om graviditet, kjønnssykdommer, osv, og jeg har heller ikke lært det i skolen. Mange synes det er flaut at mamma og pappa snakker om disse tingene, derfor mener ejg at det burde være et godt nok opplegg i skolen som gjør at de lærer disse tingene selv om mor og/eller far sluntrer unna,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå