Gå til innhold

Trenger råd ang arb.ledighetstrygd/sykepenger og graviditet..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.. jeg er gravid i uke 8, og har en liten fra før. Jeg har søkt på jobber, men ikke funnet noe enda. Begynner å haste litt nå. Jeg sliter med bekkenløsning, jordmor mente jeg hadde det i sist sv.skap. Har begynt å kjenne det allerede, på ene siden. Klarer nesten ikke gå eller løfte noe når det står på som verst-kjempevondt. Jeg har fått første time hos lege 17des. og det er ganske lenge til. Skal nevne det til han da. Hva gjør jeg med tanke på fødselspenger? tenker å melde meg opp som arb.ledig..hvor mye får man da?? Hvordan blir det regnet ut med tanke på fødselspenger? vet ikke om jeg har rett på dagpenger, for må ha tjent så og så mye. Har hatt noen vikarjobber da. Tror jeg må skynde meg å melde meg arb.ledig, men må jo ta hvilken jobb som helst da.. hva med bekkenløsningen, kan jeg evt få sykepenger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er ingen ekspert på området, men var litt redd for det der når jeg ble gravid. var arbeidsledig, men i jobb.

ble sykemeldt tidlig i svangerskapet. da fikk jeg gjennomsnittet av de 3 beste av de 10 siste mnd.

men så vidt jeg vet kan du få.... enten gjennomsnitt av de tre siste årene. eller de 3 beste av de 10 siste mnd.

da jeg fødte var ikke likningen min ferdig, så de tok da med et år jeg hadde tjent dårligere. dette kom jeg dårlig ut med ,men heldigvis godtok de siste lønnslipp så jeg fikk ganske bra lønn.

Skrevet

Tror det er et ganske absolutt krav at man må ha jobbet minst 6 av de 10 siste månedene før fødsel for å få fødselspenger. Hvis du ikke er i jobb, er det jo vanskelig å bli sykemeldt også... Men hvis du får deg en jobb har du rett på sykepenger etter en opptjeningsperiode på x uker (husker ikke helt hvor mange). Da vil den tiden du er sykemeldt fra jobben telle som at du har vært i jobb, slik at du kan opparbeide rett til fødselspenger.

Tror ikke arb.ledighetstrygd gir noe rett til fødselspenger, men det er vel greiest å spørre om på nav (evt se på nav.no)

Skrevet

Arb.ledigheitstrytgd utgjer 60% av inntekt lagt til grunn. Du kan få foreldrepengar av arb,ledighetstrygd.

Mest gunstig hadde det sjølvsagt vore å begynt i jobb før du evnt. blir sjukemeldt.

Skrevet

Hm.. lurer på om jeg er smart dersom jeg melder meg opp som arb.ledig først nå og håper å få en jobb i nærmeste fremtid? midlertidig som arbeidssøkende mens jeg får penger, og satser på en bedre lønnet jobb? så får jeg heller ta ut sykemelding dersom bekkenløsningen blir uutholdelig.... dersom jeg gjør det slik sikrer jeg meg hvertfall et grunnlag for beregning av fødselspenger.. hva synes dere?

Skrevet

Ja

meld deg arbeidsledig. har du krav på det får du dagpenger.

Får du jobb og har totalt med dagpenger og jobb jobbet 6 av de 10 siste måndene så har du krav på foreldrepenger.

Om du jobber til du går ut i permisjon vil de 4 siste ukene være tellende for hva du får i foreldrepenger.

(om dette er dårligere enn hva du har tjent tidligere i perioden kan det beregnes et snitt.)

Blir du sykemeldt så vil de 4 siste ukene før sykemeldingsperioden være tellende både for sykepenger og for foreldrepenger.

Du kan begrunne for NAV at du ikke kan ta en spesiell jobb de tilbyr pga helse, men det er mulig du må ha en legeerkklæring eller sykemelding

Skrevet

klippet fra nav sine sider:

"Du kan få foreldrepenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til.

Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (G). Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt

sykepenger

foreldrepenger ved fødsel og adopsjon

svangerskapspenger

dagpenger under arbeidsløshet

Også andre forhold kan likestilles med yrkesaktivitet. Dette kan være

lønn fra arbeidsgiver under utdanning

ventelønn

avtjening av militær- eller siviltjeneste "

Du må ha vært i arbeid noen uker før du har krav på sykepenger, men jeg TROR du også kan få sykepenger av dagpenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...