mum&boyz Skrevet 27. november 2007 #1 Skrevet 27. november 2007 Nå skal jeg da for andre gang legges inn på sykehuset pga hyperemesis, denne gangen sa de at de KOM til å gi meg kvalmestillende... og da blir jeg jo litt redd, har hørt mange skrekkhistorier om kvalmetabletter og funksjonshemma barn... wææ vil virkelig ikke få noe tabletter som kan gjøre noe skade!! noen som vet litt om dette? altså hvorfor ta sjansen på noe som ikke er 110% safe.. Vet at det på 70tallet var noen kvalmetabletter som skulle være sikre men det var helt til unga kom ut totalt funksjonshemma! Kan jeg nekte?
mammaen til Helle+2 i magen Skrevet 27. november 2007 #3 Skrevet 27. november 2007 Jeg tror du trygt kan bruke den typen som heter Afipran. Men du kan også nekte! jeg har store smerter daglig pga ryggplager og bekkenløsning og legen har sagt jeg bare må ta paracet, men jeg har gitt beskjed at jeg helst vil holde meg borte fra alt sånt, har også kuttet ut astma medisin. Dette har ihvertfall min lege full forståelse for! Dessuten er det ingen garanti for at du vil få effekt av kvalmestillende. Er sykepleier selv og dersom en pasient nekter så nekter han/ho. Det må en vise respekt for, så lenge du faktisk forstår konsekvensene av å ikke ta/ eller ta i mot medisin. Hjelp fra helsevesenet har du rett på uansett. Masse lykke til ihvertfall:)
Anonym bruker Skrevet 27. november 2007 #4 Skrevet 27. november 2007 De kvalmestillende som det brukes i dag, er det forsket mye på, og det er ikke påvist fosterskader som følge av dem. Skjønner godt at du vil være forsiktig, men noen ganger er kvalmestillende nødvendig for at mor skal kunne gjennomføre svangerskapet med helsen i behold. Imidlertid har du lov å nekte å ta kvalmestillende Jeg kjenner ei med hyperemesis som ikke vil. I stedet er hun dagpasient på sykehuset tre ganger i uka der hun får tilført to liter væske hver gang.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2007 #5 Skrevet 27. november 2007 Til hun som kaller seg beibii og sier at hun er sykepleier er lite trolig at du er sykepleier er ikke du født i 1989 da?? hvor gammel er du da 17 18 er trolig ikke ferdig med vidergående engang...
*Super*Mamman* Skrevet 27. november 2007 #6 Skrevet 27. november 2007 Jeg er iallefall sykepleier, og du kan ta Afipran, forutenom i det siste trimesteret. Men du kan også nekte, da du selv bestemmer over din egen kropp, og behandling av den.. Men husk at du har en til du må tenke på, nemlig det litte knøttet i magen. Han/hun er avhengig av at mannan får i seg tilstrekkelig med næringsstoffer, noe jeg ser for meg er vannskelig hvois du er så kvalm.. Men så klart må du bestemme dette selv. Men all forskning har vist at Afipran ikke har skadelig effekt på fostrene, og dette middelet har vært brukt til gravide i mange, mange år. Lykke til:)
BlåklokkaVest Skrevet 27. november 2007 #7 Skrevet 27. november 2007 Da jeg ble gravid med nr 1 kunne jeg ikke lenger bruke allergimedisinene mine. Jeg spurte derfor legen om det fantes en sort allergimedisin som man hadde forsket på slik at den kunne brukes av gravide. Han sa at jeg kunne bruke en sort som heter Phenergan. Jeg har brukt denne i alle 3 svangerskap, og den viser seg å ha kvalmestillende effekt! Jeg var sengeliggende nesten 14 dager med nr 2 pga heftig kvalme, men etter å ha gått på tablettene i en ukes tid begynte jeg å kunne bevege meg uten å føle brekningene rett om hjørnet. Jeg fortalte det til legen, og han sa at Phenergan også ble brukt til gravide som hadde hyperemesis for å dempe kvalmen. Jeg vet ikke om du synes det er et alternativ i det hele, om du generelt ønsker å unngå medisiner, men tenkte jeg skulle skrive inn om denne typen likevel slik at du i alle fall kjenner til den. Lykke til, håper du snart blir bedre! Klem fra meg!
*Super*Mamman* Skrevet 27. november 2007 #8 Skrevet 27. november 2007 Ang Phenergan så brukte jeg den som sovetbl første gang jeg var gravid. Er egentli en allergipille, men virker både mot kvalme og som sovetbl siden mange blir søvnig av den.. Jeg måtte imidlertid slutte å bruke den, da det kjentes ut som om jeg var i "koma" heeele dagen.... Men den er trygg å bruke i forhold til fosteret..
Anonym bruker Skrevet 27. november 2007 #9 Skrevet 27. november 2007 Har du virkelig hørt mange skrekkhistorier? det har ikke jeg, men nå ble jeg nesten litt redd... Har vært kvalm og kastet opp i 6 mnd og vært helt avhengig av kvalmestillende (og er det enda, og var det forrige svangerskap også). Ikke veldig mange typer man kan ta, men da jeg lå på sykehuset (i 4 uker!) fikk jeg Largactil intravenøst, og fikk med meg piller da jeg dro hjem. Har både prøvd Phenergan- som jeg blir utroooolig trøtt av og tar nå en Afipran hver morgen... Håper på å slutte med det snart- særlig siden en her sier man ikke skal ta det i 3. trimester. Det har aldri noen sagt til meg, hverken på sykehuset eller hos legen. Du kan sikkert nekte å ta medisinene, men er du virkelig så kvalm at du ikke får i det noe, er det både bedre for babyen og deg at du tar de slik at du får spist/drukket litt. Jeg spiste eller drakk ikke på 3 uker, tro meg, det er ikke en ønskelig situasjon å komme i. Jeg lå bare stille, mistet alle muskler og fordøyelsen blir helt herpa... Håper virkelig du får det bedre snart!
mammaen til Helle+2 i magen Skrevet 27. november 2007 #10 Skrevet 27. november 2007 hvorfor sier du at jeg er født i 1989?? er født i 82 og er sykepleier om du vil tro det eller ikke. Du høres jo veldig voksen ut ihvertfall
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå