Gå til innhold

Trenger noen råd og tips ang. tilvenning til barnepass..=/

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver og venne gutten min på 8,5 mnd. til barnepassen på treningsstudioet. Det går ikke sånn kjempebra.. Jeg startet der for litt over to uker siden. Har vært der borte med han 3 dager uka. Vet at tilvenneng kanskje tar lenger tid der, for det er jo ikke en plass vi er innom hver dag, i tillegg så er han jo i en alder hvor det ofte er seperasjonsangst.

De første gangene krampegråt han hele tiden, og storgråt da jeg kom tilbake (var bare borte 10-15 min.) Men så gikk det bedre en stund, han bare gråt litt innimellom. Jeg har også vært med han på barnerommet der, for at han skal bli kjent med omgivelsene. De gangene han gråter mye, å de må hente meg, så er vi alltid der litt sammen etterpå. Da går det kjempegreit. Så jeg tror han kjenner rommet godt nå..

Men hvor lenge skal jeg la han gråte? Han gråter ikke i ett lenger, men gråter en del innimellom.. Jegfår helt vondt når jeg hører han..=( Jeghar sagt at han ikke skal gråte så lenge før de henter meg. Han kan gråte litt lenger om han ikke gråter konstant (hvis dere skjønner).

Men er det sånn at de tenker her også: "gråter jeg litt til så kommer mamma"? Eller er det riktig og hente han etter kort tid om han ikke roer seg?

Det gikk så bra to ganger etterhverandre forrige uke, jeg fikk trene i en time.. Men denne uka har det ikke gått noen av dagene. Kan jo ha med at hun som var der i forrige uke selvfølgelig ble syk..

Huff ikke lett dette..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du føler deg sikker på at han føler seg trygg sammen med dem som passer ham, så hadde jeg ikke sett noe problem med å la ham gråte litt, men det tar jo fort litt tid for barn å bli trygge på nye mennesker, og barn trenger jo ikke like alle voksne heller. Og dersom han ikke er vant til å være med større barn kan jo også det virke litt skummelt kanskje.

Samtidig tror jeg absolutt at gråt kan brukes bevisst når barna er så store som 8 mnd. I hvertfall har gutten min lært seg mange kreative måter å gråte på etter hvert, og barn er jo ikke dumme. Han skjønner sikkert at du kommer når han gråter, og han gråter fordi han heller vil ha deg enn de som skal passe ham for deg.

Skrevet

Han er veldig redd for høye lyder og andre barn som bråker. Men det er ikke ofte det er andre barn der. Så han får som regel de voksne for seg selv. Å det er jo veldig fint nå i begynnelsen..

Burde vel kanskje la han gråte litt lenger om han ikke krampegråter, at hvis han "bare" gråter litt innimellom så la det gå litt lenger tid. Øke med 5 min. hver gang kanskje..?

Jeg føler at han er trygg på dem.. Jeg har vært der med han, sammen med barnepasserene, å da går det greit. Da går det også greit at han sitter med ryggen mot meg. Men han sjekker da ofte at jeg er der fordet..

Det er ikke så lett å vite om dem gråter fordi dem er redde, eller om dem gråter fordi de vet at mamma kommer med en gang da.. Å det er jo så sårt og høre..

Takk for svar=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...