Gå til innhold

Spm ang. BSU konto!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kjøpte leilighet for et par måneder siden, og til min store overraskelse så jeg i dag at BSU kontoene våre fortsatt står uberørte. Var sikker på at de ble brukt som en slags egenkapital jeg.

Det er uansett ikke snakk om de store beløpene, men hva kan disse pengene brukes til nå? Kan vi ta de ut for å kjøpe ting til leiligheten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere gjør lurt i å la disse pengene stå lengst mulig på konto,ettersom dette er en av de beste kontoene når det gjelder renter! I tillegg bør dere, om det ikke allerede er gjort, prøve å få til å spare maks beløp på kontoen (er vel ca 100.000 kr). Da får dere i tillegg til god rente,også skattefradrag! :-)

Disse pengene kan dere bruke til f.eks. oppussing av bolig eller nedbetaling av gjeld, men som sagt, så er det lurt å la de stå lengst mulig, det anbefaler også bankene! :-)

Skrevet

Ja det kan dere, eller bruke de til nedbetaling av lån etc. Det er uansett ingen som henger over deg å kontrollerer hva du bruker hver krone til:)

Skrevet

Du kan ta ut pengene og bruke de til hva du vil, men da får du ikke opprette ny BSU konto ved en senere anledning.

Skrevet

Må man ikke betale skatt av pengene dersom man ikke bruker dem til bolig? Det mener jeg å huske at står i BSU avtalen min....?

Skrevet

Det eneste du kan bruke BSU pengene til er å betale ned på lånet på leiligheten, eller betale hus/leiglighet når dere kjøper ny.

Bruker dere pengene til noe annet, må dere betale tilbake skattefordelene dere har fått til nå ved å spare på BSU-kontoen.

Vi kjøpte hus i fjor uten å benytte oss av BSU kontoene våre, tenkte vi skulle ta hull på dem nå når vi skulle pusse opp. Men vi får ikke lov til å pusse opp for BSU-pengene heller. Bare betale ned på lånet...

Skrevet

En kan jo ta opp ekstra i lån til oppussing og bruke bsu kontoen til å betale ned den ekstra delen en har tatt opp i lån. Dette hjelper banken dere med og slik kan dere "lure" systemet litt.

Skrevet

Vi fikk spørsmål ETTER vi hadde kjøpt leilighet om vi ville bruke BSU pengene til møbler etc. Vi valgte å la dem stå, men etter en god stund trengte vi endel penger, og da kunne vi ta bsu-pengene uten problemer, og vi måtte ikke betale tilbake noe som helst...

Skrevet

Vi har også beholdt BSU kontoene våre etter at vi kjøpte leilighet. Fokus bank anbefalte oss å spare så lenge vi hadde muligheten pga rente- og skatte fordeler:) Men vi får se hvor lenge vi har råd til å spare slik i tillegg til å betale på lån da!

Skrevet

har selv en bsu konto stående som jeg har blitt anbefalt å la stå så lenge som mulig, det er vel tom. det året en fyller 33. så 5 år igjen der..

men jeg har hørt at jeg ikke kan bruke den til nåværende bolig, siden den allerede var kjøpt når kontoen ble opprettet. heller ikke nedbetaling av lån på denne leiligheten. men at jeg må vente til vi bor i en annen bolig, og da bruke den som egenkapital ved kjøp, eller nedbetaling av nytt lån på denne.

setter inn 15 000,- hver januar måned jeg, så får jeg rente på det hele året- samt godt med fradrag på neste selvangivelse.

Skrevet

Man kan spare i bsu til og med det året man fyller 34 år. Man kan få max 3.000,- kr i skattelette pr år. Da må man spare 15.000,- i året, kan godt spare mer men får ikke mer i fradrag enn 3000,-

Skrevet

Det er riktig at man kan bruke BSU- kontoen på oppussing eller bil. Det banken gjør er å "putte" pengene inn i lånet, for så å ta de ut igjen til deg. Vi fikk vite at uansett hvor mye vi lånte og betalte ned, kunne vi når som helst låne oss opp igjen til lånebeløpet. Jeg valgte to år etter huskjøpet å putte BSU inn i lånet, men vi kan når som helst høre med banken om vi kan bruke pengene igjen, feks på bil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...