Fødeklar_ja! Skrevet 27. november 2007 #1 Skrevet 27. november 2007 Har ei jente på 2 måneder og har lyst å innføre rutiner på henne, så lurte på om noen kan gi tips om hvordan deres rutiner på de små er? Nå er det sånn at Linnea kan sove masse masse på dagen, men er våken helt til i 12 tiden på kvelden =/ Så skjønner jo at noe jeg gjør er feil da..
MORsom Skrevet 27. november 2007 #2 Skrevet 27. november 2007 Det er ikke så lett å lage rutiner på en så liten baby, etter min mening ordner slike ting seg selv når de blir litt større. har hun en lang soveperiode fra kl 12? eller våkner hun mange ganger. Mine barn sovnet rundt 23:30 mat kl 3-4 og opp kl 07/08 og sov mye på dagtid. kunne f.eks sovne igjen allerede kl 08:30 og sove frem til kl 11-12. de var sjeldent våken i mer en 2 timer av gangen. Når de ble litt større ble ca 3-4 mnd var de mer våkne på dagtid og fikk den lange soveperioden fra kl 19 - 20 til 07-08 om morgen (med ammepauser da). Vet ikke om dette var til hjelp :-)
SusieQ-Anna210707+Kasper090409 Skrevet 27. november 2007 #3 Skrevet 27. november 2007 Jeg la Anna ved 22-23 tiden (da jeg selv la meg) inntil hun var ca 2 1/2 mnd. Etterhvert ble hun skikkelig grinete utover kvelden. Da proevde jeg aa legge henne klokka 20, og det var hun helt klar for gitt! Ble ganske overrasket over at det skulle vaere saa enkelt... men naar jeg tenker paa det etterpaa saa var hun jo troett hele kvelden. Barn er jo forskjellige, men jeg tror de fleste "vokser seg til" disse forandringene. Saa det er jo bare aa proeve. Lykke til!
mammat2goll Skrevet 27. november 2007 #4 Skrevet 27. november 2007 Når jenta mi var 6 uker begynte vi med følgende rutiner... Bader henne klokka 21.00 Får mat nede i stuen kl 21.30 Holder henne på fanget til hun sover, er som regel i seng til kloken 22. Hun sover på eget rom og våkner ca 08.00 Da står vi opp, hun ligger på badgulvet og koser seg mens jeg dusjer meg. Så får hun mat rundt 08.30 Blir ganske fort trøtt så hun bruker å sove fra rundt 9- 9.30 da sover hun ca 1 time.mat igjen rundt 11 vi bruker å dra på trilletur i 12 tiden da sover hun i 2 timer. Så er det mat igjen rundt kl 14 kos og lek fram til klokken 16 da sover hun en liten time igjen Mat kl 17 sover en liten dupp i 18 tiden (ca 30 min) Mat kl 19.30 Så sover hun fra 20-21 ( da legger jeg storebror så det passe bra att hun har en dupp da) Så bader vi klokken 21, mat 21.30, natta klokken 22 Dette har fungert kjempebra for oss. Gikk 2 uker så sov hun hele natten, hun brukte å våkne for mat i 5 tiden i starten. Nå er hun 11 uker og sover godt hele natten, det er så godt
fanta Skrevet 27. november 2007 #5 Skrevet 27. november 2007 Du gjør da ikke noe feil selv om babyen din tar kvelden litt sent! Har inntrykk av at det er ganske vanlig med så små barn, og at det går seg til etterhvert. Hvis hun har den lengste soveøkten sin fra 12 og utover, så er jo det kjempebra! Det beste er jo å følge hennes rytme når hun er så liten, synes jeg. Men du kan jo lirke og lure litt, og legge til rette for gode vaner og rutiner. F.eks. - lage tydelig skille mellom natt og dag (lyst og aktivitet på dagen, mørkt og kjedelig på natta, forskjellig soveplass dag og natt) - stå opp til fast tid hver dag - ikke la henne sove lenger enn 3 timer på dagtid - være obs på trøtthetstegn, og legge henne før hun blir overtrøtt (For alt jeg vet kan det jo være at du allerede gjør alt dette :-)) Min eldste sovnet også sent når hun var bitteliten, men etter ca tre mnd. begynte leggetiden å gå nedover helt av seg selv. Hun begynte bare å bli trøtt tidligere og tidligere, og ved 4-5 mnd. mener jeg å huske at hun la seg ca i 20-tiden. Yngstemann derimot har hatt tidlig kveld fra han var nesten nyfødt. De første ukene fikk vi nesten aldri tatt på han pysjen, for vi skjønte ikke at han hadde tatt natt kl. 20 - trodde han bare skulle ta en høneblund og så være våken til sene kvelden slik som storesøster gjorde! Du kommer sikkert til å få mange forskjellige svar og synspunkter på dette, men dette er i alle fall min erfaring. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå