Gå til innhold

5 uker og satt på "diett"!? *langt*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Advarsel: Langt! :)

Har en 5 uker gammel gutt her som har blitt en skikkelig gulpe-gutt.

Begynte tidlig forrige uke med å gulpe en god del etter hvert måltid, føltes av og til som om alt kom opp igjen.

Siden det av og til kom sprut-brekninger, og gulping timer etter amming, og i søvne, tenkte jeg at det var like greit å spørre på helsestasjonen om det var noe jeg kunne gjøre. Der fikk jeg beskjed om å oppsøke fastlege omgående, da det kunne være noe galt med en muskel som går fra magesekken til tarmsystemet. (Husker ikke hva den heter..)

Fastlegen ble usikker, så ble derfor sendt videre til sykehuset for UL. De kunne ikke se noe unormalt, men vi ble lagt inn til observasjon da de var vitne til denne sprutende gulpingen.

Fikk permisjon på fredag. Helgen gikk fint, mye gulping, men ikke etter hver amming.

Var tilbake til ny UL idag, og legen synes alt så fint ut, og mente at det ikke hadde noe med denne muskelen å gjøre.

Ble naturligvis veldig glad for denne beskjeden. :) Deretter var det tid for samtale med barnelege, og det er nå jeg blir litt usikker..

Hun sa at vi først skulle prøve å begrense matinntaket, at han muligens er for grådig og sluker maten, spiser alt for mye og derfor gulper opp overskuddet.

Høres jo logisk ut det, men får bare gi han 125 ml pr. måltid, 6 ganger i døgnet. Dette er jo kjempelite!!!

Han har knapt sovet i dag, og gråter så sårt at det gjør vondt i sjelen. Sutter sånn på tutten at jeg er redd den skal gå i oppløsning.. Vet jo ikke hvor mye han fikk i seg før, men dette er iallefall for lite. :(

Følte også at hun mente at han var stor, og at han tydelig tok for seg rikelig.

Da han ble født var han 3580 gr

Da vi reiste hjem var han 3200 gr (fikk kjeft for han hadde tatt av for mye, men fikk ikke melk før 4 dagen, så da forsto jeg jo grunnen.)

Nå er han som nevnt 5 uker og 1 dag, og veier 5236 gr.

Er dette for mye? Og kan en baby på 5 uker veie for mye?

Trodde i grunnen at en baby skulle spise til han var fornøyd jeg?

Sitter iallefall med vondt i hele meg pga det lyser at han er misfornøyd, jeg har brystspreng fra helv... og alt er i grunnen ganske kjipt.

Har veldig god melkeproduksjon, så får fort spreng når jeg kun får ta ut 125 ml hver 3 time..

Sitter her med et såkalt Percentilskjema, og i følge det ligger han jo perfekt ann.

Arg!!!!

Ringer sykehuset i morgen og hører om det er meningen at han skal gråte å sutte som en gal på tutten..

Måtte bare få ut litt frustrasjon her, og kanskje noen har erfaringer fra noe lignende?

Takk for at du gadd å lese!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner på innlegget ditt at det er mm han får og ikke mme?

Jeg trodde (understreker at dette er noe jeg tror, har overhodet ingen ekspertise på området) at barn som fikk mm kunne få ubegrenset. At de ikke blir for tykke på bare mm. Men hva med å gi bare 125 ml til hvert måltid og heller gi hyppigere måltider? Kanskje dumt å gjøre noe annet enn hva legen sier også, men det kan vel ikke være noe i veien for å få en "second opinion" et annet sted om du har mulighet.

Skrevet

125ml hver 3time er vel en passlig posjon for en på hans alder.

Klart han er sulten om han er vandt til å få mye mer og mye oftere. Men det har jo til nå endt med at han gulper opp mye og ofte, noe som heller ikke er så godt for verken han eller dere.

Jeg ville prøvd dette i noen dager for å se, legene vet jo somregel hva de holder på med.

Vil bare ønske deg lykke til, håper dere finner ut av dette.

Skrevet

Kan han ha allergi. Høres nesten ut som melkeallergi.

Skrevet

Han pleier ikke få oftere, men helt sikkert mer, vanskelig å måle.. ;)

Ammer, han sover i 3 timer, ammer og koser ca 1 time, han sover 3 timer osv, osv.. Om natten sover han ca 5 timer, ammer, så sover han ca 3-4 timer.

Bruker aldri mer enn max 20 min med puppen. Noen ganger er han grådigere enn andre, men synes måltidene fungerer fint.

I følge legen skal vi prøve dette nå i 1 uke. Deretter 1 uke der jeg kutter ut melkeprodukter og andre ting babyer kan reagere på. Og hvis ikke dette heller fører fram, så blir det 1 uke med spesial-erstatning.

Synes i grunnen at det rareste er at fra å aldri gulpe, så plutselig en dag forrige uke tok det helt av og han gulper som om det utdeles premie..

Merkelig..

Skrevet

Som noen nevnte over her kan det høres ut som melkeallergi, det kommer som lyn fra klar himmel på noen babyer dessverre.

Men dere får prøve dere frem og se hva dere kommer frem til. Hold oss oppdatert og lykke til!

Skrevet

DEt kan ha en sammenheng med at din melkeproduksjon har kommet godt i gang, melken din kommer kanskje fortere nå enn før og dermed får han i seg mer og da begynte gulpingen.

Er ingen ekspert da, men det kan være grunnen.

Har selv hatt gulpebaby, og hatt utredning på sykehuset. Min spiste veldig lite i tillegg og gulpet ofte opp mye av det han spiste. Men de fant ikke noe galt.

Heldigvis så rettet det seg etterhvert. Nå er han 7mnd og gulper så og si aldri. Så det finnes håp.

Skrevet

Har tenkt litt på det siste der klua, har en sinnsyk produksjon tydeligvis. Strålen står vegg i mellom hvis han slipper puppen.. :)

Nå når jeg må pumpe, holder det omtrent med 1 trykk, så renner resten av seg selv..

At det rett og slett kommer for fort.. Hmm, tar den telefonen i morgen jeg..

Tusen takk for svar alle sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...