Anonym bruker Skrevet 26. november 2007 #1 Skrevet 26. november 2007 Jeg har gått ned 5 kg og lurer nå på å ringe legen for evt å få noe kvalmestillende. Dette i et håp om å klare å stille opp til eksamen om to uker... Ingen vanlige råd funker på kvalmen min, så jeg håper på at det finnes noe som kan hjelpe... Har dere erfaringer å dele? Har jo ikke fått diagnostisert hyperemesis (er 12-13 uker på vei nå), hvordan gjør legen det, egentlig? Setter stor pris på svar
Anonym bruker Skrevet 26. november 2007 #2 Skrevet 26. november 2007 Hei Det er jo verdt et forsøk å prøve kvalmestillende. Men jeg tror kanskje ikke du har hyperemesis, da tilbringes gjerne deler av svangerskapet til sengs med minst mulig lyder/bevegelse omkring for ikke å bli sliten og kaste opp. Å bli innlagt på sykehus pga dehydrering er er heller ikke uvanlig ved hyperemesis. Ha ikke egenlig funnet noe som hjelper mot kvalmen. Kom deg uansett til legen og se om det er noe som kan hjelpe. Lykke til videre! Og er du heldig så er du snart ferdig med kvalmen
Anonym bruker Skrevet 26. november 2007 #3 Skrevet 26. november 2007 ja, jeg har jo stort sett vært sengeliggende/ tatt det veldig med ro på sofaen i 8 uker... med unntak av noen gode dager. Men så har det gått helt greit siden jeg er student og ikke har obligatorisk undervisning. Har ikke orket å reise til legen for det, har bare tenkt at dette må jeg tåle. Men så må jeg jo i alle fall møte opp på eksamenene, og det klarer jeg ikke garantere slik formen er nå. Men det finnes nok folk som er mye verre enn meg, det har du helt rett i Får vel kanskje høre hva legen sier. HI
Anonym bruker Skrevet 27. november 2007 #4 Skrevet 27. november 2007 Jeg har slitt med kvalme/hyperemesis i begge mine svangerskap. Mitt forrige svangerskap var ille. Min lege hadde ikke hatt noen tilfeller av dette tidligere, og var egentlig litt rådvill. Jeg var sykemeldt, og gikk på en og en ukes sykemld av gangen. Til slutt hadde jeg ikke spist mat på en og en halv mnd, og begynte å kaste opp bare jeg fikk i meg væske. Legen ble da bekymret, og sendte meg til sykehuset for å få en sjekk der. Hun legen som så meg la meg inn med en gang. Jeg var jo selvfølgelig dehydrert, og fasit var at jeg hadde gått ned 11 kilo. Jeg fikk intravenøst, og jeg skal si det hjalp. Jeg tror man kommer i en ond sirkel, for så fort jeg fikk væske i kroppen, så kunne jeg begynne med litt mariekjeks, og etter et par dager spiste jeg brød. Må også legge til at gynekologen på sykehuset "truet" meg med at hvis jeg ikke prøvde å spise noe, så måtte de sette kanylen i halsen istedet for i hånden. Dette for å gi meg "grovere" mat intravenøst. Og da begynte jeg å spise. Var på sykehus i 5 eller 6 dager. I dette svangerskapet har jeg også vært kvalm, men visste litt mer hva jeg gikk til, og kunne unngå å bli innlagt. Denne gangen var jeg vel bare dårlig i en tre ukers tid. Kunne i hvert fall fungere noenlunde. Når det gjelder din situasjon, så skjønner jeg godt at du ikke orker eksamen. Dette vil jeg tro også legen din skjønner, slik at han kan gi deg en sykemld( eller hva de nå gjør) på eksamensdagene. Du er jo nå også i den perioden i svangerskapet hvor kvalmen bruker å avta, så jeg sender deg noen "bli bra vibber"............
hannemor72 Skrevet 27. november 2007 #5 Skrevet 27. november 2007 Det er virkelig ingenting som fjerner kvalmen! Men, du kan prøve litt forskjellig som hjelper noe: Drikk ingefæravkok mange ganger om dagen, bruk akupressurarmbånd fra apotek/helsekost, gå til akupunktur, og få evt. afipran fra legen din som er et av de få kvalmestillende midlene som er testet godt.
Josefine & Oline Skrevet 27. november 2007 #6 Skrevet 27. november 2007 Var også fryktelig kvalm 24-7 første halvdel av svangerskapet. Blei sjukemeldt fra uke 5, og prøvde meg i aktiv sjukemelding etter 3 mnd, men det gikk heller dårlig. Nå er kvalmen MYE bedre, hender fortsatt at jeg kaster opp mye,men det er ikke hele døgnet lenger,så jeg klarer å "ta" det. Har blitt omplassert av arbeidsgiver, jobber vanligvis på tog. Har også vært mye plaget av svimmelhet og ryggsmerter, så idag er jeg borte fra jobb. Nå blir det kontorjobb på meg fram til nyttår,så får vi se. 89 dager igjen idag, dette går jammen fort! Lurer veldig på hvem som bor i magen min! Jeg prøvde det meste mot kvalme, det som hjalp minst var faktisk afipran som jeg fikk av legen. Mitt råd: spis/drikk det du har lyst på, hvis du har lyst på mat da? Jeg spiste for å holde kvalmen noenlunde i sjakk, i sommer var sure grønne epler og grillpølser i potetmos fra gatekjøkken (måtte være med grillkrydder derfra,nemlig!). La på meg 12 kilo på 3 måneder...skal være glad jeg slapp å bli lagt inn, jeg fikk tross alt i meg mat,men den følelsen av å være så kvalm absolutt hele tida må være noe av det verste jeg har vært med på! USJ! Nå husker jeg heldigvis ikke så godt åssen det var, kanskje det er en slags beskyttelsesmekanisme kroppen setter igang?! Blir imidlertid skikkelig dårlig hvis jeg kjenner ei lukt jeg reagerte på den gangen...sånne ting som minner meg om å være kvalm! Når jeg kjenner sånne lukter husker jeg den følelsen, og begynner å brekke meg med en gang! Vi måtte bytte ut alt av såpe,sjampo og kremer, trur aldri jeg kommer til å fikse de luktene igjen?! Et råd til...jeg gikk stadig og venta på forskjellige tidspunkt hvor folk sa at kvalmen skulle gi seg, gleda meg til uke 12,så til 14-15, og 17-18...blei helt tullete når det ikke gav seg...trur bare ventinga gjorde vondt verre...nesten bedre å tenke at det ikke gir seg, så blir man heller positivt overraska? Men nå (uke 28), når jeg kjenner de viltre bevegelsene fra baby-tulla mi og ser utapå magen noen ganger åssen hu ligger, tenker jeg at det er verdt hvert eneste minutt med kvalme! Blir så glad når jeg kjenner bevegelsene,noen ganger har jeg lyst til å rope ut av glede at jeg skal bli mamma! ) Uansett, lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 27. november 2007 #7 Skrevet 27. november 2007 Mange fastleger bruker diagnosen svangerskapskvalme i stedet for hyperemesis. Fastlegen min gjør det enda, selv om journalen min fra sykehuset sier hyperemesis. På sykehuset gav de den diagnosen utfra at jeg var ekstremt kvalm, kastet opp mange ganger i døgnet (holdt ikke på vått eller tørt) og var dehydrert. I tillegg så de det på noen blodprøveverdier. Jeg kan skrive under på det en ovenfor meg sier: Jeg ble også bedre så fort jeg fikk i meg nok væske. Da kom jeg i gang med spisingen også. Nå drikker jeg 1,5-2 liter væske om dagen, og det holder kvalmen noenlunde i sjakk, selv om jeg fremdeles er uvel hver dag. For å få i meg den væsken jeg trenger, må jeg drikke vann med mye isbiter når jeg spiser, og leskedrikker/juice eller te utenom måltidene. Hvis jeg prøver meg på noe annet kaster jeg bare opp En trenger ikke bli lagt inn på sykehus for å ha hyperemesis selv om mange blir det. Det er heller ikke alle som reagerer på lyd og lys. Jeg gjorde ikke det. Mange reagerer sterkt på lukter, men det heller gjorde ikke jeg. Når det gjelder kvalmestillende er det forskjellige medisiner å få. Jeg brukte prostefen (reisesyketabletter) en periode. På sykehuset fikk jeg stenetil og largactil. Har fremdeles noen tabletter med largactil liggende, men har heldigvis ikke trengt å bruke dem.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2007 #8 Skrevet 27. november 2007 Jeg glemte å si at en ofte blir ekstremt trøtt av de kvalmestillende medisinene, så det er ikke sikkert de vil være mye til hjelp på eksamen. Det kan være at du må få en sykemelding i stedet.
BlåklokkaVest Skrevet 27. november 2007 #9 Skrevet 27. november 2007 Jeg har brukt en type medisin som heter Phenergan. Måtte bytte til disse fordi jeg ikke kunne bruke mine vanlige allergimedisiner. Phenergan viste seg å ha kvalmestillende effekt på meg, og da jeg fortalte det til legen sa han at de som hadde mye kvalme av og til fikk denne typen for å dempe den. Jeg blir ganske trett av medisinen, men hvis jeg ikke bruker den blir jeg fryktelig trett og slapp fordi jeg kaster opp og går konstant kvalm, så trett blir jeg uansett hva jeg gjør.... Lykke til, håper du snart blir bedre! Klem fra meg :-)
Gjest mphs Skrevet 27. november 2007 #10 Skrevet 27. november 2007 Du kan prøve reisesyketabeletten Postafen. Som en annen sa blir du trøtt av de, men du kan ta de om kvelden slik at du klanskje slipper unna den verste trøttheten. Ingefærtabeletter fra helsekosten hjelper meg en del.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2007 #11 Skrevet 27. november 2007 ZOFRAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hjulpet meg i ca to mnd nå. Prøver å ikke ta de, men kaster da opp alt jeg spiser og drikker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå