Nickie_og_GuttaBoyZ Skrevet 26. november 2007 #1 Skrevet 26. november 2007 har før i dag skrevet innlegg om at jeg sto opp og at det sildret vann ut rundt to tiden. da kom det litt poff på gulvet, så kom det ikke mere. ringte føden å hørte, og de ba meg ta på bind. men det kom minimalt i bindet, så jeg pratet med føden igjen, og sa jeg kastet det. men klokka åtte på kvelden da jeg ringte sist insisterte de på at jeg kom ned for sjekk, og at det IKKE kunne vente til i morgen. Jeg sa ifra at jeg ville helst ikke ned, da jeg har en toåring som skulle i seng, og det er 40 min. å kjøre. men joda,jeg måtte ned. i og med hodet ikke var festet kunne det gått som en propp og sørget for at resten av vannet ikke kom ut. greit det tenkte jeg... må jeg så må jeg. (må nevnes at jeg har utrolig fødselsangst, og jeg HATER fødeavdelingen pga forrige fødsel... de var flinke, er ikke det, men det skremte meg utrolig, så kan si det krevde litt av meg å sette meg i bilen å kjøre ned. Sambo kjørte meg pga at magen ikke får plass forran rattet mer, og ungen sovnet i baksetet. da jeg kom ned møtte jeg på jordmora fra helvete.... samtalen gikk noe slikt: Meg:"jeg skulle komme inn for sjekk" Jm: "har du rier?" Meg:"nei, det var for å sjekke om vannet er gått" Jm: "har du på deg bind?" Meg:"nei som jeg sa på tlf så kastet jeg det, for det kom nesten ingenting" jm:"men da har jo ikke vannet ditt gått" Jeg:"det var hun jeg prata med som sa jeg måtte komme ned hit" jm: "har det ikke sildret engang så har du ihvertfall ikke hatt noen vannavgang. jeg skjønner ikke hva du gjør her engang" Meg: "hun jeg pratet med sa at siden hodet ikke var festet kunne det fungere som en propp hvis vannet gikk" Jm:"jammen herlighet, du må da skjønne at hvis ikke hodet er festet så hadde det rent masse! det er jo ikke noe vits at du er her!" Meg:" nei jeg ville jo ikke inn selv engang (amper" Jm: nei men jeg må vel sjekke deg siden du er her. gå å ta på deg bind" Meg:" jammen jeg sier jo at det ikke kommer noe" Jm: "det vet ikke jeg. ta på deg bind" Meg:" men hvorfor skal jeg det når det ikke kommer noe?" Jm: "ta det på deg så kommer jeg snart" Hun gikk ut, og jeg satt ildsint igjen......... så jeg ble så sur tilslutt at jeg gikk ut i ganga og bort til skranken å ba henne gi meg papirene mine. hun ble litt forfjamset og endret plurtselig litt tone, men jeg sa bare at når hun får meg til å føle meg som en idiot som ikke skulle være der engang kunne hun versigod gi meg papirene mine for jeg hadde ikke hatt lyst til å kjøre i 40 min. for å komme ned til ei gretten jordmor, pakke en sønn på 2 år sovende i bil, for dette her. Hun begynte å unnskylde seg og sa at hun hadde jo venta på meg i hele dag, hun sjekket akkurat papirene sine blablabla. jeg sa bare pent at jeg hater føden. jeg hater dette sykehuset, jeg vil ikke være her. jeg skal ikke bry deg jeg.gi meg papirene så jeg kan gå! hun ga meg papirene med et pent:"ring hvis det kommer mer vann" og jeg svarte så pent at jeg ringte faen ikke til dem.... begynte å gråte masse da jeg kom ut.... følte meg så tråkket på. vanskelig å forklare alt, men hun var skikkelig hovmoden når hun pratet til meg,og fikk meg til å føle neg sååå liten :-( jeg vil seriøst ikke føde... jeg HATER føden... jeg hater sykehus..... det gjorde det bare så mye værre (og det sa jeg også til a..) :-(
Trultemora er presseklar!! Skrevet 26. november 2007 #2 Skrevet 26. november 2007 Huff da Nickie!!! Dette var fullstendig unødvendig av jordmora!! Sett deg ned og skriv et klagebrev til sykehuset med navn på den aktuelle jordmora, for dette går jo ikke an!! Sender deg en kjempestor trøsteklem jeg!!
Glamgirl Skrevet 26. november 2007 #3 Skrevet 26. november 2007 Synes du var utrolig tøff som sto på ditt!!! Skulle ønske jeg hadde vært så tøff. Du er min heltinne akurat nå. Det må vel være et annet sykehus i nærheten som du kan dra til? Sjekk litt rundt. Lykke til med babyen:-) Dette kommer til å ordne seg. God klem til deg.
Nickie_og_GuttaBoyZ Skrevet 26. november 2007 Forfatter #4 Skrevet 26. november 2007 jordmora presengterte seg ikke engang.... jeg hadde aldri trodd jeg turte, men jeg klarte ikke la vær heller. jeg kunne ikke la henne undersøke meg etter det der.... var altfor utrygg, og hun hadde jo fått papirene mine, så jeg måtte jo ha dem tilbake på et vis.... hvis ikke hadde jeg nok bare stukket av.... grusom grusom jordmor :-(
♥Tullerusk♥ Skrevet 26. november 2007 #5 Skrevet 26. november 2007 Signerer det trultemora sier... Skriv et klage brev til sykehuset... Sender deg en goooode klem....
Trultemora er presseklar!! Skrevet 26. november 2007 #6 Skrevet 26. november 2007 Du kan ta kontakt med føden for å høre hvem det er som tok imot deg da på føden, for det regner jeg med skal stå i papirene dine! Ellers så får du beskrive den jordmora der! Finner nok uansett hva det er hun heter! Jeg måtte skrive et klagebrev til sykehuset da jeg var inne for å føde lillegutten min i uke 20!! En lege var dritforbanna på meg fordi jeg fortsatt lå med rier 34 timer etter igangsatt fødsel! Så han gjorde ting som en lege aldri skal gjøre! En sykepleier måtte stoppe han tilslutt! Sjefen for kvinneklinikken innkalte legen til møte og jeg fikk da en unnskyldning for oppførselen hans! Fikk tilbud om å møte vedkommende lege i et møte etterpå, men takla det ikke pga psyken min akkurat da og sårheten over å ha mistet et barn! Men jeg kommer til å nekte å få den samme legen når jeg i februar skal føde! Så enkelt og greitt er det! Så si ifra!! De kan få seg en smekk!!!
jiha Skrevet 26. november 2007 #7 Skrevet 26. november 2007 uff så trist=( men tøff var du!! men du bør jo få sjekka om det er vannavgang du har hatt da!? av noen... lykke til.. trøsteklem..
♥ ♀06+♥♂10+spireimagen ♥ Skrevet 26. november 2007 #8 Skrevet 26. november 2007 Høres ut som en vond opplevelse, og absolutt ikke meningen å være pirkete men er du sikker på at du nevnte at du hadde mistet noe vann først- men at det SÅ ikke kom mer? For når jeg leste slik du skrev det så fikk jeg følelsen av at akkurat det manglet? Men uansett så skulle du ikke fått den behandlingen!! Det må jeg bare understreke. Og jeg har full forståelse for at du gruer deg for fødselen, gjør det sjøl jeg sjøl om jeg også hadde flinke folk med meg på fødselen sist gang. Er virkelig trist for både jordmora og deg, hu skjønte nok at hu hadde gått over streken og angret seg når du gik- og du fikk ikke noe bedre inntrykk av sykehuset og føden, og kanskje dummest av alt du ble ikke undersøkt! For ejg tror det var vannet ditt som gikk.. Åssen går det nå? Har du veer? Kommer det noe mer? Du burde virkelig bli undersøkt altså.. du kan jo evt reise tilbake dit når det har vært vaktskifte? Til slutt masse lykke til..håper du ikke tar svaret mitt ille opp..
Nickie_og_GuttaBoyZ Skrevet 26. november 2007 Forfatter #9 Skrevet 26. november 2007 tok det ikke ille opp nei :-) joda jeg glemte bare å skrive det.. gikk litty kjapt i svingene. men sa at det hadde jo rent av meg før i dag! jeg kom dit ikke uten grunn liksom. følte jeg måtte forsvare at jeg var kommet, så hun fikk det med seg ja.
Gjest Skrevet 26. november 2007 #10 Skrevet 26. november 2007 Utroooolig bra gjort!!! Jeg bøyer meg i støvet for at du faktisk turte å si det du gjorde. Hun fortjente det virkelig! Du skal være stolt av deg selv nå! Jeg forstår at det ikke var noen hyggelig opplevelse, så jeg håper at det går bra med deg...? Sender deg en klem jeg )
LadyLuck & Skrevet 26. november 2007 #11 Skrevet 26. november 2007 er desverre de som ikke er helt egnet til jobben. Vi har ei sånn her i Bergen også. Men var tøft av deg å klare å si ifra. Har selv absolutt ikke lyst å føde igjenn, men kommer nok ikke utenom det.
amy_de Skrevet 27. november 2007 #12 Skrevet 27. november 2007 Så tøff du er og sier ifra! Man er helt avhengig av proffe, imøtekommende jordmødre når man kommer inn på føden, godt at noen tar igjen hvis det ikke er bra nok. Håper hun fikk litt å tenke på. Lykke til!
Nætte;mortil2 Skrevet 27. november 2007 #13 Skrevet 27. november 2007 Hjelp altså! Skal si du fikk gjennomgå... Skulle spurt etter den jordmora du snakket med i telefonen så fikk hun stå til ansvar.. Er det ingen andre plasser du kan føde når det nærmer seg? Jeg spurte på sykehuset da jeg ble lagt inn for å føde lillemann om hva som skjeddde hvis man fikk en jordmor man ikke fungerte med eller likte (for hun som jeg hadde gjennom svangerskapet var pyton) og de sa det var ingen problem, bare å si fra så ville de bytte.. Fødekvinnen skulle ivaretas så godt som muli... Men ja! Send klagebrev!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Med dialogen og alt!!!
PlinkiPlonk Skrevet 27. november 2007 #14 Skrevet 27. november 2007 Huff for noen ekle folk!! Minner meg om da jeg gravid med minstemann, våknet jeg en morgen med en brennende smerte i mellagolvet. Ble da redd for morkakesvikt (eller hva det nå heter) og ringte føden. Jeg gråt og var redd, men hva gjorde JM?? Jo hun lo, så det var såvidt hun klarte å prate...Så jeg la bare på telefonen (var ca 7 mnd på vei), og gikk hylende inn til mannen min. Imens prøvde de å ringe meg fra sykehuset og legekontoret! Da hadde de kontakta legevakta her, da de ikke fikk svar hos meg. Så mannen min ringte sykehuset, og lurte på om det var vanlig praksis å le av pasientene som ringte å var redd??!! Da beklaget de så mye, og jeg måtte baaare ta kontakt visst det var noe....Må bare si de ødela mye for meg, da jeg kvia meg for å ringe når fødselen startet. Mannen min måtte tvinge meg i bilen:) Ble langt, men blir ennå sinna når jeg tenker på det, så skjønner deg godt, tøfft du ga henne inn!!
Gjest Skrevet 27. november 2007 #15 Skrevet 27. november 2007 Ok. Det var bra at du sa hva du mente om den slags oppførsel og fikk papirene dine. Det kommer til å gjøre deg godt fremover at du sa ifra og ikke fant deg i å bli behandlet som en skitten hund. Når det er sagt, så er de nok ikke proffe nok til å behandle deg pent videre. Du kan vente deg mobbing, trakassering og motvilje. Nå tror jeg du må puste ut, og omgi deg med hjelpere som kjenner deg og vil deg vel. Kjenner du en jordmor som du liker - som kan bli med deg under fødselen? Har du andre som også kan være med? Har du mulighet til å føde med kjent jordmor på et annet sykehus? Ta evt kontakt med avdelingsjordmor og be om å få en samtale med en dyktig erfaren jordmor - som i tillegg er et godt empatisk menneske med oppriktig interesse i fødekvinner. Sånne finnes, du bare møter dem sjelden. Møt henne på forhånd. Uansett, du har ikke mye tid nå. Vannet gikk kanskje det, og du skulle fått en sjekk. Man skal ikke ha hatt vannavgang i mer enn 3 dager før fødsel bør starte pga infeksjonsfaren. Du skulle virkelig fått en sjekk. Jeg håper du finner styrke til å ta grep og sørge for at du får den medisinske hjelpen du trenger, til tross for den hurpen. Lykke lykke til!
God gammel aargang - født Skrevet 27. november 2007 #16 Skrevet 27. november 2007 Jeg ser at jeg reagerer litt annerledes på innlegget ditt enn de andre som har svart her. Den eneste personen som får lide under ditt raseriutbrudd er deg selv. Det er du som gjør det vanskelig for deg selv ved å være uforskammet. Synes du det var voksent gjort - og forsvarlig i den situasjonen du befinner deg i? Jeg mener ikke å forsvare jordmor her, hun var sikkert uforskammet hun også. Men det får da være grenser fra din side også!
Rosalille og sjarmtrollene Skrevet 27. november 2007 #17 Skrevet 27. november 2007 Det er ikke tilfeldigvis Ahus vel....?
Engel, skatt og lite frø. Skrevet 27. november 2007 #18 Skrevet 27. november 2007 Jeg reagerte faktisk på samme måte som erikalv her.. Hvorfor kunne du ikke bare forklare situasjoenen litt tydligere og mer vennelig? Det virker som som det aldri ble nevnt at du faktisk mistet masse vann og var bekymret for det...? Tror kansje du ville bli tatt bedre i mot da? Jeg er enig i at jordmødre skal være proffe ut til fingerspissene, men de er mennesker de og.. Og møter de nok voksne, grinete og ufordragelige gravide får de sikkert nok til slutt de og. Gjensidig respekt er jo hva det dreier seg om,- er det ikke?
kokosyklus Skrevet 27. november 2007 #19 Skrevet 27. november 2007 Det er det værste jeg har hørt.... Ser ut som en samtale fra en sketsj:) ha ha! Beklager at jeg ler, men jeg synes du skal ta vare på denne og lese den etter fødselen. Uansett, jeg jobber som sykepleier. Det går virkelig ikke an å behandle folk på den måten! I en så sårbar situasjon. Hva slags kjærring var dette? Virkelig ikke rett person i jobben, hun burde helt klart finne på noe annet å gjøre... ikke bare var hun totalt blottet for sosiale antenner, men også frekk mot en pasient. Synes du skal skrive en formell klage på den dama og be om at hun ikke skal ha noe med deg å gjøre neste gang du skal inn på føden. Så synes jeg du skal snakke med jordmoren du går til kontroll hos og snakke litt om hva som venter deg neste gang du skal dit. Håper ikke du kommer inn dit med rier neste gnag og i tillegg er livredd for hva som møter deg på grunn av denne hendelsen. Synes det var godt gjort av deg å fortelle de akuratt hva de mente. Selv ville jeg sikkert tatt på meg bindet og sittet lut med tårer i øynene. Gi dem inn!
kokosyklus Skrevet 27. november 2007 #20 Skrevet 27. november 2007 Du bør ringe jordmoren din i morgen for å få en kontroll hvis ikek riene starter. Lykke til!
anonymus 2 små Skrevet 27. november 2007 #21 Skrevet 27. november 2007 At jordmor er i dårlig humør og har en dårlig dag, skal IKKE gå ut over "pasienter" !!! Jeg jobber selv i helsevesnet, og det skal aldri gå ut over pasienter eller pårørende. Og hvis jeg hadde oppført meg på den måten hadde jeg bare hatt godt av å bli satt på plass. Det er så viktig at pasienter føler seg trygge, og det gjør vel ingen når de får en sånn behandling. Hun gjorde absolutt det rette, og oppfordrer fler til å ta til motmæle når de møter på sånne. For de ødelegger så mye. Hver gang vi oppsøker lege, jordmor eller andre i helsevesnet så er vi i en sårbar situasjon, og det er viktig at vi får en god opplevelse. Det er ikke gøy å bli kjeftet på eller møte ufordragelige "pasienter" eller pårørende uten grunn, og vi skal ikke finne oss i alt. Men det er noe helt annet. Jeg vil ikke ødelegge min fødselsopplevelse fordi jeg møter en ufordragelig jordmor, ogg kommer ikke til å finne meg i hva som helst!! Håper du får en bedre opplevelse neste gang
kokosyklus Skrevet 27. november 2007 #22 Skrevet 27. november 2007 Enig julebaby! Selv om jeg har en dårlig dag på jobb har det aldri gått utover mine pasienter. Dersom jeg møter sinte og frustrerte pasienter er det ikke akuratt tillitsbyggende å møte de på samme måte. Det er helt horribelt og dama burde finne seg en annen jobb. Mange reagerer med sinne og utålmodighet når de blir stressede eller redde. Dette er helt normale reaksjoner og hvis jordmødre på føden ikke takler det i hverdagen sin bør de sette seg ut på helsestasjon eller finne noe helt annet å gjøre. Nå mener ikke jeg at HI var frekk og sur på føden da hun møtte jordmor, men synes hun gjorde en god jobb med å si ifra etter å ha blitt behandlet slik:) Selv var jeg innom føden forrige helg. Gruer meg alltid litt til slike konsultasjoner nettopp fordi jeg føler meg sårbar. Hadde jeg blitt møtt slik ville jeg sikkert satt meg ned og grått.
millymolly&mini Skrevet 27. november 2007 #23 Skrevet 27. november 2007 Det du gjorde kunne jeg også ha funnet på å ha gjort. Men jeg hadde nok tatt mot til meg og bedt om en ny jordmor der og da - med tanke på den lille i magen. Jeg ville ha ringt på nytt om det skjer noe mer i kveld, og forsikra deg om før du kom til sykehuset at du fikk en annen jordmor. Skjer det ikke noe, så burde du be om en hastetime hos lokal-jordmora di imorgen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå