Gjest Skrevet 26. november 2007 #1 Skrevet 26. november 2007 En sykepleier på et sykehus er rett og slett løsmunnet. Hadde en dramatisk første fødsel, som fikk etterspill for de som var på jobb. Vi klaget ikke, men det ble intern diskusjon etterpå. Vi ble heller aldri opplyst om det. Det er en "kjent" historie, selv om jeg ikke har spredd den på noe vis. I "babydusj" i dag fikk jeg vite svært detaljerte beskrivelser av min fødsel og tiden etterpå av to ukjente damer der. Både detaljerte medisinske og personlige opplysninger. Jeg latet som ingenting, og de fortalte villig. De var ærlig om sin kilde, og det er samme damen som har fortalt taushetsbelagte historier om andre. Enten med navn, eller på en sånn måte at det er umulig å ikke vite hvem det er. Har opplevd dette selv på nært hold, og den dama er svært løsmunnet og "viktig". Merker jeg blir mer og mer irritert. Det er jo ingen "uheldig" historie for min del, men en del av de hun sprer er jo det. Liker det ikke. Noen som har klaget på sånt? Hvordan kan jeg gå frem? Mulig å gjøre dette anonymt slik mine informanter ikke blir avslørt?
Gjest Skrevet 26. november 2007 #2 Skrevet 26. november 2007 Dette bør rapporteres ja. Gå til hennes nærmeste leder, kanskje?
Gjest Skrevet 26. november 2007 #3 Skrevet 26. november 2007 Lurer litt på det. Må gjøre det før jeg blir blid igjen, og jeg eier ikke evne til å vere langsint. Men dette irriterer vettet av min moralisten i meg.
Gjest ->>- Skrevet 26. november 2007 #4 Skrevet 26. november 2007 Hadde både klaget til hennes overordnede og anmeldt saken. Om du går via leder kan du sikkert be om at vitner ikke navngis, om du går via politiet kan du neppe det.
Pudding06&Spirepire Skrevet 26. november 2007 #5 Skrevet 26. november 2007 Det er en grunn til at det er taushetsplikt! Litt usikker på hvem en går videre til... men hva med overjordmor på sykehuset? Dette er GROVT syns jeg. Tenk hvem andre som også får sine opplevelser spredd rundt!
FrøkenSprøken Skrevet 26. november 2007 #6 Skrevet 26. november 2007 Problemet er vel at du ikke har lov til å være anonym. Slik er det i det minste her ved høgskolen hvis man skal klage på noen. Den som blir anklaget har rett til å vite hvem som har kommet med anklagene. Sier seg selv det. Men slike mennesker har ikke noe å gjøre i omsorgssektoren, så klag i vei! Problemet er vel bare at "mellomleddet" må avgi forklaring. Men hvis det blir rettsak, og de blir kalt inn som vitner må de jo avlegge ed, og da har de ikke noe valg. Ved en intern granskning vil jeg tro at de selv velger hva de vil si, og da er vel sjansen stor for at de holder med venninna si? Lykke til!
Gjest Skrevet 26. november 2007 #7 Skrevet 26. november 2007 Selvfølgelig hadde jeg gjort det! Hun burde ikke fått lov å ha en slik jobb sånn som hun hodler på.. Håper hun får sparken!
mayaya Skrevet 26. november 2007 #8 Skrevet 26. november 2007 Jeg skulle lenge ha klaget på hs pga taushetsplikten, men jeg tror jeg har bestemt meg for at jeg ikke orker i denne omgang... Får se om de brøler en gang til.
ano`num *17.03.10* Skrevet 26. november 2007 #9 Skrevet 26. november 2007 Jeg synest du skal klage! Men så har jeg klaget selv før også.... (Jobbet på sykehus selv, og plutselig fikk jeg høre saker om meg som ble gjort på en annen avd noen uker før) Det er straffbart å bryte taushetsplikten. Det står klart og tydelig på papiret hun underskrev! Ikke sikkert hun vil bli straffet rettslig om du klager henne inn. Kommer vell ann på? Jeg ville ikke likt at "hvemsomhelst" hadde fått vite ting om min fødsel og tiden etterpå. Føler at det blir for nært mitt privatliv. Selv om det er ting jeg ikke kunne styre eller på noen måte valgte selv. (Tenker mer på ting som tøff fødsel, tøff tid etterpå, infeksjoner osv. Ikke sant en kan påvirke selv) Kan jo være at noen andre skjønner at det er deg det gjelder. Kanskje noen andre har enda mer personlige informasjon om deg? Jeg har forresten ei slik venninne *ironisk* selv. Hater det når hun starter. Hun har lov til å fortelle happeninger fra der hun jobber/har jobbet så langt det ikke kan spores tilbake. Men hun gir omtrent ut både navn og fødselsnummer.
Bæremeisen Skrevet 26. november 2007 #10 Skrevet 26. november 2007 Helt klart!! Klag henne inn, ta kontakt med nærmeste leder så kan du nok helt sikkert skåne dine informanter. Det er som andre skriver her straffbart å bryte taushetsplikten.. Lykke til uansett hva du velger
Northernlights Skrevet 27. november 2007 #11 Skrevet 27. november 2007 Jeg måtte si fra en gang,ang ei sikkerhetsvakt på sykehuset jeg jobbet på. HI:skriv et brev til den som er over henne. Sånn kan hun ikke holde på!!!!!
Gjest Skrevet 27. november 2007 #12 Skrevet 27. november 2007 På dette treffet, visste de at det var DEG? Eller var det bare en "tilfeldig" fødsel de hadde hørt henne snakke om?
Gjest Skrevet 27. november 2007 #13 Skrevet 27. november 2007 Det går på det samme. Klag, klag overalt.
Gjest Skrevet 27. november 2007 #14 Skrevet 27. november 2007 Takk for svar jenter. De to på treffet fisket etter om det var meg, og da jeg sa det stemte spurte de masse og fortalte meg hva de hadde hørt. Til og med målingene på de testene de gjorde på gutten i minuttene etterpå. Har ikke sett målingene selv, men i følge mannen min så stemmer tallene. Jeg lå jo i narkose. Har alt ringt og snakket med pasientombudet, og fått anbefalinger hva jeg skal gjøre videre. Snakket med en oversykepleier. Kommer nok ikke til å anmelde dette pga. de andre involverte. Men jeg ble virkelig tatt på alvor, og en venn av oss som kjenner en annen som har fått sin historie utbrettet har informert henne. Hun tok kontakt for å få telefon nr. som jeg ringte. Første gang, og siste håper jeg, at jeg gjør noe sånt. Opplevde det samme for et par år siden da søsteren min var alvorlig syk - men tenkte det var fordi sykehuset var plassert i en liten bygd. Takk igjen. Dere er gode å ha når ingen er hjemme til å ta imot min frustrasjon:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå