Gå til innhold

Astma og graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!Er prøver i 2pp og har som dere kanskje skjønner astma :-)

Er det noen astmatikere her som kan fortelle hva jeg kan forvente den dagen jeg lykkes og blir gravid? Mer tett, sterkere symptomer etc?

Kommer ikke til å gi opp prøvingen, men syns det kan være greit å være forberedt ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei!

var litt plaget i sommer da allergisesongen var på det værste. sluttet med medisinene da jeg fant ut at jeg var gravid. men det har gått over all forventning. nå tenker jeg ikke på at jeg ikke bruker medisiner. puster tungt ved den minste anstrengelse, men det er jo vanlig under graviditeten :) tar det så mye med ro som mulig. har gått helt fint med meg.

Skrevet

Takk for svar, jeg står fortsatt på innhalatorer men måtte slutte med singulair tbl og bytte ut de allergi tbl jeg sto på. Dette i samråd m lunge spesialisten. Han sa det var veldig forskjellig fra person til person hvordan det gikk, så da var jeg litt spent på hva "personene" syns selv...

Skrevet

Jeg har hatt astma i over 10 år men er ikke hardt rammet. Bruker forebyggende medisin hver dag, og tenker ikke så mye over at jeg har astma. Merker det på iskalde vinterdager, ved løping, ved matallergianfall o.lign. Jeg gikk ned til minste dose når jeg gikk gravid og det gikk helt fint. Var nesten bedre da enn ellers. Var også litt redd for at under en tøff fødsel så ville jeg få problemer med å puste, jeg valgte derfor etter råd fra jordmor om å ta epidural og da fikk jeg kontroll og "ro" og gjennomførte fødsel uten noe problemer. Nå leste jeg faktisk forskning som sa at hvis man gikk med guttebaby så fikk man forbedret astma og det motsatte med jenter. Jeg visste ikke hva jeg bar men det var altså en gutt ,-)

Skrevet

Jeg har hatt astma siden jeg var liten. I ungdomstiden veldig kraftig med mange sykehusinnleggelser... Har astma, allergi mot alt med pels og noe matvaner, og atopisk eksem - så har full pakke kan man si - men lykkelig fordet :o)

Kremt...sluttet å røyke samtidig med at jeg ble gravid for snart 3 år siden. Så i lang tid nå har jeg brukt kun en liten dose forebyggende på kvelden (Seretide). Bruk av forebyggende og anfallsmedisin øker noe ved forkjølelse.

Dette er mitt andre svangerskap og jeg merker ikke noe mer til astmaen enn ellers. Det var ikke noe problem ift fødsel heller. Tenkte ikke på det...

Håper du ikke opplever noe forverrelse. Og jeg bærer nå på min andre jente, og heldigvis har ikke kjønn noe å si for meg :o)

Skrevet

Kan legge til at jeg i mange år har brukt Ceterizin som antihistamin, men gikk over til Polaramin etter jeg ble gravid.

Nå bruker jeg kun antihistaminer i vår/sommer. Har alltid med meg antihistaminer i vesken, så om det er noe jeg kjenner at jeg reagerer på så tar jeg en tablett. Jeg trodde jeg var avhengig av antihistaminer, men det er jeg ikke. Deilig å bruke så lite medisiner etter maaange år med masse medisiner.

Ønsker deg lykke til videre med prøving, og et flott svangerskap :o)

Skrevet

Tusen takk for lange og kjempe fine svar :-) Godt å høre gode versjoner. Kom over litt "rar" info og tenkte plutselig oj-hva er det jeg har begitt meg inn på-særlig siden det ser ut til at vi kanskje har lykkes allerede ;-) Var det forresten noen av dere som fikk natthoste i begynnelsen? Greier ikke finne årsak til hosten og det er lenge siden sist jeg hadde det, så jeg begynner å lure på om det kan ha noe med hormoner å gjøre?

Skrevet

og plutselig var jeg ikke anonym lenger heller ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...