Gå til innhold

Har barna deres vært igjennom TRAS undersøkelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal på foreldresamtale i morra, og dem har hatt TRAS i bhg, er spent på resultatet...

Noen som har hatt det, og kan si hva det går ut på? Hva har dem sjekket? Resultat?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TRAS, er det det skjema som skal hjelpe til med å kartlegge hvordan barnet utvikler seg?

Skrevet

Jepp, mini har nettopp vært gjennom det, og han stod med glans! :)

Ble litt stolt da, for ped.leder vurderte å utsette testen til nyåret siden han fylte 2 år bare få dager før foreldresamtalen. Men han er så langt fremme at hun valgte å gjennomføre testen.

Den går ut på språkforståelse, kommunikasjon ol...

Skrevet

Ja, de hadde TRAS i barnehagen da sønnen min gikk der. Jeg er førskolelærer selv og sertifisert til å gjennomføre TRAS. Det er ikke så skummelt som det kan høres ut. Det er helt ufarlig. Det er kun kartlegging av språket og språkforståelsen til barnet ditt. Det er en sirkel som er delt inn i soner med egne deler for hvert alderstrinn. Det gir en grei oversikt over barnas språk og språkforståelse og er et nyttig verktøy for kartlegging. Jeg mener det er tull å gjennomføre TRAS på alle barn i barnehagen. Jeg syns det er lurt dersom det er barn en er usikker på, for å få beder oversikt over hva barna trenger hjelp til, eller OM de i det hele tatt behøver hjelp til noe :-)

Skrevet

Jepp, begge mine har vært gjennom det. Det er et avansert opplegg. De må observere i et par uker, språk, samspill med andre, motorikk... Jeg fikk bare kjempegode tilbakemld på mine barn :)

De ser om barnet ligger der det skal i utvikling, mine lå begge langt frem i forhold til alder... junior ligger på 3-4 år, han er snart 3(i mars) og snuppa lå litt over det som var normalen...ho blir 4 i januar..

Skrevet

Tidlig Registrering Av Språk er et kartleggingsverktøy i forhold til barns språk- Det er delt inn i "kakestykker" på tema og i alder der en sjekker hva barnet er bra på..

Skrevet

Det er ikke bare en kartlegging av ordforråd og begrepsforståelse, men også hvordan barnet bruker språket i sosial setting osv.

Nå er det heller ikke slik at barna stryker eller står med glans som noen over sier, men en kartlegging for å se på hvilket nivå barnet befinner seg og hvilke områder som kanskje trenger ekstra stimulering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...