Gå til innhold

Alternativ bursdagsmat (vil ha bort sukkeret)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår på 2 år reagerer veldig sterkt på sukker, og han har det rett og slett ikke godt dager han spiser mye sukker. Sånne dager kommer det tett i tett av fremover, og jeg unner ham virkelig bedre enn å bli helt fjern (jeg får nesten ikke kontakt med ham, blikket viker fullstendig) og hyper og så kræsjlande sånn som han gjør.

Bursdagene i barnehagen feires med iskrem, og i tillegg kommer boller, lussekatter, pepperkaker osv. som bakes flittig der i gården nå om dagen. Jeg vil ha vekk sukkermaten, og har lyst til å alle fall å foreslå alternativ bursdagsmat. Kan dere hjelpe med idéer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pizza, pølse i brød eller annen lett varm-mat

fruktspyd, fruktcoctail, fruktfat (gjerne med litt eksotiske ikke-hverdags frukter)

Skrevet

hm.. Synst det høres rart ut at gutten din reageren sånn på sukker.. Får du ikke kontakt med ham og blikket virker fullstendig burde du ta han med til legen. Greit at alle barn reagerer på sukker, men ikke på den måten!

Ellers kan du jo nekte ham å spise alt det som inneholder sukker i barnehagen og sende med noe egen komponert.. Slik at han aldri får smake sukker og blir en "sukker galen" unge når han blir stor:)

Gjest supersnupp
Skrevet

pølse med brød, innbakt pølse, oppskjært frukt, smoothie, salt snacks,

vaffler,

Skrevet

Det er mye en kan lage in "kake fasong". Jeg bruker f.eks flytende brøddeig i vaffelhjernet. Helt uten sukker.

Men er det rørsukker barnet ditt reagerer på eller fruktsukker også? Ellers kan du jo bruke fruktsukker i kakene? Ellers er rosiner søte i seg selv og gir sødme i kaker.

Ellers er popcorn et alternativ til sukker i barnehagebursdagen. Jeg gjorde det da sønnen min gikk i barnehagen. Pakket det i porsonsposer med pakkebånd på. Kjempestas. Du kan også bare putte en haug med popcorn i en diger bolle. Det er mindre jobb :-)

Ellers er det noen som liker fruktsalat. Kutt opp diverse frukter, noen velger å servere vaniljesaus til, men det er ikke nødvendig.

Skrevet

Vi har diskutert reaksjonen hans med lege, og de ønsker å holde ham "under oppsyn" i årene fremover. De har observert ham både hjemme og i barnehagen, og kommenterer at han er ekstremt hyperaktiv til tider, at han ikke alltid vil holde blikkontakt og at han svetter mye. De har ingen forklaring på hvorfor. Jeg synes det er litt ekkelt, men han er en god gutt og jeg tror han er smart (han kan allerede mange bokstaver, kan telle til 20 og kan navngi 15-20 farger og snakker bra). Det er ikke noe galt med intellektet hans, tror jeg, men jeg er litt redd for at han feiler noe annet.

Nettopp fordi han kanskje "feiler noe" ønsker jeg ikke å hindre ham i å spise det alle andre spiser. Jeg vil ikke at han skal føle seg enda mer "annerledes". I alle fall ikke så lenge man ikke har noen forklaring på adferden.

Skrevet

Små barn skal vel ikke spise popcorn?

Skrevet

huffda! Hørtes ikke bra ut! Hvis han er "hyperaktiv" så er det ikke lurt me sukker nei.. (trodde du var en av de hysteriske mødrene) Popcorn med kondittorfarge i er jo veldig gøy, ungene blir jo helt betatt av det, gullfisker, saltstenger er jo veldig godt, null sukker og bare, 2%fett..Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...