Gå til innhold

Et spørsmål til Ella29!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Leste svaret ditt på et innlegg lenger ned og lurer på en ting. Hvorfor mister du støtten fra lånekassen fra 15.januar? Har tenkt å få barn på slutten av utdannning, men har forstått at en får fødselsstipend i ti mnd dersom en har permisjon fra studiene... Tar jeg helt feil eller?

Klem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jeg det er 39 uker fra lånekassen da er også tre uker før fødselen iregnet. Jeg fødte 4.mai og får siste utbetaling 15.januar, har sjekket det opp mange steder så det er riktig, dessverre. Da er babyen litt over 8 mnd bare, så 10mnd stemmer ikke.

Min ble født før termin, men de tar ikke hensyn til det, kun reel fødselsdato. Har permisjon fra studiene, men de begynner jo ikke før i august igjen, så ingen støtteording i mellom med mindre man er alenemor. Så da er det ut i jobb snart for meg... har heldighvis fått barnehageplass fra 1.januar...

Skrevet

Tenkte litt forresten, 10 mnd stemmer jo nesten. Hvis du tar med de tre ukene før fødselen og at utbetalingen 15 januar varer til 15 februar. Men som student må man jo ut i jobb el evt studier for å få skaffet penger 15 februar igjen... da en måned før for å få lønn. Har du permisjon fra arbeidsplassen trenger man jo ikke gjøre noe mer og kan være hjemme 10 mnd med full lønn.. Skjønte du det? Litt klønete forklart..

Skrevet

Husk også at du må være påmeldt og kommet inn på studier året etter for du må ha noe å ha permisjon fra for å få støtte fra lånekassen. Men som jeg gjør så kommer jeg til å melde meg av igjen nå når støtten tar slutt, det er lov igjen... Men får man barn på slutten av siste året og ikke skal fortsette får man kun fra NAV, engangstøtte eller evt. fødselspenger hvis du har jobbet noe av betydning.

Skrevet

Hei!

Takk for svar! Da skjønner jeg litt bedre det du mente. Så så lenge en går siste året OG har kommet inn på noe neste år som en kan permiteres fra har en rett på støtte fra lånekassen. Lykke til med jobb og barnehage:)

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...