Gå til innhold

Flere som har tatt celleprøve i uke 14?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på ul på gynekologisk i dag, og hadde kommet til uke 14. Trodde det var uke 12 da. Alt så bra ut med fosteret:), men siden jeg har hatt to SA før får jeg litt ekstra oppfølging. Spurte om de skulle ta noen bakterieprøver, og det ville de. Samtidig ville jeg bare forsikre meg om at de IKKE hadde tenkt å ta celleprøve ( skulle egentlig ta det nå, for fikk påvist lette forandringer for 6 mnd siden. ) De sa jeg ikke trengte. Det var bare hvert tredje år. "ja, jeg tenkte bare siden det var forandringer sist, glapp det ut av dumme meg:( Så sjekket de det opp i journalen,) og da sa det at jeg måtte sjekke det nå. Det var visst veldig viktig. Jeg sa jeg ikke ville, men de forsikret meg om at det ikke er skadelig å gjøre det. Hun gynekologen hørte med en annen gynekolog så jeg skulle bli beroliget, og begge mente jeg måtte ta det. Så da sa jeg greit. Tror jeg har lest litt for mye om alle som skriver på forskj forum at det er skadelig å ta celleprøve etter uke 12 i graviditeten, så håper jeg ikke får kjeft fra menge her nå. Ville bare høre om det er flere som har tatt celleprøver så sent, og at det har gått veldig bra? Er særlig redd for infeksjon da og SA/MA.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei jeg tok celleprøver i uke 4 , uke 9 , uke 14 og skal ta nå i uke 19. Det er pga celleforandringer som de vil holde under oppsyn / kontroll. - Ikke farlig i det hele tatt , men kan føles litt ubehagelig , nå har de tatt histologiske prøver ( klipper vekk noen små biter ) også av livmortappen min. Det kan blø litt etterpå , men på meg "brenner " de med en pinne etterpå så det ikke blør. Jeg går på fragmin sprøyter også pga gjentatte tidligere aborter og blør lettere , fordi blodet er tynnere....

Skrevet

Ikke noen fare med dette. Er å tar prøver hver andre mnd pga påvist celleforandring som må opereres vekk ( noe de ikke vil gjøre før etter fødsel)..men må ta prøver ofte bare for å se at det ikke utvikler seg. Fikk se en tegning som var veldig godt forklart hvor de tar prøvene å hvor babyen ligger. Er nå i uke 23

Skrevet

Takk for svar til dere begge. Føler jeg kan slappe av nå. Sikkert bra og at de tar disse celleprøvene, så de følger opp det hvis det skulle være noe. Lykke til videre til dere!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...