Anonym bruker Skrevet 26. november 2007 #1 Skrevet 26. november 2007 Heisann! er det noen som vet når man bør begynne å bruke bilbelte for gravide? er det og evt noen som vet hvor man kan få tak i dette i stavanger området??
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 26. november 2007 #2 Skrevet 26. november 2007 Må du ha det da? Er det ikke unødvendig å bruke penger på det med mindre du er yrkessjåfør? Har ingen planer om å kjøpe det selv.... Har nok penger som skal ut av kontoen som det er!...
Anonym bruker Skrevet 26. november 2007 #3 Skrevet 26. november 2007 HTS som produserer det mener de har belegg for at det minsker risikoen for fosteret ved kollisjon, mens trygg trafikk sier at det kun handler om comfort. Uansett må man legge bilbeltet riktig over magen. Jeg kjenner et par som sleit med å få det til, og derfor synes at det var fint med et sånt belte. For meg er det helt utelukket, jeg elsker å gå i skjørt :-) HTS som jo da er de eneste som anbefaler det, mener man bør begynne med det med en gang, da ligger fosteret langt nede. På slutten av graviditeten bør det jo ikke være noe problem å legge bilbeltet på hver sin side av magen...
lisemo Skrevet 26. november 2007 #4 Skrevet 26. november 2007 Jeg synes det er veldig ok å bruke, for da vet jeg at beltet ligger helt riktig! Vet at de som kjører ambulanse osv her i distriktet synes det er nødvendig, hvis ulykka er ute!! Hørte de snakka om det på radioen en dag, og sa noe om at det minimerte skadene. Du får vel kjøpt det i de fleste utstyrsbutikker, men det finnes mange som selger de brukte også, til en billigere penge. Trur de koster ca 350-400kr. Kan det hjelpe om en skulle være så uheldig, er jeg virkelig glad jeg brukte de pengene!!!! Jeg har hørt at fra uke 8 skal du bruke sånt.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2007 #5 Skrevet 26. november 2007 Jeg begynte å bruke det i uke 8. Jeg synes det gir eg en sikkerhet. Jeg har ikke lyst til barnet mitt skal utsettes for trykkskader ved en eventuell kollisjon. Alle gravide kan komme opp i en kollisjon, så det er ikke bare yrkessjåfører som trenger det.
Gjest Skrevet 26. november 2007 #6 Skrevet 26. november 2007 Jeg bruker det også..jeg fikk mitt fra søsteren min!!!synes det er veldig greit,å føler at jeg øker sikkerheten til barnet hvis uhellet skal være ute...Søsteren min hadde 2 fra før å brukte det ikke da,men nå med nr 3 kjøpte hun et sånn belte å sa det var mye mer behagelig enn "bare" det vanlige bil beltet!!! Har tenkt å bruke mitt hele svangerskapet!!!
2barnsmamma og hestemamma Skrevet 27. november 2007 #7 Skrevet 27. november 2007 Vet de sier at det gir deg falsk trygghet, men når du har valget, skulle du komme i kollisjon, vil du ha trykket i nederste del av magen eller i lysken?for det er der det vil stramme mest,jeg mener det sier seg sjøl at lysken er bedre å få en trøkk i en nederst i magen...
yvve73 Skrevet 27. november 2007 #8 Skrevet 27. november 2007 Jeg har lånt et av søsteren min, men har ikke brukt det. Dette på grunn av at blant annet Trygg Trafikk sier at det ikke er nødvendig mhp sikkerhet. Det er i alle fall ikke gjort noen tester som gir noe hold i påstandene til produsentene av disse beltene. Jeg er i uke 25 nå, og klarer fint å plassere det ordinære bilbeltet riktig under magen. En annen ting er at babysafe( eller hva det nå heter) festes kun med trykknapp el. borrelås, og jeg skjønner ikke at det sitter 100 % i en eventuell kollisjon. Tilslutt synes jeg det virker tungvint å flytte dette beltet fra passasjersiden til sjåførsiden etter hvert som jeg bytter sete i bilen. Men, dette er nå min mening da...
Anonym bruker Skrevet 27. november 2007 #9 Skrevet 27. november 2007 jeg har planer om å kjøpe et sånt belte pga av komforten det kan gi, tåler ikke press på magen, så er bedre å kunne få plassere selen under magen. Har ikke noen stor tro påp at det øker sikkerheten ellers, men bare d å slippe å sitte å dra i beltet kontinuerlig for at d ikke skal stramme på magen -som det gjør nå- tror jeg letter bilturene mye.. Går nå med nr 3, og hadde det ikke med de to eldste, men da var jeg heller ikke plaget med å bli uvel når selen strammet litt..
Puselure Skrevet 27. november 2007 #10 Skrevet 27. november 2007 Jeg har fra forrige svangerskap.Synes det koster meg så få kalorier å bruke det. Flytter det bra sete til sete på 1 min max:) Kjøpte litt sent forrige svangerskap, ble påkjørt i bil i uke 16. Fikk smerter i magen, men det gikk heldigvis bra. Jeg kjørte i 5km/t. Var ei dame på 85 år som ikke overholdt vikeplikten i et kryss!! Hadde jeg brukt dette beltet hadde jeg ikke fått smerter, beltet var ikke langt nok ned i lysken. Ikke i tvil jeg ihvertfall, beltet brukes hver gang jeg kjører:D
CB-BabyBoy Skrevet 27. november 2007 #11 Skrevet 27. november 2007 Jeg stoler egentlig ikke på Trygg Trafikk lengre jeg når de sier at dette beltet er kun for komforten sin del. Det er for mange her på BIM som har vært i ulykker hvor nettopp dette beltet trolig har reddet barnet pga plasseringen. Og det er ikke så lett å legge det andre under magen heller. Og beltet er da ikke så dyrt.. det koster ca 300 kr noe som er en relativt billig pris for å sikre ungen min. Og det finnes plenty av de på finn også. Så av alle argumenter, så bør ikke pris være det avgjørende
Anonym bruker Skrevet 27. november 2007 #12 Skrevet 27. november 2007 jeg kjøpte slik belte med en gang jeg fant det ut. sist brukte jeg ingenting, men med gravidbelte, så kommer selve bilbeltet mye lengere ned enn vanlig, så ved den evt kollisjon er den npk ganske positiv. Hvor i stavanger vet jeg ikke, men dem selger vel dem stort sett alle steder det selges barneseter og bilrekvesita
Skuddårsmamma=) Skrevet 27. november 2007 #13 Skrevet 27. november 2007 Må bare kommentere en ting jeg.... til dere som mener det ikke er noe problem å legge til det vanlige bilbeltet under magen- det vil jo ikke holde seg der dersom du blir utsatt for en kollisjon. Da vil beltet strammes og dras noe oppover, slik at det strammes der barnet ligger. De to trykkappene kan kanskje ikke virke som de skulle holde dersom uhellet er ute, men de sitter faktisk utrolig godt. Jeg har et slikt belte selv, og har rykket og dratt det jeg makter, men ingen av knappene har åpnet seg av den grunn. Det er ikke påbudt å bruke et slikt gravid-belte, men jeg føler meg iallefall mye tryggere med dette. Ønsker ikke at babyen skal få trøkket dersom man er uheldig å krasjer. Prøv det, så vet dere iallefall hva det er snakk om. Og så håper jeg ingen egentlig får bruk for det! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå