Gå til innhold

permisjon når mannen er selvstendig næringsdrivende ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber ca 50 prosent, og studerer 100 %.

Samboer skal bli selvstendig næringsdrivende i firmaet han jobber i nå over jul, og jeg har termin i mai.

Har han rett til pappa permisjon ?

Og hvis ikke.. har jeg rett på hans uker da ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel noe nytt nå at JA han har krav på pappa permisjon =)

Skrevet

Hentet fra Nav:

For selvstendig næringsdrivende beregnes foreldrepenger på grunnlag av gjennomsnittet av pensjonspoengtallene for de siste tre inntektsårene.

Foreldrepenger utgjør 65 prosent av inntekten din. Du har mulighet til å tegne frivillig tilleggsforsikring slik at du kan få full utbetaling av foreldrepenger. Forsikringen må være tegnet minst 10 måneder før fødselen.

Skrevet

Selvstendig næringsdrivende har alltid hatt rett på permisjon men de får betalt ganske lite fa NAV med mindre de har en tilleggsforsikring. Men det skal komme noen nye regler osm gjør at man slipper denne tilleggsforsikringen. Dessverre er nok dere litt for tidlig ute til å dra nytte av det. Du har nok ikke rett på hans uker, økonomisk grunner er sjelden gode nok til at mor kan ta over fedrekvoten. Men det er selvsagt ikke noe i veien for å skrive en meget godt begrunnet søknad..

Skrevet

Oki takk :) Ja hadde hørt noe om noen nye regler som skulle komme. så utrulig domt at vi ikke kan benytte oss av de nye reglene da.

Men syns jeg leste en på nav at hvis jeg jobber under 50 prosent, så vil faren ikke har rett på permisjon og alt blir ført over til mor.. ?

Da er det jo bedre å gjøre det sånn (at jeg ikke kommer over 50 prosent), enn at vi mister ukene..

Kompliserte greier dette..

Skrevet

Det er sant. Hvis du jobber under 50 % så får du all permisjonen. Men husk at permisjonspengene dine regnes utofra din inntekt også da.. Om du går ned til 40 % stilling rett før fødsel så taper dere jo masse penger på det også..

Skrevet

Trodde det var slik at fars uker ble tatt fra - og ikke lagt til - fødselspermisjonen.

Altså at de ukene far evnt. har perm, da får ikke mor perm. Og begge har tilsammen 44/54 uker.

Trodde jeg...

Skrevet

Det er riktig at fedrekvoten faller bort om far ikke tar den. Men om mor jobber under 50% har ikke far rett til å ta ut fedrekvoten en gang og de ukene tilfaller mor. (syke regler)

Skrevet

ja, sykt syns jeg.. sykt også at jeg må streve for å komme under 50 prosent stilling slik at vi kan få de 6 ukene med permisjon i det hele tatt.

Kjipt for oss begge at han ikke får permisjon.

så også at selvstendig næringsdrivende ikke får dekt å være hjemme med sykt barn.. Da må jo jeg gjøre det HVER GANG: Og det går jo ut over min jobb..

For noen regler......

Skrevet

Det er virkelig ikke noe særlig å være selvstendig næringsdrivende, dessverre. :( En av hovedgrunnene til at jeg skiftet jobb... Det blir jo litt bedre med den nye ordningen som kommer i juli neste år, men fremdeles er det mye igjen - som det å være hjemme med sykt barn, som du nevner.

Skrevet

Sambo er selvstendi næringsdrivende...å han har krav på 6 ukene ja,men i de får han bare 60% av 80% av lønna,det vil jo si en slikk og ingenting.MEN hvis han betaler inn forsikring som i år var 10000 kr,får han 100% lønn uavhengig av hva mor velger(ta akk den med en klype salt,men jeg forsto det sånn på NAV).MEN forsikringen må være tegnet 10 mnd før fødsel...noe som gjør at det er forsent for din samboer da du allerede er gravid.

Skrevet

ja pluss at han blir jo ikke selvstendig næringsdrivende før etter jul.. så da kunne han jo ikke tegnet forsikring før. teit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...