Gå til innhold

Innsyn i pasientjournal

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på en ting, og håper noen klarer å svare på det. Når en har vært innlangt på sykehuset så blir det skrevet en del ting om en som en ikke vil at andre skal vite. Det jeg lurer på er om ansatte sykepleiere på sykehuset har tilgang til alle journaler via dataen?

Har en del kjente som jobber på sykehuset og lurer på om de kan få se grunnen til hvorfor jeg har vært innlagt nylig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis de jobber på det sykehuset du var innlagt, så ja, kan de igrunn sjekke det. MEN, de legger spor etter seg for hver journal de sjekker, og har heller ikke lov til å sjekke journaler uten å ha en grunn til det. Da går de imot lovverket og gjør noe ulovlig. De aller fleste innen helsetjenesten respekterer akkurat det personvernet, så det ville jeg ikke vært redd for.

Skrevet

Siklerotte, i en perfekt verden så ville de fleste la seg avskrekke av at snoking i journaler er ulovlig.

Men slik er det ikke.

Tvert i mot har det stått i dagspressen i år at snoking i pasientjournaler er et omfattende problem.

Du kan imidlertid be om å få en utskrift av hvem som har vært inne på journalen din, så røyker du ut en liten jævel eller to, kan jeg tenke meg.

At du er paranoid betyr ikke at ikke noen SNOKER på deg.

Det er et omfattende problem i helsevesenet, og mange ansatte kvier seg for å innlegges der de jobber selv.

Skrevet

Ja, i en perfekt verden.

Men nå skjønner jeg meg lite på folk som bryter personvern eller generelt driver med tyveri i form av å laste ned ting og det som er...... Utrolig at folk som jobber innen helsetjenesten kan ha så lav moral.

Jeg forsøkte for øvrig å overtale tanten min til å sjekke journalen min for noe for en stund tilbake (hun er lege...) Men det nektet hun... Så at det fins noen ordenlig ansatte er jo ennå godt.

Skrevet

Hvis du vil ha journalen din, så sender du bare et kort brev hvor du viser til pasientrettighetsloven, og ber om kopi av alt materiale, både håndskrevet og elektronisk lagret. Det kan hende du må betale en liten penge for det.

Skrevet

Det vet jeg - ville bare ha henne til å sjekke noe der og da. Uansett, så håper jeg de aller fleste holder seg for gode til å snoke i journaler de ikke har noe med.

Skrevet

Jeg er utdannet legesekretær, jobber nå som it konsulent på et sykehus.

For det første. Snoking i journal som blir oppdaget vil mest sannsynlig gi vedkommende sparken.

Så, det kommer helt ann på hvilket sykehus du var innlagt på da dette med tilganger kan styres..

Jeg jobber på et sykehus hvor f.eks sykepleiere KUN har tilgang til pasienter som er innlagt på sin egen sengepost, og når pasienten har reist har de tilgang i ca 10 dager etter. Leger har tilgang til sin divisjon (f.eks medisinsk divisjon..)/evt sitt sykehus. Sekretærer har tilgang til sin divisjon. Alt man som ansatt går inn i blir ført i en logg. Og denne skal sjekkes med jevne mellomrom, altså stikkprøver- Dette vet alle ansatte om, så du er ganske dristig hvis du gjør dette.

Myndighetene har kommet med nye, strenge krav vedr. sikkerhet. Og jeg kan love deg at i løpet av de siste årene har dette blitt MYE bedre. I tillegg så blir papirjournaler nå snart borte, slik at eneste måte å snoke på blir elektronisk og da legger man igjen spor..

Så, hvis du ikke føler deg bekvem med dette, kan du ta kontakt med IT sikkerhetsansvarlig og be om tilsyn inn i loggen på din journal. Husk at hvis vedkommende jobber på den avd. du var innlagt er det jo store sjanser for at hun har vært inne i din journal. Jeg har MANGE ganger vært borti journaler hvor jeg kjenner vedkommende. Som regel har jeg sagt at denne journalen må noen andre ta seg av da jeg kjenner vedkommende, men noen ganger har jeg måtte ta dette selv, men jeg har taushetsplikt og prøver å "slette" informasjonen fra hodet... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...