Klar Skrevet 26. november 2007 #1 Skrevet 26. november 2007 Heisann, Vet dere om det lønner seg å ta ti måneders permisjon med hundre prosent lønn og så permisjon uten lønn i to måneder i stedet for 80 prosent i 12 måneder? Har hørt at folk har gjort det og at det har lønt seg for dem. Vet dere noe om dette?
calalalala Skrevet 26. november 2007 #2 Skrevet 26. november 2007 Usikker, men hører folk si det.. Men med 80% får du lavere skatt, så vet ikke om det lønner seg i lengden jeg.. Egentlig burde man snakke med skatteetaten og høre hvor mye skatt det blir på 80% av lønna si og så sette seg og regne på det. (100% av lønna vet man jo sannsynligvis hvor mye skatt det blir). Det er jo individuelt hvor mye man får:) nav har en sånn fødselspengekalkulator..(som aldri virker, men...) Tror den regner med skatt også..
Anonym bruker Skrevet 26. november 2007 #3 Skrevet 26. november 2007 Mulig det lønner seg med noen kroner, men husk at dersom du blir syk de 2 mnd med ulønnet permisjon så har du ikke rett på sykepenger. Tror og du taper noe mtp pensjon.
ohayoo Skrevet 26. november 2007 #4 Skrevet 26. november 2007 det er noen som sier det lønner seg, men må innrømme at jeg ikke har finregnet på det selv enda. Men, jeg vet ikke om jeg tør å ta sjansen på det likevel. Barnehageløftet gjelder bare dem som har fylt 1 år når barnehageåret starter og det er søkt om plass ved hovedopptaket. Min unge blir født i januar, det vil si at han er 7-8 måneder bare når barnehageåret starter og har dermed ikke krav på barnehageplass før høsten 2009, ikke januar 2009 som vi trenger det fra. Hvis vi ikke får barnehageplass når permisjonstiden er over må vi ta ulønnet permisjon da, i verste fall helt fram til høsten 2009 og da blir det plutselig ikke bare 2 måneder ulønnet, men 10 måneder ulønnet... Leste om dette i Aftenposten (eller en annen avis) her om dagen, og i praksis kan det bety at du ikke får barnehageplass før ungen er 1 år og 11 måneder med denne måten å regne barnehagekø på, dette er hvis ungen er født i september f.eks.
BellaSuz Skrevet 26. november 2007 #5 Skrevet 26. november 2007 Jeg regnet litt på det der, og jeg fant ut at med 100% lønn i 10 mnd + 2 mnd ulønner permisjon tjente jeg ca 7000 kr på det. Ulempen er jo som det sies over her at hvis man blir syk den første tida etterpå, har man ikke rett på egenmelding (du må ha vært i jobb en viss stund før du kan ta det), og det samme med sykemelding. Men sånn rent økonomisk lønner det seg med eksemplet over.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2007 #6 Skrevet 26. november 2007 Det lønner seg. Har årslønn på 420.000,- og jeg vil da få utbetalt tilsammen 14.000,- mer totalt ved å velge 10 mnd permisjon. Tar deretter ut 3,5 mnd ulønnet, siden det passer best slik for oss. For å spare til de ulønnede månedene har jeg opprettet fast banktrekk fra lønnskontoen og over til sparekonto. Trekket går samme dag som jeg får inn permisjonspengene på konto. (i mitt tilfelle dekker arbeidsgiver også forskjellen mellom 6G og årslønnen min) Eks; Årslønn 300.000,- = månedslønn på kr. 25.000,-. Alternativ 1; 100% lønn i 10 mnd = 25.000,- x 10 mnd =250.000,-. Alternativ 2; 80% lønn i 12 mnd = 25.000,- x 80% x 12 mnd = 240.000,- Som en ser kan en regne ut hvor mye mer en får ved å ta månedslønnen sin og gange med 40%. I tillegg får pappan utbetalt mer når han tar ut sin pappaperm også. Han får da 100% lønn i 6 uker i stedet for 80% i 6 uker. Ser på dette som en gavepakke jeg og takker ihvertfall ikke nei!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå