Nyttårs barn Skrevet 26. november 2007 #1 Skrevet 26. november 2007 Jeg har enda ikke fått noe svar på søknaden min og går ut i perm 7 des. Nå ringte jeg inn til de, og de har lagt til grunn et for lavt grunnlag. Tror de har tatt snittet på de tre siste år. Jeg vil ha de 6 beste av de 10 siste mnd før permisjonen. Og har brukt masse tid på å lage en utregning til de som viser dette. Må legge til at jeg har mange forskjellige arb.givere og en haug m lønnsslipper. Men for meg så spiller det faktisk en rolle om jeg får et grunnlag på 30000- i mnd istedet for ca 25000- Å så er jeg så lei av å ringe og mase på de og sitte i kø, og når jeg ikke får noe skriftlig(ennå) så har jeg jo ingen saksbehandler å henvene meg til. Men har ikke tenkt å gi opp!! men det er veldig slitsomt å styre med dette her synes jeg..
sund Skrevet 26. november 2007 #2 Skrevet 26. november 2007 Ønsker deg lykke til. Det går helt sikkert i orden! - Prøv å slapp av, svaret kommer vel snart, og det er igjen noen dager før 7. desember.
*1+1=2 små* Skrevet 26. november 2007 #3 Skrevet 26. november 2007 hva skal ejg si da, er i perm siden 2.11 og de har enda ikke greid å finne ut av hvor mye jeg skal ha!!!
Gjest Skrevet 26. november 2007 #4 Skrevet 26. november 2007 Hvis du har mulighet,så reis dit personlig. Jeg kranglet med nav for noen uker siden, for de mente de ikke hadde fått papirene fra min arb giver, noe jeg visste var sendt, og de fikk fakset dem over enda en gang og ikke klarte å registrere dem, da satt jeg der nede til de hadde ordnet alt. Må legge til at jeg spurte to stykker om jeg måtte fylle ut skjema for foreldrepenger når jeg hadde svangerskapspenger, og det svarte begge to at ikke jeg trengte. Jeg syntes det hørtes litt rart ut, så jeg spurte enda en og hun sa jeg måtte det. Hadde jeg hørt på de to første hadde jeg ikke fylt ut skjemaet, og da hadde jeg jo ikke fått foreldrepenger heller. Synes det er utrolig at de ikke kan sine egne regler og rutiner. Stå på ditt, og krev å få en saksbehandler, og hvis du har mulghet så besøker du dem, og drar ikke før du har fått det du har rett på. Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 26. november 2007 #5 Skrevet 26. november 2007 Har på følelsen at ingen på nav trenger å vite noenting.. Rutinene deres er iallfall ELENDIGE!! Hvorfor skal hva slags saksbehandler man får til syvende og sist avgjøre for hva slags behandling man får.. Er jo det det alltid ender med... Møter du en som er samarbeidsvillig får han/hun gjennom det de vil. Møter du derimot en sur snerpe (som det er overtall av) går det for det første treigt, det er mye feil og du får ikke det du har krav på. Det skulle vært flere unge innen nav og ikke bare sutrete eldre kjerringer... Uff, dette ble sinna-innlegg:) Men blir så provosert - alle andre må kunne jobben sin, hvorfor gjelder ikke det de i nav??? Ofte når man er der at de faktisk må gå inn på internett og sjekke regler (som de sjelden har sett før)...
Anonym bruker Skrevet 26. november 2007 #6 Skrevet 26. november 2007 nav regner ikke med 6 av 10 siste mnd, spiller ingen rolle om det er det du "vil ha". Ikke hjemmel for en slik tolkning av regelverket. Her er en link: http://www.nav.no/805351686.cms Hvis du ikke gidder å klikke inn på linken står det blant annet dette: "For å finne ditt vanlige inntektsnivå, fastsettes foreldrepengegrunnlaget på bakgrunn av en individuell vurdering. Vurderingen er skjønnsmessig og det legges vekt på følgende momenter: Nåværende inntekt. Den finner vi ved å gjøre om den ukeinntekten du har når stønadsperioden starter til årsinntekt. Gjennomsnittet av de siste tre års pensjonsgivende inntekt. Den finner vi ved å ta gjennomsnittet av de siste tre årene som er ferdig lignet på det tidspunktet stønadsperioden starter."
Anonym bruker Skrevet 26. november 2007 #7 Skrevet 26. november 2007 snittet på de tre siste år? altså hver av dine arbeisgivere sender inn en inntekts og skatteopplysning på deg..å det er dette de legger sammen og deler igjen..så da er det eventuelt noen av arbeidsgiverne dine som har gitt deg et dårlig grunnlag... for det er ikke nav i seg selv som bestemmer hva du skal få... så hvorfor gidde å ta med lønnsslippene... jeg har ikke levert lønnslipper.. ville de ikke se på din utregning forresten?
15.januar kommer gutten! Skrevet 26. november 2007 #8 Skrevet 26. november 2007 Forstår din frustrasjon.....det er ingen vits å sende inn lønnslipper el, de tar en en pensjonspoeng/likningsutskrift på deg og legger enkelt og greit sammen 2006,2005 og 2004 og deler beløpene på 3. Så lenge du har termin så sent på året vil det ikke foreligge likning for 2007 og dette året vektlegges derfor ikke. Beklager at disse opplysningen ikke gir deg positive svar, men har opplevd akkurat det samme som deg når det gjelder beregning. Det er kun når det gjelder evnt sykemelding at siste måneders inntekt blir beregnet. Det eneste som kan være en trøst er at så lenge du har tjent over 66 000,-( 1g, kan hende beløpet ikke er på kronen riktig :-)i 2007 regner de ut fra de siste 3 årene, det finnes gravide som ikke har tjent inn 1G pga flere årsaker, men har tjent gode penger årene før som kun får en engangsutbetaling. Som sagt skjønner godt at du blir forbannet, har vært det selv men orker ikke bruker negativ energi på noe jeg ikke kan bestemme over selv. De brukte 2 mnd på å behandle søknaden min, sendte den inn september. Bor i Oslo.
15.januar kommer gutten! Skrevet 26. november 2007 #9 Skrevet 26. november 2007 Glemte å si at de har all data på deg når det gjelder likning ol så du trenger ikke sende kopi av dette. Jeg dro ned til NAV og fikk ut listen som ble brukt som grunnlag.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2007 #10 Skrevet 26. november 2007 NAV tar jo utgangspunkt i inntekts og skatteopplysninger arbeidsgiveren din sender inn. Kanskje du bør ta en prat med arbeidsgiverne dine og spør hva inntekt de har rapport inn på deg.
puskiluska Skrevet 26. november 2007 #11 Skrevet 26. november 2007 Hei, Ble litt nervøs selv etter å ha lest innleggene her. Jeg har nå lest det som står på den linken til nav og slik jeg tolker det. så er det rom for skjønnsmessig vurdering. Spesielt gjelder dette dersom gj.snittet av de tre siste årene avviker stort fra den reelle inntekt man har den dagen en går ut i permisjon. Eksempelet med studenten viser også dette. Min erfaring er at jo mer en står på og tar kontakt jo større sjangs er det for at en får det slik en selv vil. Jeg har iallefall fått mye igjen for å å legge frem ulike saker oppigjennom årene på en sakelig og fornuftig måte. Jeg oppforderer deg derfor til å stå på og ikke gi deg med det første. Lykke til!
dykkollidykk Skrevet 26. november 2007 #12 Skrevet 26. november 2007 jeg fatter ikke noe av NAV. men har hatt time, og søknaden er levert. jeg har hatt veldig variabel inntekt de siste år. fikk beskjed om at de kunne ta gjennomsnitt av de siste 6 mnd hvis jeg ville det. jeg sa at jeg ville helst ha de siste 3, for de var bedre. gikk helt fint det også, for de skulle ta det som gagnet meg best. det var svaret jeg fikk.
singo Skrevet 27. november 2007 #13 Skrevet 27. november 2007 med meg også skulle nav ta gjennomsnittet av de siste 3 eller 6 mnd og ikke de 3 siste årene pga variabel inntekt... begynner permisjonen 30 nov og har enda ikke fått vite hvor mye jeg får eller når jeg får det... leverte søknaden min for over 2 mnd siden.ringte de i forge uke og da sa de at de arbeidet med saken......
Nyttårs barn Skrevet 27. november 2007 Forfatter #14 Skrevet 27. november 2007 Takker for mange svar! Det er nettop det som er saken at jeg har svært variabel inntekt og mange forskjellige arbeidsgivere. Dessuten har jeg tjent endel mer i år og ønsker å få uttelling for dette. Såvidt jeg har forstått kan de ta utgangspunkt i de seks beste månedene mine og det blir det beste grunnlaget for meg. hadde snittet på de tre siste år vært høyest, hadde det selvfølgelig vært greit. Men det er jo umulig å få noe klart svar fra det kontoret. Snakket med en hyggelig, og forståelsesfull dame da jeg var der sist, men hun skulle selvfølgelig slutte. Det er og mitt inntrykk at det kan ha noe å si hvem du møter på og hvor velvillig den personen er. Jeg får ta en tur dit til uken. Men stå på alle sammen, det er nok lurt å ikke gi seg.
mamma :-) Skrevet 27. november 2007 #15 Skrevet 27. november 2007 Ups! Har bare søkt permisjon gjennom jobben da jeg får lønn via jobben. Skal har 80% permisjon + 7 uker pga tvillinger. Har ikke sendt inn noe til NAV ennå. Tenkte å gjøre det når gutta er ute......er det for sent det? Ble litt nervøs nå gitt........ Noen som vet?
Anonym bruker Skrevet 27. november 2007 #16 Skrevet 27. november 2007 Jeg også skal ha 80% permisjon, men lønn direkte fra Nav. Fikk lønn fom 12.11-30.nov, første uken fikk jeg fra jobben. Når jeg ser utbetalingen, ser jeg at jeg har blitt skattet alt for mye. Grunnlaget mitt er med 80% 15440/21,67 (gj.snitt dager i mnd)=713,- dagen. Har fått 2.utbet, 1. har de skattet 1223,- av 4991,- og jeg mener dette er helt galt. Iflg skattetabell 7110 skal det kun skattes 455,-. 2. har de skattet 1531,- av 5704,- skattetabell sier 518,-. Har altså skattet tilsammen 2754,-. I følge skattetabell skal jeg kun trekkes (av kr 10695 (4991+5704)) kr 1262,-. En differanse på 1492,- Tilbakemeldingen fra Nav er at "Skattetrekk er beregnet maskinelt etter tabell 7110 for hver av periodene". Ja ja, det betyr jo at jeg kun skal skatte 455+518= 973,- Enten har de reg feil skattetabell på meg eller så er maksinen helt på tryne. Eller har jeg misfortått helt??? Dette blir jeg ikke klok på, noen som vet hvordan Nav tenker.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2007 #17 Skrevet 27. november 2007 samme har de gjort på meg også...skjønner ikke åssen de får det til å trekke for mye i skatt...men på meg har de gjort det i sykmeldingsperioden..så jeg har en misstanke om at siden sykmelingene mine ikke har gått fra 1 til siste dagen i mnd men feks fra den 7 til den 7 har de regnet det ut to ganger..alså kjørt lønn på meg to ganger...men bare utbetalt EN gang... å da blir d trekt mer i skatt når de gjør det to ganger liksom... siden vi har tabell...hadde vi hatt prosent hadde det ikke spilt noen rolle...
Nyttårs barn Skrevet 28. november 2007 Forfatter #18 Skrevet 28. november 2007 Hei. Ville bare si at nå har jeg hatt en telefonsamtale og fått bekreftet at jeg får vedtak på 6 beste mnd av de ti før permisjonen. Det er jeg veldig fornøyd med. Lønner seg å legge litt innsats i det.
Prinsessemamma:-) Skrevet 28. november 2007 #19 Skrevet 28. november 2007 Det kan være at du har sjekket mnd. tabell mens nav f.eks har brukt 14. dagers tabell eller omvendt. Finnes forskjellige tabeller etter hvor ofte man får lønn. Nav har antagelig lagt inn mnd. tabell fast i systemet sitt - men når du da får lønn for f.eks 2 uker skulle de brukt 14 dagers tabell for at det ikke skal bli feil. Kan bli ganske mye penger feil på dette. Sjekk på skatteetaten.no de forskjellige tabellene, så ser du hvilken de har brukt. Ellers så må jeg dessverre si meg enig etter lang erfaring med trygdkontorene at kunnskapsnivået er for lavt og feilprosenten for høy. Man er nødt for å følge med og passe på selv for å være sikker på å få det man har krav på. Det er mye å sette seg inn i og det er nok mange som får feil utbetalinger pga dette. Burde vært bedre service og en selvfølge at man fikk korrekte utbetalinger. Har jobbet som lønningskonsulent i flere år og venter mitt andre barn og har hjulpet mange venninner med trygdekontoret pga mye rot og slurv. Er veldig slitsomt å måtte krangle med trygdekontoret når man er syk eller gravid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå