Anonym bruker Skrevet 26. november 2007 #1 Skrevet 26. november 2007 Vi sliter litt med legging i huset.. Forventer ikke at babyen på snart 4 mnd skal legge seg syv sove hele natten osv.. Men det er vel på tide og kunne forvente å innarbeide litt rutiner? ¨ Når vi legger han om kvelden 7-8 tiden og vet han er mett, tørr og trett nekter han og sover. Han blir så sint og skriker og skriker. Men så er spørsmålet hvor lenge og hvor mye skal vi la han skrike? Vi er inne på soverommet eller går inn stadig for å vise at vi er der. Gir han smukken (som blir spyttet ganske raskt ut igjen) Etter maks syv minutter har han knekt meg som da tar han opp og konkluderer med at han ikke vil sove og da har jeg en trøtt skrikerunge som jeg må bære på hele kvelden... Ja jeg vet jeg har gjort det vanskelig for meg selv, men synes det er så fælt når han gråter.. Hva gjør dere?? Er det brutalt og la han ligge i sengen å gråte en stund (vi er jo der så han ikke føler vi har gått i fra han)? Føler egentlig at jeg forstyrrer han litt med å finne søvnen ved at jeg tar han opp... Tips??
Genusa&Andreas3mnd Skrevet 26. november 2007 #2 Skrevet 26. november 2007 Er jo viktig å være konsekvent. Tar du han opp vil han skjønne at skriker jeg litt mer, kommer jeg meg opp. Alle (iallefall de fleste) gråter jo når de legger seg. Tror det hadde vært lurt å være helt sikre på at han nå er trøtt, og være der hele tiden til han sover, stryke eller holde hånden på han. Hvis dere går til og fra kan det være han er utrygg på om dere kommer tilbake? Bare noen tanker... Absolutt ingen fasit på dette her, men rutiner er ihvertfall alfa og omega. Helt likt hver kveld til de er innarbeidet
MathildeC Skrevet 26. november 2007 #3 Skrevet 26. november 2007 Jeg har lest at mange babyer bruker ca 20 min paa aa falle i sovn. De "protesterer" mot sovnen, og ja, det forstyrrer naar de blir plukket opp. Med jenta vaar saa jeg at hun ble enda mer frustrert naar jeg tok henne opp, saa naa pleier vi vaere der med henne hvis hun er sint, synge, klappe.. men tar kun opp hvis graatingen hoeres ut som det er noe ekstra hun trenger. Proever jo gjerne aa rape henne f.eks, det er jo ikke slik at vi absolutt ikke tar henne opp. Er hun rolig proever vi aa gaa ut, og noen ganger teller jeg inne i meg til 30 foer jeg gaar inn igjen hvis hun begynner aa sutre. Noen ganger er hun sovnet foer jeg faar talt saa langt. Hun er i hvert fall blitt flinkere til aa finne sovnen selv naa, selv om hun kan ha vanskeligere kvelder. Vi har legget henne til fast tid i en mnd tid naa.
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 26. november 2007 #4 Skrevet 26. november 2007 Det viktigste er vel å ikke legge ungen før han er trøtt. Og så er det jo en hårfin balanse om han er trøtt eller overtrøtt...... Ikke lett det der! Hvis han roer seg når dere er inne på rommet så ville jeg prøve å sitte der og se om han roer seg. Ikke noe snakk eller kos, bare sitte hos han. De skriker som regel fordi de er utrygge når de er så små. Du kan også prøve å gjøre senga hans mindre ved å legge pledd eller noe rundt han. Viktig å være konsekvent og innarbeide gode rutiner. Kos masse på kvelden så den kvoten er fylt, demp lyset og slå av tv'n.
MathildeC Skrevet 26. november 2007 #5 Skrevet 26. november 2007 Ja, det er sant, det gjorde vi ogsaa: La laken rundt hodeenden slik at det ble lunere. Tok ut kosedyr. Dvs mindre stimuli, og trangere og koseligere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå