Gå til innhold

dette med permisjonstiden...om antal uker... :s

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenkte jeg skulle ta 42 uker med 100% lønn. Men når starter de ukene? Uke 37? Termin? ungen blir født?

Og pappaen her skal ha sine uker. Er det 5 eller 6? Og blir de tatt av de 42 ukene jeg har, slik jeg får da 36 uker?

Ikke like lett å få med seg alt her!!:) Takker for svar!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sann jeg har forstått det, men litt usikker:

skal du ha 42 uker så begynner det fra 3 uker før termin. hørt at man får da mer ut av det om ungen er født innen disse 3 ukene, og ikke på overtid.

pappaens uker trekkes fra dine 42 uker. fedrekvoten er 6 uker.

Skrevet

Du finner svar på alt dette inne på NAV sine sider :-) http://www.nav.no/page?id=263

Så lenge begge har rett på foreldrepenger er det totalt 44 uker dersom dere velger 100% lønn. 6 uker er forbeholdt faren, 9 uker er forbeholdt moren (3 uker før fødsel, 6 uker etter), resten deler dere slik dere ønsker. Det vanlige er å starte permisjonen 3 uker før termin, men man kan starte tidligere.

Så dersom pappaen kun skal ha fedrekvoten, får du 38 uker, hvorav minst 3 uker må tas før fødsel.

Skrevet

Det beste sånn sett er vel å føde på termin :-) Dersom man føder i løpet av de tre ukene mister man det av de tre ukene som man ikke fikk tatt ut før fødselen, dersom man føder på overtid får man kortere tid hjemme med babyen (siden mer av permisjonen tas ut før fødselen).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...