Gå til innhold

Forandringer hos 3 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter har forandret seg veldig de to siste ukene. Hun har begynt med babyspråk (har hatt svært godt språk veldig lenge), skal bruke bleie igjen (har holdt seg tørr i to måneder) og kan ikke gå lenger fordi hun har ett pitte lite sår på kneet som snart er vekke. I tillegg har hun vondt overalt. Begynner plutselig å gråte. Hun vet ingenting om at vi skal ha en til, så det kan ikke ha noe med sjalusi å gjøre.

Har noen opplevd lignende?

Begynner å bli veldig slitsomt, for hun har vært så selvstendig så lenge og jeg orker ikke å bære på henne hele tiden. Spesielt ikke nå når jeg er gravid. Hun får mye oppmerksomhet både av meg, stepappan, faren og besteforeldre. Er i barnehagen på dagtid, så har mange å leke med.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med avdelingsleder i barnehagen. Kanskje hun har opplevd noe i barnehagen som gjør henne så sår...

Skrevet

Vi har en 3 åring som oppfører seg akkurat slik og har gjort det av og på siden jeg ble gravid for 7 mnd siden. Han vet imidlertid at han skal bli storebror så vi har tenkt at det handler om at han ønsker å være mammas lille baby lengst mulig...

Det begynte egentlig før han fikk vite det - fordi jeg var dårlig og ikke klarte å gi ham like mye oppmerksomhet som vanlig... Kan hende hun merker at det er noe? Unger er rare sånn, de får med seg mye mer enn vi tror og hvis de merker at det er noe som ikke stemmer og ikke får vite det kan de lage seg ganske spenstige teorier om årsaken!

I følge gubben, som er førskolelærer, er det en ganske vanlig reaksjon på endringer og/eller vonde ting som de opplever og ikke klarer å mestre. Dersom du ikke tror det handler om hva som skjer hjemme, kan det være lurt å ta en prat med barnehagen. Kanskje det er ting som skjer der som gjør at hun er slik? Endringer i personalet, barnegruppa, vennskapsrelasjoner ell.?

dette fant jeg på helsenytt:

Et trinn bakover

Ved belastende opplevelser hender det at 3 – 5 åringer som er blitt renslige tar et trinn tilbake i utviklingen og begynner å tisse og bæsje på seg igjen. Det kan også bli mer oppmerksomhetskrevende og klengete på voksne. Dette er ikke uvanlig om barnet for eksempel får en lillesøster eller –bror, om familien flytter, foreldrene skilles, eller om barnet er sykt. Ekspertene kaller det regresjon (tilbakevending til et tidligere atferdsmønster fordi virkeligheten blir så vanskelig at barnet ikke kan mestre den på det modenhetsnivået det befinner seg).

- Slik adferd kan vare en måned eller to, og det beste du kan gjøre for barnet ditt er å vise forståelse og gi det litt ekstra oppmerksomhet til barnet tar seg igjen, sier Nygaard. – Om man reagerer negativt og skjenner på barnet, kan det komme inn i en ond sirkel som blir vanskeligere å bryte.

Skrevet

Hun tester deg nok bare, hvor langt hun kan gå, duller du bare mer med henne når hun gjør det ,så fortsetter hun, baby språk har sønnen min tullet med å, jeg sa bare da kan ikke jeg prate med deg, for babyer prater ikke, hehe, angående sår, så fortell henne da kan vi ha på plaster så ordner det seg selv, Det er alderen, sett deg ned å snakk med henne, spørr om det er noe som plager henne, jeg har alltid forklart sønnen min hvorfor ting er som de er, når han er lei seg , slått seg , og hvorfor de tingene man ikke skal gjøre, det hjelper masse, for da kommer han selv og spørr om ting hvis det er noe som plager han , og slår han seg så henter han plaster og sier nå gror såret fort tenker jeg, hehe, de er små, men de er så sinnsykt smarte, de tester oss til de grader,

Skrevet

Dette var som å lese om mi datter...jeg spurte dem i bh å dem sa at det kunne være at hun var sjalu allerede.At hun faktisk forsto at jeg skulle få en baby.Der og da sa jeg neida hun forstår ikke det så godt men nå er jeg ganske overbevist om at det faktisk er derfor.

Jeg har også vert utslitt av trass fra henne dem siste 3 mnd men nå begynner det å roe seg litt heldigvis.

Merker at hun trenger ekstra mye nærhet--elsker at jeg duller med henne som mødre gjør mot små babyer---hun har også vondtt over alt for tiden å vil ha masse omsorg og trøst.

Hun snakker veldig mye nå om at hun bare låner den innkjøpte tytteflaska av babyen osv...hun blir veldig glad når hun får låne eller passe på ting som er til babyen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...