tufsemor Skrevet 26. november 2007 #1 Skrevet 26. november 2007 .....eller ikke?? Er det virkelig sånn at "alle" har det? Fra hvilken alder? Gjelder det begge kjønn???? Håper dere deler tankene deres med meg på denne.....
dritgrei hei hei! Skrevet 26. november 2007 #2 Skrevet 26. november 2007 Hei tufsemor, da jeg fant dritgreipappan hadde jeg noen prinsipper med meg i bagasjen....blandt annet at playstation skal ikke inn i mitt hus! Om alle de andre har det er for meg revnende likegyldig.... men prinsippet brast, for dritgreipappan hadde med seg en på flyttelasset, og aktet ikke å kvitte seg med den boksen... Men her i huset har vi så strenge regler på bruk av den at dritgreigutte glemmer at vi har den mellom hver gang han spiller spill. Her i huset har dette blitt en guttegreie, men reglene playstation er ikke noe man kan holde på med i hytt og pine. Vi bruker den kanskje en gang i mnd tipper jeg. to kanskje om det er dager hvor jeg er så sliten at jeg blir sur av barnelyd. da erdet bedre at han koser seg med å spilleplaystation, enn å høre på at jeg mugger av meg drit. Vi har tre spill som dritgreigutten får lov til å bruke: et bilspill, et snowboardspill, og junior buzz jungle. andre ting er helt uaktuelt. Jeg vil ikke at han skal bruke hodet sitt på taktisker i en verden som ikke finnes. alt som har med hjerneaktivitet utover presisjon og vinnerlyst får han øve seg på i den virkelige verden.... For tiden har jeg et større problem enn playstation, og det er datamaskinen som trekker med et annet bilspill.... Jeg kjenner at jeg nesten ikke tør å fortelle at jeg har gått i den fella, men for tida er det altfor ofte en enkel løsning her i huset... fader så flaut - Jeg må skjerpe meg! dritgreigutten er veldig snart 7 år, og hadde ikke dritgreipappan hatt dette med seg pålasset hadde vi ikke hatt playstation i det hele tatt - aldri aldri aldri.... men det er artig, og det er en koselig ting å gjøre sammen, så om policyen er "alt med måte" så syns jeg det er fint.... rart.
Urtete Skrevet 26. november 2007 #3 Skrevet 26. november 2007 Jentene våre fikk ROSA playstation i julegave i fjor. Jeg trodde at det kom til å bli en knallsuksess og at dette skulle bli tidenes tidsfordriv. Jeg var til og med godt forberedt med gode argumenter for begrenset spilletid. Men hva skjedde???? Njjjeeeeii, det var liksom ikke spesielt morsomt.... Jeg skjønner det ikke ennå, jeg! At det ikke har slått an, mener jeg.... Vi har Buzz Junior og Singstar. De spiller litt en sjelden gang, men det er aldri masing. Her i huset er datamaskinen mye mer populær, spill og aktiviteter på bl.a. NRK-barn er poppis. Så datamaskintiden må vi definitivt begrense! Sånn er det hos oss... I de fleste andre hjem er Playstation superpoppis. )
Plutseliten :) Skrevet 26. november 2007 #4 Skrevet 26. november 2007 Hos oss er det ikke aktuelt.Storesøster er for stor,minstemann er for liten...og bonusbarna på 6 år og 8 år..får mere enn nok dekket sitt behov for pc,playstation,tv,nintendo og gameboy hos sin mor. De er nærmest hekta,og får abstinenser når de kommer til oss hvor det ikke er annet enn barnetv og tv på lør/søn morgen. De har akseptert det,og storkoser seg ute og med andre ting inne.Og når det er skikkelig dårlig vær og alle fortjener litt kos...kommer overraskelser i form av å velge en film å se. Sist helg fikk minstesnuppa reisen til julestjernen i førjulsgave,den hadde hun ønsket seg leenge.Dette fikk hun fordi storebroren var i 2 bursdager og annen aktivitet den helgen. Gjett om hun koste seg på rommet sitt...med film,saft og kjeks Men...hva som skjer når minstemann vokser til,det gjenstår å se )
tufsemor Skrevet 26. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 26. november 2007 Takk for svar 15(snart 16)-åringen i huset har playstation og lillebror på 6 har fått lov av ham å spille litt innimellom (3-års grense-spill) .....litt ettersom humøret svinger den veien *smiler* Blir en del masing fra minstemann og storebror blir lei, så nå synes tufsefar at vi bør få en ps til i huset, slik at det blir tilgjengelig for de andre to uten at de må inn på storebrors rom. .......mor er ikke så glad i den tanken.......hmm..... Minstemann ble interessert rett før han fylte 6, da han hadde vært på besøk hos en kamerat som er ett år yngre (!!!) og spilt. Snakket mye om det her, og fikk jo som sagt spille en gang i blant. Reaksjonen til min søster var at "skjønner jo at vi må ha playstation når han er i denne alderen" (like gammel- går i 1 kl begge to) og dro ut og kjøpte ps med 2-3 spill..........sporenstreks........ Alle venner av minsten har det faktisk........hmm..... På spørsmål fra meg om hva han ønsket seg til jul, rynket pannen seg mens han nok grundig kjente etter hva det var han ønsket........så kom det; "mamma, jeg ønsker meg vinger så jeg kan fly!"...... *smiler* Deilige gutten med masse fantasi som IKKE skal få ps til jul *ler* (hvis jeg får bestemme,da..... )
Maud Skrevet 26. november 2007 #6 Skrevet 26. november 2007 Maud-mannen kom også med en Playstation i flyttelasset. Jeg hadde vel egentlig ikke gjort meg opp noen klar mening om det på forhånd, storebror var da bare 4 år og spilling var ikke noe tema. Han hadde kompiser i barnehagen som spilte både Playstation og PC, men ikke han. I fjor ble det et massivt press om Nintendo DS. Så vidt jeg vet har alle guttene i klassen en DS. Han går i 3. klasse nå. Vi gjorde en avtale om at han skulle spare opp halvparten av pengene det kostet, jeg betalte resten. Bonusen var at han lærte noe om penger. Før det var 50 øre like mye som 50 kroner... Nå har vi spillerestriksjoner. 30 minutter på skoledager, forutsatt at lekser er gjort først. 1 time på dager med skolefri. Innenfor denne tiden kan han selv velge om det er DS, PC eller Playstation. Playstation er nesten aldri i bruk... Hos oss er det ikke aktuelt med et spill til, men jeg hører de snakker om Nintendo Wee. Da sier mamma nei. Vi får se om hun blir hørt ;-)
Attpåklatten :-)™ Skrevet 26. november 2007 #7 Skrevet 26. november 2007 Vi spleiset på ps1 med jentene når det kom og de ropte og bar seg:-) Vi kjøpte spill for hele familien og hadde det riktig så sosialt og gøy med det. Så kom ps2 og jammen ta, det gikk jeg ut og kjøpte i julegave til klattismannen sammen med et spill og han har altså ikke fått flere;-) Samtidig kjøpte jeg Singstar til eldste og EyeToy til fjortisen for 3 år siden og vi har hatt masse moro med begge deler, både små og store og naboer og venner:-) Men nå er det ingen som bruker det noe særlig noe mer.......og det blir ikke snakk om å dra ps3 inn i huset her. Vi spiller andre spill for tiden og det er gøy;-) Det er ikke et must for barn synes jeg, men vi kan heller ikke stikke under en stol at de faktisk lærer en del av disse spillene og da tenker jeg ikke på voldsspill som har vært bannlyst hjemme hos oss! Barna våre er 1000 ganger mer teknologiske anlagt enn oss og når det kommer til data og lignende er vi nok noen skikkelige dinosauruser vi modne;-) Sorry jenter.......................;-)
tufsemor Skrevet 26. november 2007 Forfatter #8 Skrevet 26. november 2007 Hei Attpåklatten.....dinosaur kan du selv være....*ler* Ja, det er jammen ikke lett å følge med......men jeg forsøker. Ser at det er en nødvendighet for våre håpefulle å ha innsikt i teknologien av i dag......allerede i 1.klasse ble vi oppfordret til å surfe på nett med datteren vår.Mye endret seg på 8 år, som det var mellom da eldste og mellomste begynte på skole.Men jeg må nok tilkjennegi tegn på at jeg også er en dinosaur, da jeg ER bekymret for all informasjonen og alle valgene som er ungene våre til del.......*sukker *.......*og smiler*
Gjest Skrevet 26. november 2007 #9 Skrevet 26. november 2007 Heisann ! Ikke lett med den spillingen,vi har xbox som heldst blir brukt på uværs dager der ingen orker å gå ut..Jeg ble lei av at kamerater av guttene kom og krevde å spille så jeg satte foten ned.Den blir brukt endel, men de har"spilletid"og MÅ være ferdige med lekser og helst ha vært ute før de får spille er det ikke en regn dag. Vi har mange spill,men det er fordi vi har chippa boxa og lasta ned spill..Har bare barnespill. MEN gubben skulle legge inn spill på en en boxav noen venner av oss.Da oppdaga vi at de hadde mange voksen spill.18 årsgrense..Som guttungen på 7 satt å spilte.Dette visste ikke mora....Da vi sletta alle disse spilla, ble gutten kjempe sint..Mora var glad for at vi sa fra.Kan faktisk av og til sette meg ned å spille selv jeg..Har tetris:0)Gode gamle Tetris...hehe
Ronja65 Skrevet 26. november 2007 #10 Skrevet 26. november 2007 Vi har en her hjemme, men den blir sjeldent brukt. Datteren min synger singstar en sjeldent gang i blandt. Men det er vel det.... Derimot så har jeg en snart 16 åring som er "pc spille gal" han bruker mye tid foran pc:n. Det går som oftest i wow. world of warcraft. "tror jeg spillet heter". Ikke alltid like lett å begrense spillingen for han. Men jeg prøver alt jeg kan. Heldigvis så er jentene mine mer intressert i andre ting en spilling.
Travelmor Skrevet 27. november 2007 #11 Skrevet 27. november 2007 Vi har en gammel nedstøva på loftet som jeg tror ungene har glemt.. Like godt. Sofabonden hadde den med seg da han flytta til oss. Siden har han ikke hatt tid til å bruke den, ha, ha, ha Jeg burde jo kanskje bli litt betenkt den gang av at en mann på 30 brukte tiden sin på slikt, men jeg ser jo at det er andre menn her inne som har tatt med seg playstation på flyttelasset. Det har vært mas innimellom om å kjøpe en ny. De to eldste har playstation hos pappaen. Synes at de bruker nok tid der på spilling, så vi (jeg:-)har tenkt at det skal vi ikke ha. De yngste: 5, 3 og 1 aner ikke hva de går glipp av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå