Anonym bruker Skrevet 26. november 2007 #1 Skrevet 26. november 2007 Jeg holder på å bli sprø her, gutten min på 2 år og 2 mnd har aldri villet spise vår middag, uansett hva det er. (Pannekaker som eneste unntak, men da skal han bare ha smør på ellers blir det rabalder.) Jeg prøver jo å lage barnevennlig mat, makaronigrateng med pølsebiter eller bacon, ris-retter. osv. Han har ingen eldre søsken å ta etter, men barnehagen lager varmmat hver fredag. Alle de andre barna koser seg med pasta eller hva det måtte være, mens pjokken ikke engang vil røre maten på fatet. Da går han hele dagen uten mat etter frokost! Jeg trenger vel ikke å fortelle at han er nokså gretten og trassig når jeg henter ham da. De får også fruktmåltid i bhg i 1430-tiden, men de som jobber der sier at han rører ikke frukten heller. Ikke akkurat overraskende, siden han ikke vil spise frukt her hjemme heller, men jeg trodde at han kanskje skulle ta etter de andre barna etterhvert. Det hender at jeg kan få i ham et middagsglass fra butikken i ny og ne, noe jeg gjør for at han i hvertfall skal få i seg NOE kjøtt/grønnsaker, men da må han bli matet og ofte ha noe "bortleding" underveis. Han er bare totalt uinteressert i mat - er det noen som har noen tips eller råd..? Eller er det andre som har det likedan..? Begynner å lure på om jeg bare skal sulte ham i noen dager, kun tilby vår mat, og se om han til slutt blir så sulten at han bare må..
Anonym bruker Skrevet 26. november 2007 #2 Skrevet 26. november 2007 Nei. - Dette var godt mamma, sier vår. Puh. Men selvsagt hender det at han streiker......
SassyMom Skrevet 26. november 2007 #3 Skrevet 26. november 2007 Det er vel små sjangser for at noen barn vil sulte i hjel i vår del av verden, det er verre med feilernæring. Uff, kjempekjedelig at han ikke vil spise da! Kanskje helsestasjonen har noen nyttige tips?
Anonym bruker Skrevet 26. november 2007 #4 Skrevet 26. november 2007 Helsestasjonen sier bare at vi ikke skal pushe han, bare sette det foran ham så han kan spise hvis han vil. Men det ender som regel i hyl og skrik og at han skyver bort bollen/fatet... Det eneste vi får ham til å spise frivillig er kjeks/tørre brødvarer som knekkebrød, osv. Men her er det heller ikke akkurat snakk om store mengder, og han bruker jo en halvtime på ett knekkebrød..
SassyMom Skrevet 26. november 2007 #5 Skrevet 26. november 2007 Nei, da ville jeg nok fulgt rådet med å sette frem maten dere andre spiser og så får han selv spise det han ønsker i mengde. Frustrerende da!!! Huff, lykke til )
Anonym bruker Skrevet 26. november 2007 #6 Skrevet 26. november 2007 Min vil heller ikke spise middag unntatt pizza da. Han spiser brødskiver til alle måltidene. Enten uten noe på, med leverpostei, med prim eller sjokade. I barnehagen får han også skiver når de andre barna spiser varmmat for det vil han ikke røre. Men min er glad i frukt da så det spiser han. Han kan være nokså småspist til tider men så spiser han godt igjen andre ganger. Det varierer. Han blir selvsagt tilbydt middagen men vil heller ha brødskiver. Har hendt i det siste at han har smakt på noen av middagene f.eks spaghetti og kjøttsaus og gryterett. Men tar ofte bare noen få bit. Får håpe dette snur seg snart. Synes jo at han spiser nokså ensidig.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2007 #7 Skrevet 26. november 2007 Jenta mi er nesten helt lik beskrivelsen over.... Jeg stresser egentlig ikke med det. Regner med at hun begynner å spise litt middag etterhvert.....
hiboso Skrevet 26. november 2007 #8 Skrevet 26. november 2007 Hei! Vi har ei jente på 2 og et halvt som heller ikke er særlig glad i mat. Det er ganske så demotiverende hver dag når man lager middag. Jeg er alltid spent på om hun kommer til å røre maten. Det hender at hun spiser mengder, men da er det som regel pasta eller suppe, Hun er vel og merke veldig glad i frukt, kan spise enorme mengde av det. Vi tuller med at hun kanskje har et jungelgen:-) Det som slo meg når jeg leste innlegget ditt, er at du sier han kan spise kjeks.,men at han ellers er totalt uinteressert. Min nevø har fått påvist at han lider av en tilstand som heter "supersmaker" og som går ut på at han har flere tastebuds på tunga enn hva som er normalt. Det gjør at det meste av det han spiser smaker bittert. Foreldrene har hatt en kamp med å få i han mat gjennom mange år, nå er han blitt 8 år. Han er fortsatt fryktelig "kresen" og det går mest i loff,peanøttsmør og kjeks..De lurer i ham endel mat, men er ikke sikker på hva....Jeg vet at svigerinnen min til tider er bekymret om han får i seg nok næringsstoffer, men han får vitamintilskudd og tranpiller så det hjelper nok litt. Håper det vil bedre seg for sønnen din, vet akkurat hvor frustrerende det kan være:-)
Expat Skrevet 26. november 2007 #9 Skrevet 26. november 2007 Hva spiser gutten til middag nå da? Hva spiser han til frokost? På brødet? Ja, vår lille spiser stort sett bare en variant av vår mat, det er svært sjeldent at hun får akkurat likt. Ser ikke helt problemet med det! Hva kan du gjemme i pannekaker da? Du kan ha grønnsaksmos i røren. Bruk helkornsmel... Brodern var som din gutt. Nå er han voksen og veldig glad i mat, ja! Han like forresten veldig merkelige matretter, som stekt okse lever(!) og elghjerte (!! Ikke på supern, det nei). Tror noen barn har veldig merkelig smaksretninger. Noen er supersmakere også ... (en.wikipedia.org/wiki/Supertaster)
___ Skrevet 27. november 2007 #10 Skrevet 27. november 2007 Jeg tror faktisk jeg ville oversett det rådet fra helsestasjonen. Det tar litt tid for unger å lære å like nye ting. Jeg synes derfor dere skulle kreve at han smaker litt på maten hver dag. Ikke spise store mengder, men littegrann. Gjerne med en premie når han smaker uten protester. Har lest et sted at barn må smake en mat ca 10 ganger før de liker det. Begynn med poteter, ris og pasta uten sauser eller annet tilbehør. Får dere ham til å like de tingene er mye gjort. Da vil det nesten bestandig være noe han kan spise. Erneringsmessig tror jeg ikke gutten lider noen nød om han spiser bra med brødmat med variert pålegg, men det kan bli et ganske stort sosialt problem hvis han ikke får orden på det. Et triks som har fungert fint her, selv om vi ikke har hat så store problemer som dere, er å la barna være med å lage mat og å la dem smake etter hvert. Lykke til i hvertfal.
Audacious Angel Skrevet 27. november 2007 #11 Skrevet 27. november 2007 Har du prøvd å involvere han litt mer i maten? Her lager vi mat sammen nesten hver dag. Snuppa synes det er kjempe stas å få røre litt og steke litt, kutte grønnsaker gjør hun og. Vi dekker på bordet og hun får velge selv hvilken tallerken hun vil ha. Hun får også forsyne seg selv (og gjerne oss også hi,hi). Ellers er jo to åringen kjent for å være kresen og å ikke ville spise. Hun her hos oss har også dager hvor hun nesten ikke spiser noe, men så kommer det en dag som hun spiser mer enn meg nesten he,he. Jeg ville prøvd å la han gjøre litt selv, to år er en mestrings alder.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2007 #12 Skrevet 27. november 2007 Takk for svar! Pjokken spiser brødskiver, men kun i små mengder (1/2 - 1 skive) og kun med bare smør på... aldri noe annet pålegg, da er det full nekt. Siden han er såpass dårlig til å spise brød så får han endel knekkebrød, det også kun med smør på. En av dere nevnte å ha litt grønnsaksmos i pannekakerøren - faktisk så satte gutten min meg på den tanken igår! Vi hadde pannekaker til middag - eneste middag han spiser frivilling - så begynte han å tøyse med at pannekaka var grønn. Da tenkte jeg brått på at foodprocessoren kanskje skulle få prøve seg! Tipper at han gjennomskuer det og spytter det ut igjen, men det er jo verdt forsøket! Det kan godt være at han er en såkalt supersmaker, men det med kjeks har jeg et inntrykk av at er mer en konsistens-greie for ham. Det tok laang tid før vi fikk i ham brød, mens knekkebrød, Kornmo, osv. gikk ned. Han har også tydeligvis en fobi for å ta på klissete mat, så lurer på om det også kan spille inn på at han aldri vil røre saus, suppe, osv. Han vil gjerne være med å lage middag, det deltar han i nesten hver dag, men det ser ikke ut til vekke nysgjerrigheten hans med tanke på smaking :-( Huff det er slitsomt, men håper bare at han tar til vettet snart! Godt å høre om han broren til en av dere som var sånn, men spiser all mulig mat idag. Jeg elsker å lage mat, men det er så demotiverende å se maten komme spyttende ut gang på gang...
Ruske-Sara Skrevet 27. november 2007 #13 Skrevet 27. november 2007 Vi hadde også en veldig kresen datter. Hun spiste hverken frukt eller grønnsaker, og ikke spesielt glad i middager utenom fiskekaker, fiskepinner og pølser. Vi trodde også at det skulle gå seg til, og lagde ikke noe styr med det. Jeg har aldri laget egen middag til henne, men hvis vi f.eks hadde spaghettig og kjøttsaus, så plukket jeg ut kjøttdeigbiter til henne så hun slapp løk, sopp etc. Hun var også et knekkebrødmenneske, og hadde med seg en tube kaviar og en pakke knekkebrød i barnehagen istedet for den daglige matboksen. Tida gikk, men det ble ingen utvikling. Rett før hun ble 4 år, syntes vi det var på tide med litt fremgang. Det som er kjekt når de blir eldre, er at de forstår mye mer når man forklarer ting. Vi fortalte henne at vi forstod at det var mye hun ikke likte, men at det gikk an å øve på å like ting. Hun fikk selv velge hva hun skulle begynne å øve på. Hun valgte gullerot. Først en musebit som hun selvfølgelig ikke likte (antagelig uvant konsistens). Vi roste henne og lagde et stort nummer av at hun hadde prøvd. Hun ringte besteforeldrene og forklarte selv at man kunne øve seg på å like ting, og at hun nå nesten likte gullerot. Jeg ba henne tenke på noe morsomt når hun smakte, fordi hvis man tenker positivt, så smaker det bedre. Nå har hun med seg en pose knaskegullerøtter i barnehagen, og har det som sin store favorit. Vi gjorde det samme med en rekke andre ting, og nå et halvt år etter, er ikke mat noe stort problem. Jeg føler ikke at hun er noe mer kresen enn andre barn. Hun skjønner mer det sosiale med mat. Jeg har sagt at jeg kjenner en voksen dame som gruer seg når hun blir invitert på middag fordi hun kun liker pasta og pizza, og at det derfor lønner seg å øve når man er liten. Konklusjon: -Ikke lag annen mat enn hva resten av familien spiser, men lag noe ungen liker innimellom slik at han da kan fôre seg opp litt. -når han blir litt eldre, la han forstå at du vet det er mye han ikke liker, men si at man kan øve seg til å like ting.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2007 #14 Skrevet 29. november 2007 Takk for mange kloke ord og gode råd. Nå har jeg gått til innkjøp av Dana Oblemans "Food Sense Program". Vi hadde stort hell med "Sleep Sense Program", og siden dollarkursen er så lav så tenkte jeg at vi har ingenting å tape. (De sier forresten også at man får pengene tilbake dersom det ikke er blitt bedring i løpet av 12 mnd). Beskrivelsen av barna der er så likt gutten min at jeg bare måtte teste.. Mannen skal printe ut boka på jobb så skal jeg starte lesingen!
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 29. november 2007 #15 Skrevet 29. november 2007 Om det ikke funker ville jeg hatt han undersøkt. Kan det være at han har ubehag med noe mat? Intoleranser, allergier, evt, refluks som gjør at han er sår i halsen og har problemer med å svelge. Tett nese, store mandler/ polypper .osv. Gutten vår spiste finmost babymat til han var nærmere 20 mnd. da han ikke klarte å svelge annet pga store mandler, polypper og refluks. Han ble operert da han var 16/17 mnd, men hadde en infeksjon rett etter operasjon og det tok noen mnd. før sårene var grodd og alt fungerte som det skulle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå